Som ny på denna sajt vill jag förmedla mina erfarenheter av pelletseldning. Jag installerade min pelletsbrännare, Viking Bio, i en 4 år gammal CTC 1200 Family i oktober 2005. Under första halvåret hade jag 11 fläktstopp, 3 fläktbyten, 1 kretskortsbyte och 1 byte till ny brännare. Då kan man hålla sig för skratt och tycka det är skit det man köpt. Men, installatören av brännaren kom på den vilda idén att kolla eltillförseln och han konstaterade då att faserna var felkopplade till panna och brännare. Den felkopplingen hade inte pelletsbrännarleverantören gjort utan installatören av pannan. Brännaren klarade alltså inte detta fel, men det gjorde tydligen pannan och den tidigare oljebrännaren. Så att kolla elkopplingarna är inte fel.
Beträfffande inställningarna i Viking Bio så har jag lånat ett rökgasanalysinstrument av min leverantör och själv gjort analysen bl.a. på c02, som enligt leverantören Värmebaronen skall vara 12,5 % +/- 2,5 %.
Det är helt omöjligt att få det exakt på 12,5% då matningen av pellets ej är helt jämn och pelletskvaliten kan variera inom matningen. Så får man vid analysen ett värde inom 10 till 15% c02 kan man vara nöjd. Sedan är det lätt att se på rökgastemperaturen, som bör ligga mellan 160 - 200 grader sotad panna, om förbränningen är ok,(låg rökgastemeratur=hög verkningsgrad.) samt att lågan är ljusgul och fin. Pelletskvaliten är viktig. Fick levererat Smålandspellets på prov och den var inte bra, sotade, rök och luktade konstigt. Så det gäller att försöka hålla sig till en och samma leverantör för att få så små variationer på kvaliten som möjligt.
Ett annat bra sätt som jag rekommenderar varmt för att hålla koll på om inställningarna är bra är att föra statistik över förbrukningen. Jag kan idag föja förbrukningen månad för månad sedan oktober 2005 och konstaterar att förbrukningen av pellets varierar väldigt lite.
Exempel: förbrukning januari 2006 59 säckar.
januari 2007 53 "
februari 2006 43 "
februari 2007 46 "
Sammanfatttning: Kolla elen vid fläktproblem i Viking Bio. Var nöjd med en en c02 halt på 10 - 15%. Sota och aska ur pannan 1 gång i veckan under högsäsong.Byt inte pelletsleverantör p.g.a. priset, lågt pris kan kosta mer i förbrukning, sämre kvallitet. Ha bra kontakt med leverantören, leverantören vet oftast om någon förändring i pelletskvaliten är på gång.
För statistik på förbrukningen månad för månad.
Under 2006 förbrukade jag 7 pall pellets till ett genomsnitligt pris av 1800.- pallen. En årskostnad på 12.600.- och då eldar jag pellets hela året både för uppvärmning och varmvatten i mitt enplanshus på c:a 200 kvm.
Tyvärr stiger priserna på pellets hela tiden, men det gör ju också alla andra energislag. Sedan måste man också ta hänsyn till den låga investeringskostnaden för en pelletsbrännare. Alternativet är ju att borra för bergvärme, men bergvärme är inte heller problemfritt vet jag nu.
H/pok
Mina erfarenheter av pelletseldning.
Mina erfarenheter av pelletseldning.
ctc1200family-viking bio
enplansvilla 200 kvm
enplansvilla 200 kvm
Re: Mina erfarenheter av pelletseldning.
Var det nolla och fas som var omkastade eller fick brännaren olika faser till den fasta fasen och fasen den får via panntermostaten?pok skrev:Men, installatören av brännaren kom på den vilda idén att kolla eltillförseln och han konstaterade då att faserna var felkopplade till panna och brännare.
En liten varning här... lita inte blint på den rökgastermometer som följer med brännaren. Konstaterade att min visade för lite när jag fick brännaren justerad med instrument häromdagen. Min visar ungefär 25-30 grader för lite.Sedan är det lätt att se på rökgastemperaturen, som bör ligga mellan 160 - 200 grader sotad panna, om förbränningen är ok,(låg rökgastemeratur=hög verkningsgrad.)
Ett tips är att justera upp matningen tills lågan är kraftig och orangeröd och sedan stegvis minska matningen tills lågan blir ljust gul. Om lågan försvinner in i brännaren och knappt syns har du troligen dragit ner matningen för mycket. Dock kan det variera en del under drift då matningen till den här typen av brännaren är ganska ojämn. Vid bra justering skall röken var osynlig förutom vid start och stopp. Vit rök (vattenånga) är också OK.samt att lågan är ljusgul och fin.
Ovanstående gäller högeffekt och är endast tänkt som grovjustering i väntan på att få tag i någon som kan justera med instrument.
Lågeffektsläget pillar man inte på förrän man är helt nöjd med högeffektsjusteringen och då är det luften man justerar. Justerar man sedan om högeffektsläget så måste man justera lågeffekten igen eftersom matningen i lågeffektsläget baseras på det man ställer in i högeffekt.
Prova gärna pelletskalkylen.se, du kan även enkelt mata in din gamla statistik i systemet.Ett annat bra sätt som jag rekommenderar varmt för att hålla koll på om inställningarna är bra är att föra statistik över förbrukningen. Jag kan idag föja förbrukningen månad för månad sedan oktober 2005 och konstaterar att förbrukningen av pellets varierar väldigt lite.
Exempel: förbrukning januari 2006 59 säckar.
januari 2007 53 "
februari 2006 43 "
februari 2007 46 "
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Re:Mina erfarenheter av pelletseldning.
1.Vilka faser som var omkastade har jag ingen aning om.
2. Min rökgastermomenter har jag kollat. Den visar 20 grader för lite.
3. Jag provar pelletskalkylen. Tack för tipset.
2. Min rökgastermomenter har jag kollat. Den visar 20 grader för lite.
3. Jag provar pelletskalkylen. Tack för tipset.
ctc1200family-viking bio
enplansvilla 200 kvm
enplansvilla 200 kvm