Calero 200 + Värmebaronen Star

Skriv svar
pekkapikk
Stor entusiast!

Calero 200 + Värmebaronen Star

Inlägg av pekkapikk »

Jag undrar om det är någon som vet hur jag ska göra? Har en Calero 200 kopplad till en värmebaronen Star, som nu verkar funka bra, efter mycket strul med omstarter mm. Har dock en undran, är det någon som vet hur man ställer in " starttiden"

Det jag menar är alltså att jag har nu termostaten på pannan ställd på ca 80 grader, när temeraturen sjunker till ca 70 grader så startar pannan igen, men denna "starttid" varierar kraftigt tycker jag, ibland så startar den vid 75 grader eller vid 65 grader osv. Finns det någonstans man kan ställa in hur lågt pannan ska sjunka????
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Är det verkligen ingen där ute som kör med Calero 200 brännaren???

Skulle bara vilja veta om inställningarna "gångtid 5" samt "paustid 21" verkar vara en vettig inställning, tror att 5 resp 21 står för sekunder!!!
Innegivare Cbj
Highlander
Entusiast!

Inlägg av Highlander »

Minst en som har en Calero i alla fall....

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ght=calero

//Highlander
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

pekkapikk skrev:Är det verkligen ingen där ute som kör med Calero 200 brännaren???

Skulle bara vilja veta om inställningarna "gångtid 5" samt "paustid 21" verkar vara en vettig inställning, tror att 5 resp 21 står för sekunder!!!
Gångtid och paustid gäller med största säkerhet matningsskruven.
Hur mycket pellets som kommer fram för en viss inställning beror på matningsskruvens lutning, pelletskvaliteten mm.
Mängden pellets måste ju passa ihop med fläktens inställning. kurre_44 har i KMP tråden på ett utmärkt sätt beskrivit hur man beräknar effekten i kW för en viss pelletsmatning.
Vill du ha en någorlunda vettig inställning av förbränningen så minska på paustiden tills det börjar komma svart rök ur skorstenen. Då är det för mycket pellets och för lite luft. Öka sedan paustiden stegvis, tills det inte kommer någon mörk rök längre.
Detta är en grovinställning som årminstone jag klarar mig med. Bättre blir det om en fackman gör en intrimmning men det kostar säkert ca. 1500:-
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag har åxå gång 5 paus 20 & det är sekunder
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Va roligt, äntligen en Calero 200 "brännare", det var skönt att det var alldeles snarlik inställning :D Då är man inte helt fel ute då kanske!
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

En liten undran då, är det så att det inte finns något på Calero 200 där man kan ställa in när pannan skall starta/stoppa. Har läst på ett antal inlägg att vissa har inställda stopptider tex start 60, stopp 80. Som jag har det nu så stoppar pannan på 80 grader, och startar lite som den vill, någonstans mellan 70-75 grader, hittar ingenstans att ställa in detta, vare sig på pannan eller brännaren :?:
Innegivare Cbj
Skriv svar