brännare

Chrysler
Ungskog

brännare

Inlägg av Chrysler »

jag har en ctc 1100 komplett och funderar på att skaffa en pelletsbrännare
px21, vill gärna ha lite tips och råd . tack på förhand chrysler
magnuswestberg
Fröträd

Inlägg av magnuswestberg »

Den kombinationen fungerar bra för mig.Jag askar ur en gång i veckan,inte så besvärligt det tar ungefär 15min :D Lycka till!
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Sök på din panna här så hittar du massor, den verkar funka bra, den har begränsat askutrymme men det har många andra pannor också, inget större problem.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Tipps flytta ut brännaren ca: 10-12 cm ur förbränningsrummet och isolera den delen av brännarröret som hamnar på utsidan med ugnsisolering eller stenull ..och hur man flyttar ut finns tipps på om man söker på forumet.

Lycka till :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Chrysler
Ungskog

brännare

Inlägg av Chrysler »

Tackar för tipsen valet stor mellan px 21 , b16 , viking bio
väntar på offerter på dessa. återkommer efter val o montering.
Senast redigerad av Chrysler den fre 02 feb, 2007 19:07, redigerad totalt 1 gånger.
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Jag har en Värmebaronen, farsan har en Pellex...med facit i hand skulle jag ha en Pellex också... :wink:

mvh
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Får man fråga varför ? alltid skoj att höra för och nackdelar.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Chrysler
Ungskog

brännare

Inlägg av Chrysler »

dessa tre brännare är uppbyggda på liknade system som passar en ctc
har fått offerter av alla tre via meil, snacka om pris skillnad på en liten
plåtbit mellan panna o brännare,det lutar stark åt en px 21
kurre_44
Stor entusiast!

Re: brännare

Inlägg av kurre_44 »

Chrysler skrev:dessa tre brännare är uppbyggda på liknade system som passar en ctc
har fått offerter av alla tre via meil, snacka om pris skillnad på en liten
plåtbit mellan panna o brännare,det lutar stark åt en px 21
Jag tror du gör ett bra val om du väljer en KMP PX 21 :wink:
Se bara till att du får stosen bra fastsatt på luckan, det måste till en liten utskärning för bultarna. Se till att få M8 långmutter som fastsätting av luckan så kommer det bli lättare att lossa om du vill ta bort hela luckan.
Jag brukar alldrig dra ut brännaren i stosen något , tycker att funkar bra ändå. Huvudsaken är att brännaren är nedjusterat till högst 12 KW.
Två turbulatorer får du säkert ta bort. Tänk på att du behöver dra ur tuberna ofta för att få bästa verkningsgrad.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Jag ärockså intresserad av varför PX21 brännaren är så oerhört lockande.
Konstruerad 1997, dubbla brännarrör med luftläckage mellan, inställning med vridpotar som på 60-talet, svår att ställa in, en stor benägenhet för gengasexplosioner samt klantiga installatörer som inte ens får brännaren att fungera.
Själv är jag själaglad att jag inte torskade dit på PX21, skulle knappast våga åka ifrån kåken då.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag vill inte råda, men gärna dela med mig av de lilla jag har av erfarenheter. Jag kastade in en VB BIO i min CTC1100 med den anpassade förlängda luckan. Lätt som en plätt. Funkar bra så här långt, dock lite för bra drag. Men det hade det ju varit med de andra också. Det som gjorde att jag valde VB var att den var ganska beprövad i min panna. / lycka till.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Chrysler
Ungskog

brännare

Inlägg av Chrysler »

För min del är det viktigt att installatören finns inom en viss radie så man slipper lång väntan om något händer.själva monteringen tänker jag göra själv, Har varit oss flera av mina vänner som kör pellets och kollat va dom hanvänder för brännare , pelletsföråd , mm . Läst på denna sida vilka brännare som fungerar bäst och vilka som är dåliga, så för min del
så kommer det slutgilta att ske efter samtal med dessa 3 installatörer, om leveranstid, service , garantier , pris , och vad som ingår i priset. För jag flyttar in i villan senast 1 maj o då ska oljeaggregatet ut , efter att läst dom första svaren så blir man lite klyven, den ena fungerar oss en men inte oss den andra o så vidare.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Holger skrev:Jag ärockså intresserad av varför PX21 brännaren är så oerhört lockande.
Konstruerad 1997, dubbla brännarrör med luftläckage mellan, inställning med vridpotar som på 60-talet, svår att ställa in, en stor benägenhet för gengasexplosioner samt klantiga installatörer som inte ens får brännaren att fungera.
Själv är jag själaglad att jag inte torskade dit på PX21, skulle knappast våga åka ifrån kåken då.
Vill dela med mig av min erfarenhet med PX brännare i april 5år ..och visst är det en enkel konstruktion med vridpottar och jag har aldrig haft problem med dom och inga svårigheter att ställa in ..visst har jag fått gengaspuffar när jag exprimenterat med den och testat hur mycket den pallar med innan problem uppstår men om den är någorlunda rätt inställd så kan jag lova att det inte poffar (det finns prossecor som blåser förbränningsrummet före start ifall poffar beror på trånga rökkanaler och dåligt självdrag).
Jag själv vågar endast utala mig om ECO Tech utöver PX20/21 ECO Tech har jag meckat mer med än PX brännare och om någon brännare poffar så är det ECO Tech och det beror troligen på underhållsfyren ..och dom övriga andra märkerna har jag nogrant kikat på under drift men tyvärr så kan jag inte ha någon åsikt på grund av att jag ej har erfarenhet.

Skulle min gamla PX20 paja helt nu idagarna så skulle jag helt klart köpa en ny PX21.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
kurre_44
Stor entusiast!

Re: brännare

Inlägg av kurre_44 »

Chrysler skrev:För min del är det viktigt att installatören finns inom en viss radie så man slipper lång väntan om något händer.själva monteringen tänker jag göra själv, Har varit oss flera av mina vänner som kör pellets och kollat va dom hanvänder för brännare , pelletsföråd , mm . Läst på denna sida vilka brännare som fungerar bäst och vilka som är dåliga, så för min del
så kommer det slutgilta att ske efter samtal med dessa 3 installatörer, om leveranstid, service , garantier , pris , och vad som ingår i priset. För jag flyttar in i villan senast 1 maj o då ska oljeaggregatet ut , efter att läst dom första svaren så blir man lite klyven, den ena fungerar oss en men inte oss den andra o så vidare.
Generellt gäller för all montering av pelletsbrännare att den effekt som pannan är märkt för med olja måste vara dubbla inställda effekten på pelletsbrännaren.
En CTC1100 med 6 kanaler har nog en maxeffekt på olja av 20kW.
Detta innebär att pelletsbrännaens effekt bör ej överstiga 10 KW.
Detta gäller framförallt pannor med litet utrymme i oljedelen, typ CTC 1100. Övriga pannor kan kanske köras med 60 % av oljeeffekten.
En KMP eller Pell/X brännare måste därför köras på ett effektläge och trimmas till ovanstående effekt.
En Viking Bio går att köra på låst låghastighet och justeras rätt.
Det är endast på låghastighet det går att justera effekten på denna.
Välj den brännare där du kan få bästa hjälp med justering.
Normalt brukar en KMP brännare behöva ha ca 155 volt för den effekten.

Beträffande ( puffar ) gengasbildning vid uppstart beror dessa alltid på någon feljustering eller felaktighet i brännaren.
Kan vara:
1. För mycket aska i brännröret.
2. För liten startsats.
3. För stor startsats.
4. Feljusterat tändelement i varmluftshålet.
5. Tändelementet hoptryckt i framändan.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Chrysler
Ungskog

brännare

Inlägg av Chrysler »

tackar för dit svar nu står mitt valet mellan viking bio eller kmp px 21 men det lutar åt px 21 för det va en stor prisskillnad mellan dessa inte för att summan va så stor , för bägge ä p märkta , men efter samtal ned insallatörerna så lutar mitt val åt px 21, så för tillfället så tackar ja för svaren ja fått.me ja återkommer.
Skriv svar