Ska jag skaffa separat varmv.beredare för sommareldning?

joa
Stor entusiast!

Ska jag skaffa separat varmv.beredare för sommareldning?

Inlägg av joa »

Har en 700 liters acc.tank med 110 liters beredare i. På sommaren har jag värmen avslagen och kör en hel del ved i en spispanna (kopplad till elementslingan med självcirkulation) på vår/höst.
Att bara värma upp för varmvatten då kostar mig en halv säck pellets om dagen (brännaren går då en gång/dygn).
Känns inte vidare ekonomisk så det borde vara billigare att ha en separat vvb på sommaren och använda den i acc.tanken bara när jag har värmen på.
Tankar om detta? Spåna fritt nu!!
Hur kan det kopplas in och går det att ordna så man går förbi en separat vvb när man eldar mot acc.tanken?

//Jocke
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du ingen elpatron i acktanken?? Om du inte har de så skulle jag installera en.. kostar 1000:-
Då kan du ju köra några dar med el så kan du jämföra sedan vilket alternativ som ä mest lönsamt..Sen så har du ju elpatronen som säkerhet vid ev. haveri
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Jodå, det har jag. En på 3 Kw och en på 6 Kw. De drar ca 20 Kw/dag för att värma tappvarmvattnet.
Tycker det känns onödig att behöva värma upp 700 liter för att få 110 liter varmvattten oavsett om det är pellets eller el.
Elen blir ju lite billigare så det var det jag körde på i sommras.
Vad kan en separat beredare på omkring 100 liter tänkas dra?

//Jocke
johansjostrand
Lärjunge!

Re: Ska jag skaffa separat varmv.beredare för sommareldning?

Inlägg av johansjostrand »

joa skrev:Att bara värma upp för varmvatten då kostar mig en halv säck pellets om dagen
Jag utgår från att det är en 16 kilos pelletssäck du menar. Med ett pris på 1800:- /pall blir det 34,61 :- /säck.
Det kostar med andra ord 17,30:- per dygn att värma vatten.
Det totala elpriset brukar röra sig runt ca 1 krona kWh. Med andra ord ska du leta efter en beredare som klarar att värma vatten med mindre än 17 kWh /dygn för att det ska bli lönsamt. Om du betalar mindre än 1800:- /pall blir ju naturligtvis dygnspriset billigare. Att tex köpa pellets från http://www.hjd.nu för 1500:- /pall ger ett dygnspris på 14,42:-

Tilläggas ska ju naturligtvis att man slipper aska och påfyllning under sommaren om man använder elberedare
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

joa skrev:Jodå, det har jag. En på 3 Kw och en på 6 Kw. De drar ca 20 Kw/dag för att värma tappvarmvattnet.
Tycker det känns onödig att behöva värma upp 700 liter för att få 110 liter varmvattten oavsett om det är pellets eller el.
Elen blir ju lite billigare så det var det jag körde på i sommras.
Vad kan en separat beredare på omkring 100 liter tänkas dra?

//Jocke
Sitter dina elpatroner på samma nivå i tanken? Om inte så räcker det väl att använda den som sitter överst så slipper du värma hela tanken.

Körde själv elpatron i min acktank förra sommaren och det drog i snitt 8 kWh/dygn. Då värmer jag bara de översta 300-350 litrarna i min tank.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Det är just det. Drar en vanlig beredare under 17 Kw/dygn?
Det är ju som sagt det som det hänger på.
Vet du om HJB levererar fraktifritt vid tex 4 pall till 7 mil norr om Uppsala. Känns inte troligt :(. Hittat Polenpellets för 2 kr/kilo inkl frakt. Det är billigaste jag hittat i mitt område.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Jodå, jag har en som sitter högre upp och det är den jag kör. Den andra vilar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

joa skrev:Jodå, jag har en som sitter högre upp och det är den jag kör. Den andra vilar.
Då kanske det kan vara ett alternativ att isolera din acktank lite mer istället för att köpa till en ny elberedare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Roli skrev:Körde själv elpatron i min acktank förra sommaren och det drog i snitt 8 kWh/dygn. Då värmer jag bara de översta 300-350 litrarna i min tank.
Helt klart billigare än att slösa pellets... Då måste man komma ner i ett pelletspris på 832:- /pall och det blir inte lätt... Hehe
Senast redigerad av johansjostrand den ons 23 feb, 2005 14:27, redigerad totalt 3 gång.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
snillet
Pannrumstomte!

förbrukning ??

Inlägg av snillet »

Hur mycket förbrukning har du tro ?

Har du en 500 liters acktank med mineralullsisolering på 45mm och plåtklädd så öser väl tanken ur sig ca 5kWh/dygn ren förlustenergi har jag för mig, enligt tester i Råd&Rön.

En 300liters vvb släpper ca 2-3kWh/dygn enligt tester i Råd&Rön.

Nu behöver du kanske inte en 300 liters beredare så förlusten per dygn bör bli grymt mycket lägre från en beredare än från tanken såtillvida du inte tilläggsisolerar den.

Tilläggsisolering skulle nog jag ha gjort, eftersom om du kör med den övre patronen, stänger kran mot pannan så du ABSOLUT inte kan få någon smygcirkulation där sommartid så skall du kunna komma ned i förlustsiffror runt 2kWh/dygn, men då måste du isolera bra !!

Med tilläggsisolering så slipper du köpa en beredare och du slipper en massa extra rör å grejer som ska va nånstans......

Isolering är inte så fasligt dyrt i mitt tycke.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

HALLÅ SNILLET :lol:
Grattis på din 500:e inlägg ovanför mig
:wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Tack för alla tips. Fortsätt gärna :) Har funderat på tillägsisolering. Tanken var visst på 750 liter och har enligt tillverkaren "Isolerad med 110mm högvärdig mineralull i sidorna och 145mm i toppen"
När man känner på tanken så känns den ljummen vilket borde betyda att det inte är vidare isolerat. Det eldar ju trots allt 1 gång/dygn trots att jag eldar upp hela tanken till 90 grader och slår när toppen är på 60

Hur tilläggsisolerar man? Nätmatta eller?
Det är aningen trångt mellan tankarna men 50 mm borde jag kunna få in.
//Jocke
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Den bästa isoleringen som jag har hört är lamellmatta med aluminiumskikt, där man sedan tätar skarvarna med aluminuimtejp för att få ett luft tätt skikt.

Denna isolering är kanske inte den billigaste men man får också ett ytskikt som är lätt att göra rent. Just ytskiktet är det som är svårast att få bra. Att bara avsluta med isoleringen tycker inte jag är någon bra lösning, har det själv så hemma. Detta skall åtgärdas men jag vet ännu inte riktigt hur och med vad. Kanske blir det till slut en lamellmatta med aluminuimskikt.
Moderator
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Vad är U-värdet i "lamellmatta med aluminiumskikt" vs. mineralull, respektive polyuretan? Uppskattade priser för komplett tillägssisolering av 500 liter tank med motsvarande ex. 2 dm mineralull?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Såg nu var du har problemet.. Kör du varmvattnet på kulvert till huset??
Där har du nog problemet...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar