Dumsnål eller smart?!!

Dedde
Frö

Inlägg av Dedde »

Nice!
Tack alla för era sunda tankar och idéer... Har fått lite att tänka på nu men som någon skrev så är det ju alltid skönt att kunna slänga in ett par vedpinnar i pannan om strömen går!

För att spinna vidare på valet kombipanna och pellets, kan det då vara värt en investering i en ackumulatortank istället? Tanken jag funderar på isf är en på ca 750L (vattenvolym i pannan 150L). Kommer nog senare hur som helst ansluta solvärme när jag får upp det nya garaget... =P
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Dedde skrev:Nice!
Tack alla för era sunda tankar och idéer... Har fått lite att tänka på nu men som någon skrev så är det ju alltid skönt att kunna slänga in ett par vedpinnar i pannan om strömen går!
Eller om pelletsbrännaren pajar. Väntade på kretskort i 1 och halv vecka i månadskiftet november/december och då var jag glad att jag hade möjlighet att elda med ved. Å andra sidan så har ju de flesta nyare pannor elpatron.
För att spinna vidare på valet kombipanna och pellets, kan det då vara värt en investering i en ackumulatortank istället? Tanken jag funderar på isf är en på ca 750L (vattenvolym i pannan 150L). Kommer nog senare hur som helst ansluta solvärme när jag får upp det nya garaget... =P
För solvärme så är svaret ja, för nog måste man väl ha en tank då?

Men enbart för pellets så nej. Du sparar lite på att du för att du för längre gångtider men mycket av besparingen försvinner i ökade isolationsförluster. Det lilla du ev. tjänar räcker inte för att tjäna in investeringen under tankens livstid. Det finns ganska utförliga test på detta på Äfabs hemsida.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... apport.pdf
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Dedde,

med den fakta du lämnat hade jag utan tvekan behållt den gamla kombipannan. Alla har säkert sina tankar kring sitt pelletseldande och jag resonerar som så att du får en relativt liten utgift idag om du bara köper pelletsbrännare med tillbehör. Ser du bara till att köpa ett av de "vanliga" märkena, har du ju en bra brännare till den nya pannan en vacker dag.

Jag resonerar även utifrån tendensen kring pelletspriserna. Jmf med min oljeförbrukning innan konverteringen tjänar jag in brännarkostnaden på 2 år. Hänger pannan med ytterligare några år är det "bonus". Sticker pelletspriserna iväg så att det skulle bli direkt ofördelaktigt (hemska tanke :twisted: ) väljer jag en annan lösning den dag då min kombipanna havererar.

Lycka till !

/Paddington
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Dedde skrev:Nice!

Om tanken är att elda 100%pellets (bortsett från strömavbrott osv) så hade jag inte investerat i en ack. Men om du vill understödja med ved så Jo då behövs nog en ack dok inte för stor då det är långt ifrån en optimal ved-panna.

Har själv tänkt sätta in en Ack då vv-slingan ger sig(om nu inte pannan ger sig först) eller pellets-priset skenar iväg och understöd med kaminen inte funkar tillräckligt bra. Fördelen med ack-tanken är ju att den går att andvända till nästa panna samt att du kan köra på el-patron medan du utför själva bytet=ingen fara ifall pannan lägger av mitt i vintern.
(För det går väl bra att byta panna men köra på el-patron i ack sålänge?)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

micke_932 skrev:Gångtiden veror lite på hur kallt det är, men med runt 0 grader ute så går den ungefär 70 minuter, 20 minuter underhåll på det, men jag tänkte bygga om termostaten så att jag kan få ställbar hysteres, åtminstone på sommaren så det inte blir så många starter då.
Är det inte redan funktion för ställbart hyster?
finns ju "ratten" att ställa start-temp på och bakom kåpan finns en till "ratt" att skruva på, denna måste väl vara differensen mellan start och stop ex 5grader?
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Skriv svar