FLÖDEN VID LADDNING

Här diskuteras allt kring vedeldning
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Vednisse skrev:
Den smartaste lösningen på detta är att placera shuntgruppen till radiatorsystemet direkt på laddningsledningen före acktanken eller acktankarna,alltså prioritera värmen till huset före varmvattnet.Acktankarna har ofta lite varmvatten kvar trots att dom är urladdade.
Med denna lösning får huset sin värme direkt före innan acktankarna laddas.
Med denna koppling kommer även returledningen från radiatorkretsen att också hamna före acktanken,men till bottenröret (returen från tanken) till pannan före Laddomaten.

Med denna lösning får pannan/Laddomaten kylning från radiatorsystemets retur som blandas med acktankens retur .

Detta gör att jag kan uppnå en temperatur på mina tankar i toppen ca105 grader,i mitten 100 grader och i botten 95 grader utan att pannan kokar.
Så gjorde jag också...efter lite tänkande :shock: när samtliga rör drogs om och en laddomat21+en tank till installerades.
Ratade alltså Termoventilers "diagonalkoppling" av ladd/radiatorkrets, fungerar mycket bra. Dock kan den sista slavtanken släpa efter lite vid laddning på sommaren när radiotorkretsen inkl. cirkpump stängd, laddar ändå ur helt jämt..så det är inget direkt problem.

/Vednisse
Jag måste citera dig och skriva att andra på detta forum skall taga lärdom av detta,rätt kopplat låga flöden bra isolerade acktankar då kommer det att fungera perfekt! P.s du skall aldrig stänga av pumpen på radiatorsystemet,den pumpen skall vara i gång för alltid!!!!!!!!!!!!!!
Får du in rätt flöden på pumparna kommer tankarna att skickta sig ganska bra!! Jag skriver detta igen flöderna är viktiga som fa...n.
Går det att köra både laddpumpen samt radiatorpumpen på läge 1 så gör det!!

Narurligt vis skall man även ha en bra panna installerad,då är systemet optimalt.

Sedan när det gäller sommar eldning, värmer jag aldrig upp acktankarna till varmare temperatur i botten än 80 grader, värmer man upp mera än 80 grader sommar tid exempelvis till 90 kommer massor av kW timmar att pumpas runt i systemet/pannan innan laddomaten stänger då fungerar pannan som en omvänd värmeväxlare.Då har man ingen kylning från radiatorsystemet.Sommartid aldrig mera än 80 grader i botten på acktanken..

På vintern däremot kan jag värma pannan / acktankarna till 105 grader utan att få några större förluster i alla fall när det gäller laddomaten då stänger den tidigare på elementens retur, detta gör den inte på sommaren.

Det finns rörinstallatörer som påstår att vid mitt förslag på kopplingsalternativ,kommer laddningspumpen att störa pumpen till radiator systemet,denna teori har jag redan bevisat i alla fall i mitt system att det gör den inte,jag har testat flöden i alla konstullationer med hjälp av mina flödes mätare att så är inte fallet.

Jag är så fräck att jag vågar skriva att detta beror på installatörenas okunskap.
Är det någon på detta forum som har fått injusrerade flöden samt rätt injusterad shunt kurvor av en installatör på ett radiatorsystem??

Ved Profilen.





Ved profilen..
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Varför inte stänga av radiatorpumpen på sommaren?
Har själv strypt in radiatorena och även lite på den "centrala" returen pumpen går på lägsta fart.
Däremot så går laddomaten med 83graders patron i på maxfart (wilopumpen), fungerar bäst så. Laddar alltid tankarna till max iallafall vintertid och då stör inte den lilla omrörning som blir i mitt fall, men alla anläggningar är olika...

/Vednisse
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har ganska långt mellan panna och tankar, för det blev vettigast att placera grejerna så. Det är nog en anledning till att även med 25° på returvattnet till Laddomaten ska pumpen gå på läge 3, för att undvika att pannans fläkt behöver stanna, för att i sin tur undvika vatten på golvet (SYR).
Pannvattnet ut ligger på drygt 90°, returen från Laddomaten till pannan på ungefär 70° när jag eldar. Det fungerar bra. Jag har tre tankar, parallellkopplade, så det blir inte mycket flöde i varje tank ändå.

Det är inte bra att köra in kallt vatten i pannan, på grund av korrosionsrisken. Bättre att pumpa lite fortare då.
Jag vill inte värma tankarna mycket över 90°, för då löser överhettningsskyddet i elpatronen ut. Gör den det för många gånger är det inte säkert den går att återställa till sist.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har haft en fundering en längre tid angående just det här med omrörning i tankar. Min tanke är så här: Om man t ex har 22 rör på sin sträcka (kulvert) från panna till tank och pumpen driver ca 8 liter/min så blir hastigheten ca 40-50 cm/s. Man matar ju en tank högt upp så sträckan från golv till topp borde väl då vara av en så stor som möjlig diameter typ den man har som inlopp (2tum kanske). Resultatet blir då följande att hastigheten går ner vesäntligt med mindre omrörning som följd. Detta gäller väl endast de som har en längre sträcka mellan panna och tankar.
Eller ???
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det gäller väl alltid, att om man en bit före tanken går upp i diameter, så minskar flödeshastigheten.
Jag har 35 mm rör, jag. Fördelningen på tre tankar minskar ju hastigheten där.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Förstår inte riktigt varför folk är så rädda för omrörning vid laddning?
Om du blandar 95 gradigt vatten med 95gradigt vatten,spelar ingen roll så länge du laddar tankarna fullt.
Även om det skulle bli väldigt omrört (vilket jag aldrig sett eller hört talas om) så skiktar det upp sig snabbt.

Däremot omrörning ifrån radiatorsystem mm. efter avslutad eldning är inte bra... :idea:

/Vednisse
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nja...Jag håller nog på att försöka få så låg hastighet in i tanken som möjligt. I mitt fall handlar det om 80 grader som går in i 15 grader, och skulle det ha en hastighet om 40-50cm/s så.......tja 300liter skjuter det väl sönder.Eftersom detta håller 15 grader med inkommande 80grader 0,13l/s.....blir väl inte ens fesjummet. Du har nog rätt om man ska fylla hela tanken så spelar det nog inte så stor roll, men i t ex mitt fall så kommer jag stundtals inte att fylla mer än hälften eftersom det kommer att räcka 5-6 dagar.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Vednisse skrev:Varför inte stänga av radiatorpumpen på sommaren?
Har själv strypt in radiatorena och även lite på den "centrala" returen pumpen går på lägsta fart.
Däremot så går laddomaten med 83graders patron i på maxfart (wilopumpen), fungerar bäst så. Laddar alltid tankarna till max iallafall vintertid och då stör inte den lilla omrörning som blir i mitt fall, men alla anläggningar är olika...

/Vednisse
Stänger man av pumpen till radiatorsystemet under hela sommar halvåret då kommer vattnet i systemet nästan att stå stilla under 3 till 4 månader ,då kommer skiten att lägga sig i botten på vertikala rören på radiatorsystemet samt även i botten på elementena.
Startar man sedan pumpen till vintern igen då kommer allt sk. slamm att sätta igen ventiler i elementen samt ev pumpen e.t.c
Har man då året före lyckats att injustera shuntkurvorna i huset opptimalt är det ju bara att börja om från början igen som Sven-Ingvars skrev en gång i tiden!!

Nee! Låt pumpen gå hela året. Förbrukning ca: 60 -80 Watt.

Ved Profilen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:
Vednisse skrev:Varför inte stänga av radiatorpumpen på sommaren?
Har själv strypt in radiatorena och även lite på den "centrala" returen pumpen går på lägsta fart.
Däremot så går laddomaten med 83graders patron i på maxfart (wilopumpen), fungerar bäst så. Laddar alltid tankarna till max iallafall vintertid och då stör inte den lilla omrörning som blir i mitt fall, men alla anläggningar är olika...

/Vednisse
Nee! Låt pumpen gå hela året. Förbrukning ca: 60 -80 Watt.

Ved Profilen.
Min Grundfos drar 35w på läge 1 :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:
Ved Profilen skrev:
Vednisse skrev:Varför inte stänga av radiatorpumpen på sommaren?
Har själv strypt in radiatorena och även lite på den "centrala" returen pumpen går på lägsta fart.
Däremot så går laddomaten med 83graders patron i på maxfart (wilopumpen), fungerar bäst så. Laddar alltid tankarna till max iallafall vintertid och då stör inte den lilla omrörning som blir i mitt fall, men alla anläggningar är olika...

/Vednisse
Nee! Låt pumpen gå hela året. Förbrukning ca: 60 -80 Watt.

Ved Profilen.
Min Grundfos drar 35w på läge 1 :)
Jag skriver ett snitt i Watt vad förbrukningen kan tänkas vara på en pump!!
Alla har inte grundforspumpar som drar 35W.Alla kör inte på läge 1 heller.Fast dom borde göra det??
Dom flesta pumpar som är installerade i äldre fastigheter är 3-Fas pumpar som drar betydligt mera.

Tänk på det! Ved Profilen
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Stänger man av pumpen till radiatorsystemet under hela sommar halvåret då kommer vattnet i systemet nästan att stå stilla under 3 till 4 månader ,då kommer skiten att lägga sig i botten på vertikala rören på radiatorsystemet samt även i botten på elementena.
Startar man sedan pumpen till vintern igen då kommer allt sk. slamm att sätta igen ventiler i elementen samt ev pumpen e.t.c
Har man då året före lyckats att injustera shuntkurvorna i huset opptimalt är det ju bara att börja om från början igen som
Ok, har inte haft några problem med det. Nu är iofs. mitt system inkl. radiatorer ganska nytt, blir förståss mer skit med tiden.
Men slamm? har jag aldrig sett (fuskat som rörkrökarlärling en gång i tiden). Dessutom så stänger ju alla termostater på radiatorerna ändå så där blir ingen cirkulation....

Stänger själv inte för att spara pengar :lol: , utan för att slippa den lilla ljudnivå som finns..har ju inga 1" rör eftersom det är nydraget. Smalare rör ger mer ljud tyvärr, och jag är extremt ljudkänslig.

/Vednisse

/Vednisse
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen.[/quote]

Min Grundfos drar 35w på läge 1 :)[/quote]

Jag skriver ett snitt i Watt vad förbrukningen kan tänkas vara på en pump!!
Alla har inte grundforspumpar som drar 35W.Alla kör inte på läge 1 heller.Fast dom borde göra det??
Dom flesta pumpar som är installerade i äldre fastigheter är 3-Fas pumpar som drar betydligt mera.

Tänk på det! Ved Profilen[/quote]

Jaha då skulle du väll skrivt 35-80 watt om det nu gjorde dig så upprörd :lol:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Vednisse skrev:
Stänger man av pumpen till radiatorsystemet under hela sommar halvåret då kommer vattnet i systemet nästan att stå stilla under 3 till 4 månader ,då kommer skiten att lägga sig i botten på vertikala rören på radiatorsystemet samt även i botten på elementena.
Startar man sedan pumpen till vintern igen då kommer allt sk. slamm att sätta igen ventiler i elementen samt ev pumpen e.t.c
Har man då året före lyckats att injustera shuntkurvorna i huset opptimalt är det ju bara att börja om från början igen som
Ok, har inte haft några problem med det. Nu är iofs. mitt system inkl. radiatorer ganska nytt, blir förståss mer skit med tiden.
Men slamm? har jag aldrig sett (fuskat som rörkrökarlärling en gång i tiden). Dessutom så stänger ju alla termostater på radiatorerna ändå så där blir ingen cirkulation....

Stänger själv inte för att spara pengar :lol: , utan för att slippa den lilla ljudnivå som finns..har ju inga 1" rör eftersom det är nydraget. Smalare rör ger mer ljud tyvärr, och jag är extremt ljudkänslig.

/Vednisse

/Vednisse
Har du ljud i systemet är det fel??
Smala rör??Ny draget??Varför inte göra det riktigt från början???
Du har tydligen byggt ett nytt system som inte kommer att fungera på själv cirkulation jag tror på att du har varit rörkrökarlärling???
Slamm kallar jag det? Skit i systemet=Slamm!!Eller kalla det glegg då?Om det uttrycket blir bättre?

Men ok. Stäng av pumparna för att slippa ljud??????????????????????


Ved Profilen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Men vem fan bygger ett system för självcirk i dag??
Det slutade man med när vi fick el i landet.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Men vem fan bygger ett system för självcirk i dag??
Det slutade man med när vi fick el i landet.
Dom som är smarta!! Om man inte bygger golvvärme så klart.

Då har man ingen nytta av en laddomat 21 heller vid strömavbrott.Dom är ju gjorda för att fungera då!!
Jag kan iaf både ladda tankarna samt få värme i huset även under strömavbrott eller kristid..

Huvudsaken att det fungerar hos mig.

Ved Profilen.
Skriv svar