Båda tankarna eller bara en?

Skriv svar
joa
Stor entusiast!

Båda tankarna eller bara en?

Inlägg av joa »

Som nybliven medlem är jag ivrig med mina frågor när jag märker att det är lite fart på detta forum :D
Lite bakgrund:

Pannan jag har är en Focus ECO V40 på 80 liter. På den sitter en Iwabobrännare från Naturenergi http://www.naturenergi.se/30kw.htm
Till den finns två accar på 750 liter vardera kopplade http://www.boroe.com/produkter/prod_bes ... asp?id=tip Den ena har en beredare på 110 liter i sig och två elpatroner (en på 6 kW och en på 3 kW).
Värmen och tappvatnet går i kulvertsysten till bostadshus och stall (dock ej varmt tappvatten till stallet). Avståndet till huset är ca 20 meter och ca 35 meter till stallet. Rören har en diameter på 30 mm (ögonmått) och hur djupt de ligger vet jag inte. Jag styr tempen in i huset på utetempraturen m.h.a. en regulator från Danfoss http://heatingportal.danfoss.se/pcm/pre ... ePID=10181 Jag har konstant cirkulation in till hus för både vv och värme och vid behov till stallet (för att inte vattenledningarna skall frysa).
Bild på det hela
Bild

Just nu kör jag på ena tanken, men undrar om det är vettigare att koppla på båda två. När det är ned mot -20 grader har jag svårt att tänka mig att pannan orkar värma upp båda tankarna (huset är kasst isolerat) dock.

Rådet att jämföra och testa båda är inte helt lätt eftersom utetempraturen ändras så mycket mellan olika perioder och ställa en konstant temp in verkar inte fundera något vidare.

Ideér??

//Jocke
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då ä mitt tips att du kör på en tank.. Efter som du kör konstant genom kulverten.. De ä nog här du får problem med kostnade för varmvattnet..
Du har ingen tank i huset??
En kompis har ingen kulvert styrning men har tank i huset..(pumpar runt konstant)
Tanken i garaget ä på 2500 L o i huset 500 L han måste skaffa kulvertstyrning för att värmen försvinner nästan lika fort om han gör en eller två brasor (ctc v 35)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Ingen acc i huset.
Du menar att man eldar mot tankarna/tanken i pannrummet som i sin tur laddar upp en tank i huset. När den i huset kommit upp i temp slår kulverten av (med någon typ av frostskydd då) och man kör bara med tanken i huset mot elemnetslingan
När sedan tanken i huset sjunker till en viss temp så börjar den laddas från accarna i pannrummet igen?

/Jocke
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kontinuerlig drift över kulvertledning kan suga en hel del energi ur vattnet som cirkulerar.

Typ av kulvert?? Isolering??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Typ kulvert? Hmm.... Kan ta en bild på den.
Lägger upp den imorgon.

//Jocke
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

joa skrev:Typ kulvert? Hmm.... Kan ta en bild på den.
Lägger upp den imorgon.

//Jocke
Såg att wirsbo´s kulvert har ca 17 watt/meter i förluster medan t.ex Maxitherm har 10 watt/meter .i förlust..
Cirkulerar vattnet både till huset å stallet hela tiden??
Om de gör de å du har t.ex wirsbo´s kulvert har du 55 meter..
55x17x24=22440 watt el 22,44 kw/ dyngn i förluster.. :oops:
Med Maxitherm skulle du få 55x10x24=13200 watt el 13,2kw/dyngn i förlust.. skillnaden blir alltså 9,2 kw/dyngn...
En "normal" villa brukar kräva ca 3 kw/timme i uppvärmning vid 0° ute..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

"Du menar att man eldar mot tankarna/tanken i pannrummet som i sin tur laddar upp en tank i huset. "

Vore det inte enklast att flytta den ena av dina två befintliga tankar till huset och den andra till stallet? Det finns ju inget självändamål i att ladda en tank i pannrummet (vad är det för typ av byggnad?). Sen behöver du en laddning som laddar tankarna växelvis vid behov.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Cirkulerar vattnet både till huset å stallet hela tiden??
Nej det gör det inte. Bara till boningshuset. Stallets värmecirkulation slår jag på när det blir så kallt ute att det riskerar att krypa under 0 grader inne i stallet.
Vore det inte enklast att flytta den ena av dina två befintliga tankar till huset och den andra till stallet? Det finns ju inget självändamål i att ladda en tank i pannrummet (vad är det för typ av byggnad?). Sen behöver du en laddning som laddar tankarna växelvis vid behov.
Jag skickar då alltså in vattnet via kulverten direkt till tanken som jag flyttar till huset. Sedan cirkulerar vattnet bara runt inne i huset från tanken som står i huset!? Då får jag mindre förluster eftersom vattnet bara behöver färdas en gång via kulverten.
Pannrummet har jag i ett hus på gården på 60 kvm där hälften är pannrum och hälften tvättstuga.
Problemet är att jag nog inte får in en så stor acc.tank i huset. En mindre kanske skulle fungera.

/Jocke
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:"Du menar att man eldar mot tankarna/tanken i pannrummet som i sin tur laddar upp en tank i huset. "

:idea: Så du abso tänkte att man tar ut värmen till tvättstugan direkt från pannan.. sen kulvert styrningen direkt från pannan??
De ska väl gå bra... ibland kan de ju va ide att tänka oxå :oops: :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag skickar då alltså in vattnet via kulverten direkt till tanken som jag flyttar till huset. Sedan cirkulerar vattnet bara runt inne i huset från tanken som står i huset!? Då får jag mindre förluster eftersom vattnet bara behöver färdas en gång via kulverten.
Pannrummet har jag i ett hus på gården på 60 kvm där hälften är pannrum och hälften tvättstuga.
Problemet är att jag nog inte får in en så stor acc.tank i huset. En mindre kanske skulle fungera. /Jocke[/quote]

Om du skaffar en 500 liters acktank med beredare i huset då?? (lika stor som en garderob) såg även enligt termoventiler att dom kör laddomat 10 med 62° termostat för mindre förluster..

Tar de inte lång tid att få varmvatten i kran???
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Tar de inte lång tid att få varmvatten i kran???
Det kommer direkt eftersom jag har konstant cirkulation på tappvarmvattnet.

Om vi kommer tillbaka till den ursprungliga frågan. En tank eller två? Fler som känner för att spåna?
Skriv svar