TMW Attack 2000 med pellets ?

juzze
Späd planta

TMW Attack 2000 med pellets ?

Inlägg av juzze »

Hej

Jag hade tänkt gå över från olja till pellets nu framöver, och vid en första kolla så verkar det lite knepigt med min panna som är en TMW Attack 2000 o som har ganska liten eldstad, nån rekomenderad brännare till små eldstäder? Lågans riktning m.m Kanske nån som satt brännare i sådan panna?

/ Hälsningar jocke
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Hej,

Jag är oxå intresserad hur det kan funka i den pannan, då min syster har en sådan. :)

Min Diom 20hundra har väldigt liten eldstad med, problemet är väl mest att man får flytta ut brännaren så långt det går, och aska ur lite oftare..

Du har inte möjlighet att ta lite bilder hur den ser ut (gärna in i oljehålet med då)

Jag har en biona i min..

/Tobias
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!

nibe attack ?

Inlägg av snillet »

Det är väl samma panna som Nibe Attack ?, dom köpte ju upp TMW någongång för några år sedan...

Finns jättebra info på www.nibe.se

Troligen är det väl inga större bekymmer om man väljer en framåtbrinnande samt är beredd på att aska ur lite oftare än de med större eldstad ?

Jag kör också Biona, i en jämä junior-73, bilder finns på "hurd et ser ut i våra pannrum". Det är ju en olja/koks/ved kombipanna så den har lite större eldstad än oljepannorna. 30brett/40djupt/60högt. Jobbar lite på om jag skulle kunna montera brännaren i övre luckan men då kommer brännarrörets överkant 3cm under underkanten på baffeln där rökgaserna går bak till konvektordelen så det verkar lite vanskligt.
HADE det gått så hade jag ju haft iaf 30cm i botten till askutrymme :D

Skulle inte du kunna fiska fram digitalkameran å fota lite hos dig med tobben ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Ligger bilder under "hur det ser ut i våra pannrum" nu.

8)
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Jag har i helgen satt in en VIKING 9990 i en TMW attack 2000. Det verkar funka bra . Brännaren är av framåtbrinnande typ. Köpt av Bionordic.
Jag fick göra ett fyrkantigt hål i den befintliga luckan med gångjärn sen skruvade jag fast den medföljda fästplåten i den.(så att jag kan svänga ut brännaren, det kan va bra om man vill kolla lågan lite bättre). Man slipper ju ta bort hela brännaren då.
Är i det stora hela nöjd, jag har ju iofs bara kört den en dag, ska bli intressant o se hur det ser ut sen när det är dags att sota pannan.
juzze
Späd planta

viking i attack

Inlägg av juzze »

Jaha en installation i tmw attach 2000 med viking 9990, hgoppas det blir bra , hur gjorde du med plåtarna som låg i eldstaden om du hade dom innan? som styrde lågan på ett speciellt sätt.. Skulle vara intressant att höra hur det gått om några dagar
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Gärna en bild med ;)

och rapport igen om en vecka, om det brinner bra :)
juzze
Späd planta

Inlägg av juzze »

Nån som vet om lägga upp bildfunktionen är ur funktion eller så? eller måste man ha egen länk kanske
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Om du har problem och lägga bilder nånstans så maila mig så ordnar jag det.
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Jag hade inga plåtar i brännkammarn bara en baffel tror jag att det kallas i nåt slags keramiskt material, den lät jag ligga kvar på samma ställe.
juzze
Späd planta

Inlägg av juzze »

jag menar dom baffelgrejerna med.. ok du har dom kvar, blir intresannt o höra hur det går, jag läste nåt om en viking bio är det samma brännare som du har??
juzze
Späd planta

Inlägg av juzze »

förresten finns bild nu på min TMW
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Viking bio är en annan brännare. Min heter Viking B16. Förut hette den Viking 9990. Viking B16 är väl lite uppdaterad tror jag. Här är deras hemsida http://www.pelletseldning.nu/index.html
Jag valde den mest pga av priset 12,500. Nu tror jag de kostar 14,900
de hade nån drive här i höstas. Sen installerar man den enkelt själv.
Jovisst nu förstår jag va du menade med "plåtarna" de sitter ju fast i botten av brännkammaren så de sitter kvar utan några problem.
kamrate
Prima virke

Inlägg av kamrate »

Det är ju inte *bara* att trycka in en framåtbrinnande brännare.

Det gäller att brännaren klarar av att elda mot oljepannor med lite trängre kanaler med påföljande högre mottryck. Attack 2000 är vad jag förstår en sådan. Vad jag har hört från flera håll så är Värmebaronens Viking Bio den brännare som bäst hanterar sådant. Den har en extra kraftig fläkt och skall enl fabrikanten klara ner till noll i undertryck (drag) i pannan.

Sen har den lite annat fint för sig, t ex så väntar den och blåser rent pannan och skorstenen om tändningen skulle misslyckas. Detta minskar risken för gengasexplosioner, som ju drabbat en del andra framåtbrinnande fabrikat :o) Å andra sidan har inte Värmebaronen brandvarnare som standardtillbehör, som Biona har!

Jag har inte själv någon Viking Bio, däremot har jag både en Attack 900 och en Attack 2000. Pannorna köpte jag begagnat för små pengar, som reserv till 70-talare. De äldre pannorna skulle mycket väl klara en uppåtbrinnande brännare, typ Thermia Bequem el JanFire, men då missar man lite flexibilitet vid ett ev pannbyte. Funderar starkt på att köpa en el flera Viking Bio istället.

Kam
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jag var o kollade på min systers TMW Attack 2000

Rökgaskanalerna gick ut UNDER en stenplatta som låg på några platjärn som stod på hög kant. allså i botten och i bak kant... Jag undrar om man verkligen kan få in en pelletsbrännare där utan att gångarna korkar igen direkt....
Skriv svar