Konstiga tecken på NH-brännarens display

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Earbay
Prima virke

Konstiga tecken på NH-brännarens display

Inlägg av Earbay »

Hej!
Kom just hem från en vänta till Stockholm och gick då ner för att kolla till brännaren. Allt stod rätt till utom displayen, där stod det:

Ggggff"<""p'r"""
!pb2"2f"Ggggff"<

Tecknet < är egentligen en liggande 8 men jag hittade inte den symbolen.

Någon som har haft en urflippad display på sin NH?

Jag bröt strömmen (bootade om :-) ) och då blev den bra igen. Men man blir ju lite orolig att något värre fel på displayen eller programvaran är på gång.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är nog bara displayen som spökar, om du söker på det så tror jag du hittar en del, jag har för mig att det varit ett antal som råkat ut för konstiga displayer.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är displayen som får knas för sig. Jag har beställd en "trasig" display från min arbetsgivare och ska försöka att få den att bli fel. När detta lyckas kan jag se hur jag ska få den "bankat på plats" igen men mer viktigt: hur jag kan detektera detta fel.

De fall jag känner till har själva styrningen kört utan problem så jag är säker på att det är displayen enbart som går "ur läge", styrningen har alltid varit fungerande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Earbay
Prima virke

Tack

Inlägg av Earbay »

Tack för snabbt svar, bör man kontakta sin installatör och påpeka att detta fel uppkommit medans garantin fortfarande gäller. Man vill ju inte att displayen ska lägga av helt en vecka efter garantitidens utgång.

Och Icecap, jag förstår ju att styrningen är helt i sin ordning :-)
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Jag har haft fel på min display, den slocknade men som tur var så "slocknade" aldrig brännaren utan den tuffade på som vanligt.
Bröt jag strömmen så kom displayen tillbaka igen.
Är nu inne på brännare nummer 3. Janfire´s egna tekniker var hemma hos mig idag och bytte ut hela brännaren igen.
Så nu är det bara att hålla tummarna på att displayen skall fungera som den skall annars kommer jag väll att få mer gråa hår.... :P
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Acktankt på 1800liter modell JÄMÄ
Ackstyrning TK1F från E-kontroll
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Så då var det dags att utvärdera den nya brännaren, dvs brännare nummer 3.

Hmm....Vad säjer man? Displayen slockar efter en stund när brännaren startat. Brännaren fungerar som den ska, men displayen tappar texten och enbart bakgrundsbelysningen fungerar. Vid bruten ström så kommer texten tillbaka fram tills dess att brännaren varigt igång en stund. Alltså, i väntarläge inga problem. i drift = display slocknar efter en stund...

Någon mer som har samma problem?
Killen som kom hem till mig och bytte brännaren från Janfire lät ju inte allt för road i telefon när jag ringde honom och påtalade detta problemet.
Han skulle återkomma så vi får väll se vad han kommer att komma med......
Men snart blir det tupe, jag sliter mitt hår pga den J***A brännaren! :evil:
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

lite skumt att vissa har återkommande detta problem medans andra inte har det alls (som jag själv). Kört snart 1 år utan problem.
Stannade i helgen 1 gång för askningen, och när den starade igång igen så lät det lite...förmodligen måste jag rensa koppen kanske..aldrig gjort :)

Kan inte vara något med elen i huset/som är dragen till brännaren som stör displayen på något skumt sätt?
Vet många som bränt moderkort och dylikt på löpande band i vissa lägenheter tex, och där det diskuterats att det är nått vajjsing i elen.

//peter
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
chp76
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av chp76 »

Jag har haft denna tanken men beslutat mig för att ej tro på den.
För om elen vore problemet borde ju displayen slockna även när brännaren står i väntläge och inte endast i drift läge.

Min misstanke lutar mer åt störningar från brännaren själv tex från internskruv, fläkt eller dyligt.
Men vad vet jag....Är ju ingen elektronik expert direkt....Men jag är en jävel på att köra truck... :wink:
Combiheat 2010-40 1990
Janfire NH
Skriv svar