nibe city/janfire
nibe city/janfire
hej allihopa..
Du som mailade mig om bilder på min anläggning,hör av dig igen jag har tappat bort ditt mail.. Har äntligen tagit lite kort!!
Du som mailade mig om bilder på min anläggning,hör av dig igen jag har tappat bort ditt mail.. Har äntligen tagit lite kort!!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
2våning tegelkåk 1909
170m2
Ej bilder men väl en fråga om din förbrukning!
Hej
Hemma hos modern står en Nibe City VX med en Flex-A som just nu drar ganska precis 32 kg pellets / dygn. Ingen motdragslucka ännu, men på g. Trodde först att orsaken till den höga förbr. var läckage av tjuvluft mellan plåtarna i pannans orginallucka men det är åtgärdat med brandfog utan skillnad i förbrukningen.
Dock har det ju blåst kraftigt en del den senaste tiden och det kanske kan ha påverkat en del, men generellt sett ligger förbr på mellan 1,8 - 2 säckar / dygn på 150 m2 enplansvilla med källare. Modern bor ensam så det är ingen hög vv-förbrukning. Shunten ger ca 38-40 grader ut. Vet iofs ej vad returtempen är. Har i alla 6 turbulatorer i pannanmen de är kapade på hälften för att inte bromsa gasflödet. kanske skall prova att ha i alla 100%???
Hur har du det i din Nibe city ?
Mvh Bioheat
Hemma hos modern står en Nibe City VX med en Flex-A som just nu drar ganska precis 32 kg pellets / dygn. Ingen motdragslucka ännu, men på g. Trodde först att orsaken till den höga förbr. var läckage av tjuvluft mellan plåtarna i pannans orginallucka men det är åtgärdat med brandfog utan skillnad i förbrukningen.
Dock har det ju blåst kraftigt en del den senaste tiden och det kanske kan ha påverkat en del, men generellt sett ligger förbr på mellan 1,8 - 2 säckar / dygn på 150 m2 enplansvilla med källare. Modern bor ensam så det är ingen hög vv-förbrukning. Shunten ger ca 38-40 grader ut. Vet iofs ej vad returtempen är. Har i alla 6 turbulatorer i pannanmen de är kapade på hälften för att inte bromsa gasflödet. kanske skall prova att ha i alla 100%???
Hur har du det i din Nibe city ?
Mvh Bioheat
Bränner pellets hemma hos modern.
Nibe City VX -95
Janfire Flex-A -06
150 kvm villa m oinredd källare, byggår 1944
Nibe City VX -95
Janfire Flex-A -06
Okej, då skall jag skjuta i alla turbulatorer till 100%. Det var så att leverantören (Solhems bioenergi i Ljungskile / Lerum) trodde att draget skulle bli alldeles för dåligt genom pannan då ju rökgasvolymen är större vid pelletseldning än vid oljeeldning. Bara att testa sig fram. Nu skall jag snart till fjällen så resultat får jag återkomma med vad det lider!
Det är ju rätt bra drag, men när man lossar plåten som vaxproppen sitter i och lägger dit en glasskiva så ser man att lågan ibland slår tillbaka vid läge 4 = kanske inte fullt drag
Har ni testat det tro? I o f s så är det väl sällan man behöver köra på läge 4
Det är ju rätt bra drag, men när man lossar plåten som vaxproppen sitter i och lägger dit en glasskiva så ser man att lågan ibland slår tillbaka vid läge 4 = kanske inte fullt drag

Har ni testat det tro? I o f s så är det väl sällan man behöver köra på läge 4

Nibe City VX -95
Janfire Flex-A -06
Nibe City VX -95
Janfire Flex-A -06
Jag har en NH-brännare i min Nibe City VX och jag kan inte ha alla torbulatorer i, trots att de är avkapade.
Får för lågt drag och överhättning.
Har ni som kan ha alla torbulatorer i utan problem någon distans mellen pannluckan och brännaren?
Min sitter monterad direkt på pannluckan utan distans.
Får för lågt drag och överhättning.
Har ni som kan ha alla torbulatorer i utan problem någon distans mellen pannluckan och brännaren?
Min sitter monterad direkt på pannluckan utan distans.
Janfire NH brännare i en Nibe City VX.
Hemmabyggt veckoföråd av formpyfa och vinkeljärn.
Boyta 125m2 + 110m2 biyta
Tack för era svar!
Hade service-killen hos mig i lördags för att byta ut en trasig tändspiral och då ökade vi vikten på motdragsluckan (så den öppnar mindre).
Får se om det räcker för att stoppa i fler torbolatorer eller om jag får nöja mig med fyra stycken i, som jag har för tillfället.
Hade service-killen hos mig i lördags för att byta ut en trasig tändspiral och då ökade vi vikten på motdragsluckan (så den öppnar mindre).
Får se om det räcker för att stoppa i fler torbolatorer eller om jag får nöja mig med fyra stycken i, som jag har för tillfället.
Janfire NH brännare i en Nibe City VX.
Sådär ja, då har man varit hemma i drygt två veckor igen. De turbulatorer som jag stoppade i var hemmagjorda (se tidigare inlägg av mig) och hade endast 1,25 varvs vridning mot orginalets 2 varv. Det var svårt som tusan att vrida dem utan att det blev veck och trekanter av alltihop. Dock hade de ingen nämvärde effekt då rökgastemp med osotad panna stack upp till över 250 C. Jag tryckte återigen i de 6 orginalturbulatorerna som är kapade 50%. Med sotad panna var rökgastemp återgen nere mellan 170 - 180 grader på läge 2.
Jag skall testa att succesivt öka antalet 100% turbulatorer för att se hur långt man kan gå innan det blir för högt övertryck i pannan. Dock är ju alltid en referens att testa draget med en tändsticka o glänta på luckan där vaxproppen sitter. Som det är nu med 50% turb så slocknar tändstickan av draget efter säg 7-10 sek. Med mina hemmagjorda turb slocknade tändstickan i princip med en gång = alldeles för högt drag.
Häromdagen var jag också uppe vid skorstenen och tog ned den trådlösa stektermometern vi använt för att mäta temp 1 m ner i skorstenen. Jag blev då uppriktigt sagt MYCKET FÖRVÅNAD över alla millimeterstora partiklar som flög ur skorstenen under eldning och landade på taket runtom.
Har ni också partikelregn ur era skorstenar???
Mvh B
Jag skall testa att succesivt öka antalet 100% turbulatorer för att se hur långt man kan gå innan det blir för högt övertryck i pannan. Dock är ju alltid en referens att testa draget med en tändsticka o glänta på luckan där vaxproppen sitter. Som det är nu med 50% turb så slocknar tändstickan av draget efter säg 7-10 sek. Med mina hemmagjorda turb slocknade tändstickan i princip med en gång = alldeles för högt drag.
Häromdagen var jag också uppe vid skorstenen och tog ned den trådlösa stektermometern vi använt för att mäta temp 1 m ner i skorstenen. Jag blev då uppriktigt sagt MYCKET FÖRVÅNAD över alla millimeterstora partiklar som flög ur skorstenen under eldning och landade på taket runtom.
Har ni också partikelregn ur era skorstenar???
Mvh B
Nibe City VX -95
Janfire Flex-A -06
Nibe City VX -95
Janfire Flex-A -06
-
- Frö
jag ser i en del inlägg att en del har bara tex 4 turbulatorer i i sstället för alla,,,, ??
jag har hört av några att det är inget att rekomendera ..då röken tar lättaste vägen,,alltså i dem utan turbulatorer å då blir de 2 som inte har turbulaorer överhettade mot de som turbulatorer i sig.,.att man istället ska ha alla fyllda å kapa alla lika länga istället så får alla rökgångar röken istället för endast de utan...
är detta rätt ,,eller kan man köra men endast några i å ha andra tomma??
mvh Åke
jag har hört av några att det är inget att rekomendera ..då röken tar lättaste vägen,,alltså i dem utan turbulatorer å då blir de 2 som inte har turbulaorer överhettade mot de som turbulatorer i sig.,.att man istället ska ha alla fyllda å kapa alla lika länga istället så får alla rökgångar röken istället för endast de utan...
är detta rätt ,,eller kan man köra men endast några i å ha andra tomma??
mvh Åke