Oljad plywood

Skriv svar
Grimreaper
Lärjunge!

Oljad plywood

Inlägg av Grimreaper »

Halloj
VAr och snackade lite löst om priser på grejjer jag ska ha till mitt pelletsförråd, och nån nisse började prata på om att oljad plywood var jäkligt halt och om man hade det som "golv" i pelletsförrådet så skulle man inte behöva så hög lutning på det.

Men är det inte så att även friktionen mellan pelletsen kräver att det är bra lutning ändå?

Någon som har erfarenheter av oljad plywood?

//Peter
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Om du ser till att det lutande planet slutar med ett fall ner mot skruven (skruven försänkt) så är det en fördel med ett halt lutande plan.
Om inte skruven är försänkt så spelar det ingen roll hur halt det är eftersom pelletarna "staplar" sig på varandra uppför lutningen och det blir pelletarnas rasvinkel som i stället ska övervinnas.

En bild för att förklara:
Bild
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
magnuswestberg
Fröträd

Inlägg av magnuswestberg »

oljad plywood är väldigt dyrt
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

Jag kanske ska bygga min silo av båtmahogny.

..bara för att den råkade finnas i huset när jag köpte det.. :wink:
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det vore ju definitivt fräckt med en mahognysilo, något att impa på grannarna med.....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

zeylon skrev:Om du ser till att det lutande planet slutar med ett fall ner mot skruven (skruven försänkt) så är det en fördel med ett halt lutande plan.
Om inte skruven är försänkt så spelar det ingen roll hur halt det är eftersom pelletarna "staplar" sig på varandra uppför lutningen och det blir pelletarnas rasvinkel som i stället ska övervinnas.

En bild för att förklara:
Bild
Enda riktiga sättet att bygga ett bra förråd är enl. principen " rätt " ovan.
Även vid ett litet förråd är det bra med en låda i botten och skruven från den utvändigt förrådet.
Vill man inte " putta " ned pelletsen måste det luta 45 gr mot lådan.

Fråga på byggaffären efter " Farmarplyfa " finns i 8 - 12 mm tjocklek.
Används i lantbruket till väggbeklädnad i djurstall. Är glashård och mycket glatt. Kostar heller inte en förmögenhet. Är ofta gul på ena sedan.

Använd den till lutande ytor och gärna 22 mm spontade golvskivor till väggar. Finns oftas i dim 2.4 x 0.6 m

Sätt dit skjutluckor över varje medmatningsöppning i rörer, samt se till att det går att komma åt bakre lagret. :D Det lönar sig den dagen skruven krånglar. :D
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

man behöver ju inte köra med plywood.. jag har ett förråd med 7pallkragar på en sjpall och jag har bara oljehärdad masonit i botten som är vinklad. den är både hal och billig.. typ 80spänn för en skiva
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Jag har golvspånskivor till golv/väggar/tak och har lagt på masonitskivor på de lutande planen för att få lite bättre glid.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Presslimma aluminiumplåt eller galvad bleckplåt på spånskivorna så kan du använda hur billig spånskiva som helst. Med aluminiumplåt kan du lätt såga i spånskivorna för slutlig inpassning.
Jag limmade galvad bleckplåt på pannrumsdörren för sotarn gnällde lite, tog 20 minuter att limma, klippa till och knacka in kanterna.
kurre_44
Stor entusiast!

Inlägg av kurre_44 »

zeylon skrev:Jag har golvspånskivor till golv/väggar/tak och har lagt på masonitskivor på de lutande planen för att få lite bättre glid.
Huvudsaken är att det är glatt material, man kan använda en rad material efter egen uppfinningsförmåga. Jag talar väl lite mer om ett material som funker bra bland många andra.
Dock är fler och fler tillverkare av brännare överens om att en låda i botten för skruven att dra från är det enda rätta.
Det säkraste förrådet är ett med alla sidor lutande mot lådan och en rak skruv mellan lådan och brännaren.

Lådan skall vara mellan 30-40 cm på alla håll med lite överhäng av de lutande sidorna. Gör gärna en tryckavlastning 30 cm ovanför hålet.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
dkmart
Gallringsobjekt

Inlägg av dkmart »

Vad tror ni om att sätta 17mm råspont och klä med masonite?

/Martin
50:tals villa, CTC1100
Janfire Flex-A
Veckoförråd (c:a 30 säckar)
byggt i laminerad spånskiva
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

dkmart skrev:Vad tror ni om att sätta 17mm råspont och klä med masonite?

/Martin

Då bör du nog limma ihop sponterna, så att det säkert blir tätt.
Tänk på att förrådet måste vara extremt tätt överallt (förutom avluftningen då :D ) för att det inte ska damma in när förrådet fylls.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Skriv svar