murstocks problem inför installation av murspis

Skriv svar
Grimreaper
Lärjunge!

murstocks problem inför installation av murspis

Inlägg av Grimreaper »

Jag har ett litet problem.
Har funderat på att köpa en murspis (keddy carisma) och kikar nu på minmurstockl för att hitta en kanal (sotaren ska trycka på tisdag).

Problemet är att det existerar bara 2 kanaler som passerar rummet, 1 för pelletsanläggningen och 1 för tvättstugan. Båda är på "fel" sida av murstocken, och ska jag nyttja den för tvättstugan så måste jag(läs: installatören :P ) hacka sig genom murstocken för att komma åt kanalen.

Det finns en luftkanal i vardagsrummet men den bottnar 2.40 meter upp i rummet (där ventilen sitter). Och murspisen ska ha sin anslutning 1.63m upp.
Kan man använda den kanalen tro, men att man hackar ner en skåra i murstocken ner till 1.60 och sätter in ett rör upp i kanalen och sedan murar igen. (om ni förstår mitt försök till muntlig beskrivning. Det kostar ju lite extra cash I arbete men värt det om man får dit eländet.)

Är det någon med erfarenhet som kan tipsa om förslag?
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Fredrik Wizard
Prima virke

Inlägg av Fredrik Wizard »

Jag hade min kanal på felsida murstocken det var inget större problem att ta sig igenom murstocken, gjorde det själv använde Hilti slagborr.
Dock blir det väldigt dammigt.
Sen satte jag en sotlucka på murstocken på andra sidan murstocken så sotaren kan sota kanalen utan jag får hans svarta fingrar på murspisen
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag tog kontakt med sotarn innan jag murade min murspis "keddy" och då var det så att jag fick köra på v-rummets ventilationskanal som satt på ca: 2.30 och jag bilade en ränna ner till rätt höjd så att jag fick in en rostfri slang (vanlig rökgasslang 150mm) in i rännan och tillverkade en rostfri stos till slangen upptill så att jag fick tätt upp i mot teglet och en stos nertill så att den tätade mot gjutjärnsröret som kommer från kamin ..viktigt att försöka göra böjen så snäll som möjligt på slangen ..sotarn bad mig isolera slangen med stenullsmatta den delen som hamnade i rännan och även en ca: 5 cm av röret från kamin som går in i murstocken ..efter isoleringen så var det bara att fästa galvad putsnät över rännan genom att borra en hel del hål i tegel och köra med plugg och skruv för att fästa putsnätet ..sen var det bara att putsa på några vändor så att man fick en jämn yta ..det ligger väl ca: 3-5 cm puts på det tunnaste stället.
Använd mycket pannkitt till stosar både mot slang och rör samt stos mot tegel ..glöm inte att popnita med rostfri nit stosar med slang och nita från insidan av slangen så slipper du nitknubblan på insidan.

Men hör med sotarn innan ..han kan bli elak om han inte får vara med och bestämma :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Alternativ 1 verkar enklast/billigast om det går i min egen murstock.
Nu ska jag inte göra jobbet själv utan troligen anlita firma som installerar hela kalaset åt mig. så jag ska kolla även med dom vad som blir bäst/billigast.

Är det också sant att man måste provtrycka igen då allt är installerat och klar för att elda med?
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Skriv svar