ABSO skrev:Det var intressanta iakttagelser. Med blåsigt menar du då ganska rejäl blåst förmodar jag?
Hur pass välisolerat hus har du och hur många våningar? Snödjupet kan också spela rätt stor roll vid sämre isolering; med en snömössa på taket och snö en bra bit upp på väggarna har du ju en naturlig igloo. Du har inte märkt av några sådana samband?
Jag vart väldigt förvånad själv fast farsan tjatat om detta me vinden o som skulle spela så stor roll tyckte jag..

Men gubben hade rätt igen..
De va nu för ett tag sen o då blåste de ju rätt ordentligt när ja satt o grubblade över bionan som ja såg på framlednings tempen..
Tänkte först va f-n har de blivit nu då

Sen efter detta har jag läst om väl isolerade hus på nätet o där stod de bland annat om detta med vind o om dessutom vägen va blöt vart de ändå värre(jämfördes med att du har blöta byxor o de blåser.. Samma fenomen hade de på huset...
Huset ä 1 1/2 plan på 135m2 + 80 m2 källare byggt -73..
Isoleringen verkar va 2x70 mm = 140 mm verkar va 250 - 300 mm i taket o 2 glas fönster...
Snön har stor betydelse men ja vet inte själv exakt hur de påverkat (har bara haft huset i 15 månader)
Men i november när de va -20° o ingen snö så sa min kusin att han brukade köra 14 dyngn på en pall ved men då gick de bara i 10 dyngn
En kompis hade samma uppfattning...
Själv eldade jag med ved just dom här veckorna

i väntan på att köra i gång bionan...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd