El billigare än pellets
El billigare än pellets
Fick en liten aha upplevelse när elräkningen från Skelleftekraft dök upp. Tecknade nytt elavtal vid årsskiftet och betalar 64,9 öre per kwh, när man som jag har en pannan med inte allt för hög verkningsgrad börjare det snart bli billigare att köra el. Med el ligger verkningsgraden närmare 100% mot 70-80% med pellets, tar man det i beaktande så med 64,9 öre per kwh och 2,55 per kilo pellets från samma företag så blir det billigare med el.
Eller har jag räknar fel nu?
Eller har jag räknar fel nu?
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
-
- Prima virke
64,9 öre /kwh har du verkligen med allt i det priset?
Tror att du har missat momsen och nätavgiften.
Jag har rörligt elpris så här var det förra månaden.
Mitt elpris:
kraft: 34,6
Skatt: 26,5
Nätavgift: 16,7
Delsumma 77,8
Moms: 77,8 X1.25 = 97.25
Mitt faktiska elpris 97,25 öre/kwh
Fredrik
Tror att du har missat momsen och nätavgiften.
Jag har rörligt elpris så här var det förra månaden.
Mitt elpris:
kraft: 34,6
Skatt: 26,5
Nätavgift: 16,7
Delsumma 77,8
Moms: 77,8 X1.25 = 97.25
Mitt faktiska elpris 97,25 öre/kwh
Fredrik
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
64,9 öre per kwh är elpriset inklusive moms ch skatt tillkommer gör fast nätavgift varje månad med 222 kronor samt överföringavgift på 9 öre inklusive moms per kwh. Nätavgiften måste jag betala oavsett hur mycket jag förbrukar så länge jag inte behöver gå upp i säkring dvs.
64,0+9 = 73,9 per kwh i rörliga avgifter.
Vid 70% verkningsgrad på pellets får jag och ett pris på 1,95 per kilo pellets får jag ett kwh kostnad på 59 öre. Om pelletspriset ökar till 2,55 per kilo då är jag upp i 0,78 öre per kwh.
Bättre verkningsgrad bättrar på kalkylen för pelletsen avsevärt, för att bättra på verkningsgraden så är jag nog tvungen att byta panna och det är omöjligt att räkna hem. Jag fick något att fundera över iallfall, har bundit mitt elprist på denna nivå för en tid framöver så när effektbehovet inte är större än att jag kan kör el så lär nog det bli elpatronen som får jobba om nu jag inte har tänkt fel...
Vid 70% verkningsgrad på pellets får jag och ett pris på 1,95 per kilo pellets får jag ett kwh kostnad på 59 öre. Om pelletspriset ökar till 2,55 per kilo då är jag upp i 0,78 öre per kwh.
Bättre verkningsgrad bättrar på kalkylen för pelletsen avsevärt, för att bättra på verkningsgraden så är jag nog tvungen att byta panna och det är omöjligt att räkna hem. Jag fick något att fundera över iallfall, har bundit mitt elprist på denna nivå för en tid framöver så när effektbehovet inte är större än att jag kan kör el så lär nog det bli elpatronen som får jobba om nu jag inte har tänkt fel...
Janfire Flex-A
-
- Pannrumshärskare!
Hade jag inte ens tänk på... Ska leta fakturor för sotning och brandskyddskontroll.intresant.Vad händer om fd lägger med sotning och brandskyddskontroll i pellets priset?
Janfire Flex-A
Intressant. Själv har jag mitt elpris bundet på 27,90 öre/kwh. Efter alla skatter och pålagor blir det dock 92 öre/kwh i rörlig kostnad. Tillkommer gör sedan knappt 3000:- per år i fasta kostnader.
Pellets köper jag för 2500:- ton, med 80% verkningsgrad i pannan gör det i runda slängar 65 öre per kwh
Pellets köper jag för 2500:- ton, med 80% verkningsgrad i pannan gör det i runda slängar 65 öre per kwh
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Intressant räkning, tyvärr
Men det får mig osökt att tänka på en idé jag haft en längre tid:
Om man som jag bor i södra delan av landet borde ju en luft/vatten vp vara rätt ok (om inte varje vinter är som den förra). Men har man en hyggligt ny panna och/eller känner att man vill elda pellets på vintern kanske man inte enbart vill ha en värmepump...
Kan man inte kombinera pellets och vp?
Hittade samma funderingar helt nyligen på vp-forumet:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=13435.0
Vad tror ni? Ta eldrift när det är billigast, dvs ner till + 5 grader och sedan pellets
Styrningen kan vara rätt enkel men den beror lite på hur man kopplar in vp'n i systemet. Någon som funderat kring detta?
Var och hur skall man koppla in vp´n om man som jag har en akktank? Ladda mitten av tanken med säg, 45-50 gradigt vatten eller köra direkt mot raddarna?
Idén baseras ju så klart på att man inte måste lägga nyprisinstallationspris på värmepumpen utan kan komma över den relativt billigt och att man inte har en medeltemperatur på -17 som i norrland
Ursäkta att jag lånade tråden men tyckte att tanken passade här och faktum kvarstår ju: det är snart billigare att köra el än pellets om pelletspriset fortsätter upp samtidigt som elpriset går ner/står sig...
(hade jag inte haft så förbannat med sten på tomten hade jag kört med jordvärme och haft ännu billigare uppvärmning än idag...)

Men det får mig osökt att tänka på en idé jag haft en längre tid:
Om man som jag bor i södra delan av landet borde ju en luft/vatten vp vara rätt ok (om inte varje vinter är som den förra). Men har man en hyggligt ny panna och/eller känner att man vill elda pellets på vintern kanske man inte enbart vill ha en värmepump...
Kan man inte kombinera pellets och vp?
Hittade samma funderingar helt nyligen på vp-forumet:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=13435.0
Vad tror ni? Ta eldrift när det är billigast, dvs ner till + 5 grader och sedan pellets

Styrningen kan vara rätt enkel men den beror lite på hur man kopplar in vp'n i systemet. Någon som funderat kring detta?
Var och hur skall man koppla in vp´n om man som jag har en akktank? Ladda mitten av tanken med säg, 45-50 gradigt vatten eller köra direkt mot raddarna?
Idén baseras ju så klart på att man inte måste lägga nyprisinstallationspris på värmepumpen utan kan komma över den relativt billigt och att man inte har en medeltemperatur på -17 som i norrland

Ursäkta att jag lånade tråden men tyckte att tanken passade här och faktum kvarstår ju: det är snart billigare att köra el än pellets om pelletspriset fortsätter upp samtidigt som elpriset går ner/står sig...
(hade jag inte haft så förbannat med sten på tomten hade jag kört med jordvärme och haft ännu billigare uppvärmning än idag...)
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
-
- Fröträd
- Kontakt:
Intressanta tankar. Tyvärr...får man väl säga...!bränndal skrev:64,9 öre per kwh är elpriset inklusive moms ch skatt tillkommer gör fast nätavgift varje månad med 222 kronor samt överföringavgift på 9 öre inklusive moms per kwh. Nätavgiften måste jag betala oavsett hur mycket jag förbrukar så länge jag inte behöver gå upp i säkring dvs.
Tycker oxo ditt elpris verkar "för bra" (avundsjuk

Rörliga nätavgiften på 9 öre inkl moms undrar jag om den kan stämma...? Möjligtvis med någon lågtariff, men kan aldrig tro att du kan få 9 öre när elpatronen jobbar mitt på dagen en vinterdag...
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Nätavgift
det där med nätavgift är en slamkypare. här i stockholm betalar vi nästan 33 öre per KWh överfört iofs inklusve moms, men det gör det nästintill omöjligt att hamna under 1 kr i faktiskt rörligt elpris. Håller med om 9 öre låter väldigt lågt, men några kommunalägda bolag har mycket lågt vinstuttag så det kanske kan stämma... Å andra sidan är 222kr/månad väldigt hög ickerörlig del, där tror jag inte jag betalar mer än någon hundring per år.
CTC Total 83 med PX21
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Sotningen är 800:-/år (400:-/gång) o brandskyddskontrollen drygt 800:- så ca 1200:-/år ska läggas till pellets/vedeldningspriset..bränndal skrev:Hade jag inte ens tänk på... Ska leta fakturor för sotning och brandskyddskontroll.intresant.Vad händer om fd lägger med sotning och brandskyddskontroll i pellets priset?
Som du räknat stämmer..

Därför ska jag köpa in mej i vindkraftskooperativet på granberget vilket även du kanske borde fundera på..

Kravet är att du ha skellefteåkraft som el leverantör o då har du ett garanterat elpris på 12 öre/kWh i 20 år exkl ev skatt.. Du bor ju R-fors kommun..
I dessa 12 öre ingår tomtarende, försäkring, service o underhåll mm sen tillkommer överföringsavgiften på 9 öre o kapitalkostnaden på 24-26 öre/kWh..
Hade jag inte satt in ny värmeanläggning idag hade jag köpt en lätt beg elpanna för några tusen o köpt vindkraftsandelar för vad resten av anläggningen kostat vilket gett samma driftskostnad som idag med ett pelletspris på 1500:-/ton men inget jobb..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Varför investera en ganska enorm summa i en luft/vatten anläggning?
(går väl på minst 40tusen +inst rätta mig om jag har fel!)
Tycker det vore vettigare att köpa en luft-luft för ca 10tusen+inst
köra varmvatten på pannan via el-patron/pellets.
på detta vis håller sig pannan frisk och varm åretrunt och du kan understödja när värmepumpen börjar bli mindre lönande (för vissa går det att slänga in vedträn också vilket är bra när det är minus 30)
Hade man även kunnat lägga pengarna man spar på en kamin för riktig kris eller kanske ännubättre ett vindkraftverk som ger ca 5000kwh/år
Förespråkar varken pellets eller värmepumpar av den "dyra-klassen"
Visst med bundet el/pellets-avtal så är det intjänat på 5år? men sedan då, dags att börja om igen när el/pellets-priset skenat iväg.
Nää tacka vet jag mindre investeringar, ex pellets-brännare eller luft-luft som understöd. detta tjänar man snabbt in.
Ska sätta in en kamin nu till sommaren som blir ett perfekt komplement till pellets-brännaren så man slipper shunta ut halva året, kostnad 10-15tusen =snabbt intjänat (har redan befintligt skorsten) funkar vid strömavbrott och ved kommer att hålla sig billigt i jämförelse med annat
(går väl på minst 40tusen +inst rätta mig om jag har fel!)
Tycker det vore vettigare att köpa en luft-luft för ca 10tusen+inst
köra varmvatten på pannan via el-patron/pellets.
på detta vis håller sig pannan frisk och varm åretrunt och du kan understödja när värmepumpen börjar bli mindre lönande (för vissa går det att slänga in vedträn också vilket är bra när det är minus 30)
Hade man även kunnat lägga pengarna man spar på en kamin för riktig kris eller kanske ännubättre ett vindkraftverk som ger ca 5000kwh/år
Förespråkar varken pellets eller värmepumpar av den "dyra-klassen"
Visst med bundet el/pellets-avtal så är det intjänat på 5år? men sedan då, dags att börja om igen när el/pellets-priset skenat iväg.
Nää tacka vet jag mindre investeringar, ex pellets-brännare eller luft-luft som understöd. detta tjänar man snabbt in.
Ska sätta in en kamin nu till sommaren som blir ett perfekt komplement till pellets-brännaren så man slipper shunta ut halva året, kostnad 10-15tusen =snabbt intjänat (har redan befintligt skorsten) funkar vid strömavbrott och ved kommer att hålla sig billigt i jämförelse med annat
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Visst går det kombinera pellets o Vp..Dykarn skrev: Kan man inte kombinera pellets och vp?
Vad tror ni? Ta eldrift när det är billigast, dvs ner till + 5 grader och sedan pellets![]()
Ctc ecoflex är klar för styrning av VP (luft/vatten el jord/berg VP)
Pannan komplett inkl shuntstyrning säljer Lundbergsvärme för 42300:- inkl moms o frakt o jag såg en nätbutik sålde ctc luft/vatten vp från 29900:- för den minsta som ger 3,9 kW vid -10° o en framledningstemp på 50° (lägre framledningstemp = högre effekt) med cop 2,4 vid +7° cop 3.. Finns större pumpar oxå där den största ger 6,6 kW vid -10° ute o en framledningstemp på 50° till ett cop på 2,3..
http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/f ... 01.pdf.pdf
Det går välja vid vilken utetemp den ska växla mellan vp/pellets..
Vp går med flytandekondensering så man ska ha en elberedare i serie med pannan, Pannan funkar som förvärmning..
http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/ ... ex-Air.pdf
Denna kombination funkar bra i norrland oxå då det inte är allt för många dagar som det är kallare än -8/10°, Kollade under 2006 o då hade vi 16 dygn som va kallare än -8 o 11 dygn som va kallare än -11°.. Detta va i Umeå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det var ett bra elpris, jag kollade på KOV och adderade överföringsavgift = ganska precis 1kr/kWh för mig.
Lite kalkyl:
((0.1295 * 25 000) / 35 000) + (1 200 / 35 000) + (((2 175 / 0.83) / 4 800) / 0.85) = 0.769060697
Mitt kWh pris vid en avskrivning av pelletsinv. på 10 år och 5% ränta, 35000 kWh/år och 2175 kr/pall och 4800 kWh/ton.
Det är samma pris som fjärrvärme.
En L/V VP CTC (rinkaby) minsta modellen COP=2 samma avskrivning som ovan och standard förbrukningen 25000 kWh/år.
((34 400 * 0.1295) + 12 500) / 25 000 = 0.678192
Pellets börjar bli riktigt ointressant.

Lite kalkyl:
((0.1295 * 25 000) / 35 000) + (1 200 / 35 000) + (((2 175 / 0.83) / 4 800) / 0.85) = 0.769060697
Mitt kWh pris vid en avskrivning av pelletsinv. på 10 år och 5% ränta, 35000 kWh/år och 2175 kr/pall och 4800 kWh/ton.
Det är samma pris som fjärrvärme.
En L/V VP CTC (rinkaby) minsta modellen COP=2 samma avskrivning som ovan och standard förbrukningen 25000 kWh/år.
((34 400 * 0.1295) + 12 500) / 25 000 = 0.678192
Pellets börjar bli riktigt ointressant.

CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Umeå Energi (Avtal: Tryggel)
Alla priser är inkl moms:
- Säkringsavgift 20A: 1975kr/år
- Överföringsavgift: 13,75 öre/kWh
- El: 77 öre/kWh (el=37,7; elcert=3,5; Energiskatt=20,4; Moms=15,4)
- Fast avgift: 405kr/år
PS! Jag har också anmält mig som intressent till vindkraft.
Alla priser är inkl moms:
- Säkringsavgift 20A: 1975kr/år
- Överföringsavgift: 13,75 öre/kWh
- El: 77 öre/kWh (el=37,7; elcert=3,5; Energiskatt=20,4; Moms=15,4)
- Fast avgift: 405kr/år
PS! Jag har också anmält mig som intressent till vindkraft.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Bequem 20D
Bulkförråd.