Vilken termostat i laddomat 21?
Vilken termostat i laddomat 21?
Hej,
Har precis fått min brännare installerad. Jag har kört med ved och briketter mot 3 x 500 l. ack. tank tidigare med laddomat 21 med en 78gr termostat. Nu kör jag brännaren och 500l. ack tank.
Min fråga är om jag skulle tjäna något på att byta till en annan termostat i laddomaten nu när jag kör pellets eller om jag skall köra på samma.
Tack på förhand.
J
Har precis fått min brännare installerad. Jag har kört med ved och briketter mot 3 x 500 l. ack. tank tidigare med laddomat 21 med en 78gr termostat. Nu kör jag brännaren och 500l. ack tank.
Min fråga är om jag skulle tjäna något på att byta till en annan termostat i laddomaten nu när jag kör pellets eller om jag skall köra på samma.
Tack på förhand.
J
Atmos DC30SF, Pellx 20kw,
1 st. 500l. ack.tank m. 120l. vv beredare
laddomat 21 m. 78gr termostat
MAFA miniförråd.
1 st. 500l. ack.tank m. 120l. vv beredare
laddomat 21 m. 78gr termostat
MAFA miniförråd.
Du bör nog ha en termostat på 72 eller 63 grader.
Har du shunten och vv från tanken kan du med fördel placera tempgivaren i botten på tanken samt styra pumpen från brännaren eller med en rökgasgivare.
Har du shunten och vv från tanken kan du med fördel placera tempgivaren i botten på tanken samt styra pumpen från brännaren eller med en rökgasgivare.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Hmmm varför i botten??kurre_44 skrev: Har du shunten och vv från tanken kan du med fördel placera tempgivaren i botten på tanken.
Då står man ju o håller botten konstant varm..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
I min Laddomat 21 så har det alltid suttit en 78-graders termostat och det har inte varit några problem. Om det sedan hade påverkat driften med att byta till en med lägre temperatur har jag ingen anning om.
Och nu tror jag inte att jag skulle prova att byta heller, tror nämligen att man skapar sig problem om man försöker att demontera luckan utanför termostaten. Den lär nog ha fastnat rejält efter efter snart 9 års drift.
Jag byte två av tre unionventiler som sitter monterade på Laddomaten för 2,5 år sedan och det var minsann inte det lättaste att plocka isär. Då hade jag ändå Laddomaten lös monterad från rören så jag kunde klämma fast den mellan två brädor som mothåll och vrida på muttern med den största skiftnyckel som Biltema hade hemma....
Och nu tror jag inte att jag skulle prova att byta heller, tror nämligen att man skapar sig problem om man försöker att demontera luckan utanför termostaten. Den lär nog ha fastnat rejält efter efter snart 9 års drift.
Jag byte två av tre unionventiler som sitter monterade på Laddomaten för 2,5 år sedan och det var minsann inte det lättaste att plocka isär. Då hade jag ändå Laddomaten lös monterad från rören så jag kunde klämma fast den mellan två brädor som mothåll och vrida på muttern med den största skiftnyckel som Biltema hade hemma....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Om brännarens temperaturgivare sitter i pannan funkar det nog inte så bra med en 78 gr laddomat, den är för en panntemperatur på ca 85 grader.
Bäst är om brännaren styrs av temperaturen i tanken och då fungerar nog en 78 gr termogivare.
För en optimal drift skall det finns en stoppgivare i botten och en startgivare i toppen. Detta går att ordna på de flesta brännare. Används då även som start / stopp av pumpen.
Använder man en givare får man prova var den funkar best. Kanske inte helt i botten ej heller i toppen. Sitter givaren för högt blir inte tanken varm i botten och det kan bli brist på varmvatten. Sitter givaren lågt kommer brännaren att starta när tanken har mycket energi kvar.
Bäst är om brännaren styrs av temperaturen i tanken och då fungerar nog en 78 gr termogivare.
För en optimal drift skall det finns en stoppgivare i botten och en startgivare i toppen. Detta går att ordna på de flesta brännare. Används då även som start / stopp av pumpen.
Använder man en givare får man prova var den funkar best. Kanske inte helt i botten ej heller i toppen. Sitter givaren för högt blir inte tanken varm i botten och det kan bli brist på varmvatten. Sitter givaren lågt kommer brännaren att starta när tanken har mycket energi kvar.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Med Bionan körde jag med givare i toppen o botten men nu har jag bara en givare som sitter vid övre termometern på tanken (ca 35 cm från toppen) o 72° termostat...
Kör med 26° tempdiff nu på vintern o brännaren stoppar på 78° o då är det 60-65° i botten, På sommaren kör jag 33° tempdiff o stopp 77° i toppen o då är botten 60°
Med 75° stopptemp laddas bara övre 1/3 o med 76° 2/3 av tanken så det funkar lika bra med en givare..
Med en 72° termostat så laddas tanken med en lägre temp än en 78° o samma sak sker om man ökar hastigheten på laddpumpen..
Med en termostat av lägre gradtal så går pannan kallare o tanken laddas med en lägre temp o man får även lägre rökgastemp, Hos mej sänker jag rökgastempen med 4° om jag ökar hasigheten på laddpumpen till 3:an o tempen till tanken sjunker med 6° så där blir det förstås en rätt stor skillnad om man jämför t.ex en 62° o 78° termostat.. Kan tänka mej att det skulle göra ca 12° lägre rökgastemp hos mej med en 62° istället för en 78° termostat...
Kör med 26° tempdiff nu på vintern o brännaren stoppar på 78° o då är det 60-65° i botten, På sommaren kör jag 33° tempdiff o stopp 77° i toppen o då är botten 60°
Med 75° stopptemp laddas bara övre 1/3 o med 76° 2/3 av tanken så det funkar lika bra med en givare..

Med en 72° termostat så laddas tanken med en lägre temp än en 78° o samma sak sker om man ökar hastigheten på laddpumpen..
Med en termostat av lägre gradtal så går pannan kallare o tanken laddas med en lägre temp o man får även lägre rökgastemp, Hos mej sänker jag rökgastempen med 4° om jag ökar hasigheten på laddpumpen till 3:an o tempen till tanken sjunker med 6° så där blir det förstås en rätt stor skillnad om man jämför t.ex en 62° o 78° termostat.. Kan tänka mej att det skulle göra ca 12° lägre rökgastemp hos mej med en 62° istället för en 78° termostat...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd