Förvaring och transport av pellets!

Skriv svar
ikot.grupp13
Frö
Kontakt:

Förvaring och transport av pellets!

Inlägg av ikot.grupp13 »

Hej pelletsanvändare!
Vi är en grupp chalmerister som har i uppgift att försöka förbättra förvaringen och transporten av pellets till förbrännaren. Vi är därför intresserade av vad Du har för erfarenhet och reflektioner om pelletshanteringen.

Vad är bra?
Vad kan förbättras?
Vad krävs för att Du ska köpa en pelletsbrännare?
Vad förväntar Du dig av en pelletsbrännare?
Vilka krav/önskemål har Du på förvaringen och transporten av pellets till brännaren?
Osv.

Alla synpunkter och förslag är värdefulla!
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Dagens flexskruvar suger!
Det blir ibland stopp eftersom de tar in för mycket från förrådet
De väsnas.
De har sönder pelletsen.
(Titta på Rol-Bi:s skruv här på forumet, den verkar mycket lovande!)

En brännare ska vara självjusterande med lambdasensor.
Tillverkarna säger att det inte behövs eftersom pelletskvaliteten är standardiserad men det är bara nys. Det kan skilja rejält i energiinnehåll mellan olika tillverkare vilket medför att matningen måste ändras.

En brännare skall vara robust konstruerad.
Många brännare som säljs ser ut som något jag kunde ha byggt ihop i garaget och säljs till hiskeliga överpriser.

En brännare ska ha en egen inbyggd nogrann dosering, många övermatatde brännare använder externskruven från förrådet för dosering vilket medför ojämn förbränning eftersom skruvarna inte matar jämt.

Pellets ska levereras i bulkform. Många väljer i dag bort det på grund av att matningsskruvarna har fått (förtjänt) dåligt rykte.

En fungerande anläggning med en panna med stort askutrymme, en brännare som inte askar igen och ett bulkförråd är mycket smidig.

Jag tittar till min panna för att se att allt är som det ska någon gång i veckan när jag ändå råkar gå in i pannrummet och askar ur/sotar med 2-3 månaders mellanrum.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Bra ide med den undersökningen. Vad gäller pelletseldare tror jag man måste dela upp dem i två grundkategorier. (Det finns naturligtvis allt däremellan också)
1. Pelletseldaren som vill satsa på allt. Bulkförråd, matarskruvar, ny panna, automatbrännare, loggning, sms-varningar, sprinklersystem och en del som jag glömt.
2. Den som ser pellets som en mer eller mindre tillfällig lösning och stoppar i pelletsbrännare i en befintlig panna. Kompletteras vanligen med veckoförråd.
Bättre information om uppvärmning har gjort att många insett, att det finns fler bra alternativ för att uppgradera ett vattenburet värmesystem på, än de klassiska: bergvärmepump eller pellets.
Luft-vatten pumpar, frånluftvärmepumpar mm. blir alltmer intressanta. Dessa pumpar förses idag i allt större utsträckning med R410 gas vilket gör dem effektiva även under vinterförhållanden.
Priset på pellets går upp - priset på alternativa värmelösningar går kraftigt ned. Den här gruppen av pelletseldare har ingen större önskan att för evigt ekonomiskt låsa fast sig vid pellets.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Bra uppgift ni fått! Behövs verkligen en utredning på detta.

Värt att notera för er är att ett höjt marknadspris på pelletsen har också fört med sig att varan dom levererar inte håller samma kvalitet längre.
Gäller både bulk och småsäck, storsäck.
Även flera klagar på dålig packetering av småsäckar.
Illa luktande pelletsleveranser mm.

Frågan är då, varför?

- Fuskar pelletsproducenterna med att hålla sina maskiner i trim. (Matriser mm)
- Ligger problemet vid hanteringen i fabriken.
- Ligger problemet i bulkbilen. (Fel hantering av handhavande)
- Är problemet hemma hos kunden (Egna byggda förråd)

Några tips bara!
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

För mig är det två saker. Bulfyllning, idag sker det med tryckluft. Pelletsen skickas med hög fart som innbär att den slås sönder och bildar spån. Dessutom krävs speciella bulkkopplingar och rör. Finns alltid en risk för att förrådet trycks sönder av det starka lufttrycken. Här borde det ju finnas potential för förbättring men andra typer av inmatning till förrådet.

Sen är det ju transport från bulkförrådet till brännaren. Känns osäkert idag och de skruvar som säljs är inte helt driftsäkra. Om något går sönder så ligger skruven begravd under flera ton pellets. Dessutom gör trycket från pelletsen att skruven maler sönder en del pellets. Här skulle jag istället vilja se en lösning där man började från toppen av pelletsen i förrådet. Kanske sugning eller något annat transportsätt. På så sätt skulle ingen utrustning vara begravd under pelletsen.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Fredde skrev:För mig är det två saker. Bulfyllning, idag sker det med tryckluft. Pelletsen skickas med hög fart som innbär att den slås sönder och bildar spån. Dessutom krävs speciella bulkkopplingar och rör. Finns alltid en risk för att förrådet trycks sönder av det starka lufttrycken. Här borde det ju finnas potential för förbättring men andra typer av inmatning till förrådet.
Dagen före julafton för tre år sedan, fick jag en leverans av tre ton pellets till mitt dåvarande hemmabyggda pelletsförråd.
När jag kom hem från jobbet, så hade förrådet spruckit i flera kittade skarvar, det såg nästan ut som om dom sprängt mitt förråd. Damm fulla pannrummet.

Efter jag kittat om förådet, så lät jag dom inte fylla utan att jag åkte hem och övervakade så att dom inte körde för högt tryck.

Det jag vill säga är att om föraren är snäll, och inte använder fullt tryck, så blir sönderfallet mycket mindre, samt att förrådet håller.
Problemet är bara att få dom att ta den extra tid det tar att fylla med lägre tryck.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Precis som enligt tidigare inlägg. Hanteringen fram till villans bulkförråd är viktig.
De senaste leveranserna har innehållit mycket fin material som ställer till med stora problem för min transport från externförråd till pannrummet, som sker med ett luftmatningssystem. Medans de första leveranserna som jag köpte vid anläggningens uppstart var perfekt. Det tog ett halvår innan man behövde se över filtret i sugaren, just nu rengör jag det 3 gånger per vecka.....

Behöver ni studieobjekt/referensanläggning mm, hör av er.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Karla1 skrev:Hej!
Frågan är då, varför?
- Fuskar pelletsproducenterna med att hålla sina maskiner i trim. (Matriser mm)
- Ligger problemet vid hanteringen i fabriken.
- Ligger problemet i bulkbilen. (Fel hantering av handhavande)
- Är problemet hemma hos kunden (Egna byggda förråd)
Detta är viktiga frågor som behövs utredad på ett vetenskaplig sätt.
Först när man vet var problemet ligger kan man hitta goda lösningar. Skulle tro att pelletsfabrikanterna är interesserad av att veta detta och skulle vilja stödja Chalmersgruppen i ett prosjekt. Tänk om pelletsproducentar kunde säja att: "Vi har pellets som håller standard och som ger god förbränning men du måste ha en usel matning".

Frågan är också:
- Ger en hård pellet bättre förbränning än en lös pellet eller är det omvänd?

När det gäller problem hemma hos kunden vet jag att dårlig matning kan öka spånmangd om pelletsen innehåller en del spån från början.
Mine tester utav flexmatning är att denna teknologi kräver pellets med lite finfraktion. Spån i pelletsen siktas i skruven och har sämre (saktare) förflyttning i skruven. Det gör att skruven efterhanden fylls upp så mycket att skruven börjar krossa ned pellets. På detta sätt lägger spånet sig mellan pellets i skruven och lägst i skruven. Fyllning går ned inntills vidare så at skruven inte stannar helt. Men man hör att skruven smäller och dras fram och tilbaka. Då bildas spån och då förflyttas spånen.
Det kan ta olik tid för skruven stannar helt eller smäller, tex 1 vecka eller ett år. Sedan är det så att spån siktas i silon under tömmning och detta förvärrar situationen. Jag har inte sätt en fyrkantig pelletssilo som tömmer likadant över hela ytan, den tömmer i mitten (över utlopp), därför siktning. När silo har tömds för tex 3 ton, kan problemen verkligen börja. Och då försämras verkningsgrad, man får rökpuffar, ökad sotmängd etc.
Det är behov för forskning på detta för att få reda på dessa förhållanden. Med kunnskap kan man då utveckla rätta produkter. Annars är risken att det endast bliver dom med speciell interesse för pannrum som håller på med strulet här.

Jag har sätt bottenskruvar med motor som har brunnit upp. Se denna bild:
http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... C_0006.jpg
Här visas standard motor för bottenskruv brevid min bottenskruvmotor. Då förstår man att en fel utformat bottenskruv med stor motor kan krossa massor med pellets. Nu skall det säjas att min bottenskruv är lite kortare men det betyder lite när fyllning är låg. Varför behövs en så stor motor????
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Hej ikot.grupp13.

En tydligare redogörelse för vad för en undersökning vi talar om, och vilka ni är, vore på sin plats.

Talar vi om ett grupp arbete om 1 poäng i ettan på industriell ekonomi, eller ett ex.jobb på 20 poäng/persson på maskin/förbränningsteknik?

Om jag läser mellan raderna så ser det mer ut som det först nämnda. Och då har den som formulerade uppgiften inte förstått hur omfattande problemställningen är.

Vad jag saknar är tydliga mål- och problemdefinitioner, samt tydliga problemavgränsningar. En sådanhär studie kan naturligtvis syfta till att formulera sådana, men då bör det framgå att det är en form av förstudie.

Att söka information på en sådan här hemsida/forum introducerar flera betydande metodfel i undersökningen.
Det är bara en bråkdel av alla pelletseldare som skriver på den här sidan, ca 3600 registrerade användare, mot 19000 sålda brännare förra året.
De flesta skriver bara några inlägg med frågor om problem, och de som inte har problem dyker inte upp alls.
De som skriver svar/deltar i diskusionerna skriver i stället ganska mycket och är än mindre representativa.
De flesta av de som skriver svar har uppenbarligen en teknisk bakgrund och är i de flesta fall män.

Det betyder inte att det är ett dåligt sätt att skaffa information, men man ska vara medveten om förutsättningarna.

Först tycker jag att ni ska läsa igenom så mycket ni orkar av gamla trådar på forumet, läs gärna igenom www.novator.se forum för att få historiken på pelletseldning.

Vad finns det för problem med bränslehanteringen?

* Det är ett fastbränsle. Vilket gör det svårt att förflytta.

* Det tar stor plats. Ett problem som förstärks av branchens ovilja att leverera mindre bulkmängder än 3 ton = 6,1 m^3 fraktfrit. Den volymen ska ställas i relation till att de flesta oljetankar är på 3 m^3, och att olja brukar levereras fraktfritt ner till 1 m^3.

* Transportmekanismerna tar stor plats. Rören är ca 1 dm i diameter jämfört med 20 mm för olja. De har dessutom betydligt sämre böjningsradie.

* Transportmekanismerna är i vägen. Vanligtvis så går de på diagonalen mellan golv och tak i 45 graders vinkel, och blockerar framkomligheten i pannrumet.

* Transportmekanismerna är dyra. Redan de vanliga skruvarna (degkrok i plaströr) är dyra. Vill man ha mer avancerade lösningar med vertikaltransportskruvar, eller vakumtransport så ökar kostnaden.

* Svårt att serva mekanismerna eftersom de ligger under flera ton pellets.

* Transportmekanismerna sälj trots att de inte fungerar tillfredsställande. Problemen är kända, och olika lösningar (då sådana finns) finns redovisade i trådar här på sidan. Oftast står det inget om att de behöver servas, hur det nu är tänkt att gå till med tre ton pellets ovan på.

* Avstängning "kranar" saknas ofta.

* Kör man med småsäck är det en massa kånkande, och leveransbilarna saknar ofta truckar/pallyftar med lämpliga hjul för att kunna köra överallt.

* Kvaliteten på bränslet är ojämn.

Vad ni måsta tänka på är att vi dessutom talar om två-tre olika transporter hos slutkunden:

1. Från leveransbilen till förådet.
2. Från leveransförådet till pannrumsförådet. (i förekommandefall)
3. Från pannrumsförrådet till brännaren.

Platsbrist eller funktion kan tvinga fram mellanföråd, vilket ökar kostnaden.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Holger skrev:Vad gäller pelletseldare tror jag man måste dela upp dem i två grundkategorier. (Det finns naturligtvis allt däremellan också)
1. Pelletseldaren som vill satsa på allt. Bulkförråd, matarskruvar, ny panna, automatbrännare, loggning, sms-varningar, sprinklersystem och en del som jag glömt.
2. Den som ser pellets som en mer eller mindre tillfällig lösning och stoppar i pelletsbrännare i en befintlig panna. Kompletteras vanligen med veckoförråd.
Det finns en stor grupp som jag tror är större än din nr 2, nämligen den jag tillhör. ;)
Dvs vi som har en gammal panna med eftermonterad pelletsbrännare men ändå inte ser det som en tillfällig lösning.En ny panna installerad o klar är går väl på en 50-60 tusen kr iaf, man får mycket pellets för 60000. :)

Skulle nån vilja bjuda på en CTC Ecoflex o en EcoAir-pump så skulle jag åas inte tacka nej ;)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Precis, de flesta liksom mig är nog sådana som kastat ut oljebrännaren och sedan kör pellets i befintlig panna. Kostnaden för att byta ut en fungerande panna är svår att räkna hem om man ändå inte varit tvungen att byta en utsliten panna. Men naturligtvis så är det i långa loppet bättre med en för ändamålet avpassad anläggning.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Ett problem som jag tror många upplever det hela är att skruven stigning bara får vara max 45 grader. Vilket gör det hela mycket svårare att planera in i ett befintligt hus.

Skruven tar en jäckla massa plast och det är stigningen som gör det. Får man bara upp den i taket så brukar den inte vara i vägen. Men på golvet och på väg upp till taket är den bara i vägen.

Att ha en vertikal matning vore en toppen lösning. Det har man till o med fattat i Norge (Rol-bi) :D :wink:

Framför allt så får man undan matnings skruven. Vilket gör att flera kan få in bulkförråd (större marknad).
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
ikot.grupp13
Frö
Kontakt:

TACK!

Inlägg av ikot.grupp13 »

Tack till alla er som tagit er tid och svarat på våra frågor.
Skriv svar