va som ja hoppades

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

va som ja hoppades

Inlägg av André »

Nu efter brännaren gått i två dyngn har de blivit samma askmängd som de blev med bionan på 2 timmar.. :shock: :)
Och nu har vi haft första dagen -15 andra dagen -13 första natten -17,5 andra -21,5 grader...
Nu till de roligaste av allt mina aningar stämde även med pellets förbrukningen... :D
Med bionan gick de 26 kg/dyngn vid 0 gradigt ute... :?
OBS detta ä kollat många dyngn...
Nu med bequemen o som ni kan se ovan på ute tempraturen.. :shock: :D :lol: 8) :o
Den har dragit 31,1kg/dyngn :D :D :D (Kollat med köksvågen)
Detta va klart över förväntan....
Hade börjat fundera på va f-n som va fel :? började fundera på om man köpt en jävulskt dålig panna eller va de kunde vara för nåt...
Så nu vet ni en som sover OTROLIGT gott... Många sömlösa nätter att ta igen... :D :D :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: va som ja hoppades

Inlägg av Roli »

André skrev:Så nu vet ni en som sover OTROLIGT gott... Många sömlösa nätter att ta igen... :D :D :D
Sov inte för länge så att du glömmer att fylla på pellets :D :roll: :D :roll: :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!

Lugnt å skönt :-)

Inlägg av snillet »

Låter som om du har det bättre nu ja...

Jag ligger på ett genomsnitt av ca 18kg/dygn från början av januari tills nu vet jag. Utetemp runt 0 men flest timmar med några få minusgrader.
Under den tiden har jag fyllt en 10 liters plåtspann till ca 2/3 med aska.
Med tanke på att en del gått med polsk pellets med högst varierande kvalité så e de ok.

Någonting MÅSTE varit spök hos dig andré....

Men det är ju som sagt suveränt att MBIO betalade tillbaka fulla beloppet då brännaren uppenbarligen inte fungerade hos dig som den skulle.

Och att thermian fungerar perfekt 8) .
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André, du som mäter och väger; hur pass väl stämmer den interna pelletsmätaren i brännaren överens med verkligheten?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:André, du som mäter och väger; hur pass väl stämmer den interna pelletsmätaren i brännaren överens med verkligheten?
Den ser ut att stämma rätt ok..
Den visade 31,3/dyngn mot vågen 31,1kg/dyngn..
Men de kan ju bero på att man inte kan kaliberera den exakt på gramet..
Jag avrundade uppåt vid kalibereringen så man inte blir besviken.. :wink:
Tycker de ä bättre att ta till i överkant...
Men de får väl duga tycker ja... :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Under 1% fel, imponerande... :D

Frågan är vad din våg har för noggrannhet... :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: va som ja hoppades

Inlägg av André »

Roli skrev:
André skrev:Så nu vet ni en som sover OTROLIGT gott... Många sömlösa nätter att ta igen... :D :D :D
Sov inte för länge så att du glömmer att fylla på pellets :D :roll: :D :roll: :D
Vaknar väl när larmet går.. :wink: Har då 500 kg kvar i förådet.. 8)
Ska man väl kunna dra sej en stund oxå.. :wink:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:Under 1% fel, imponerande... :D

Frågan är vad din våg har för noggrannhet... :wink:
Ingen aning o bryr mej inte att kolla upp de heller... :)
De ä en digital köksvåg för tusen spänn.. Tror intr de ska fela så mycke..
Men jämför ja med bionan så går de vid samma ute temp ca 12 liter= en hink mindre/dyngn á 8kg..

För de ä då omöjligt att huset bara förbrukar ca 1kw/timme mer då de ä -12/15 mot 0 gradigt ute..
Eller ja kanske har ett jävulskt bra hus... :lol:
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Givetvis har du ett bra hus! :D

Men är det snöfritt och väldigt kraftig blåst vid den högre temperaturen och mycket snö och vindstilla vid den andra så kan jag tänka mig att det blir rätt skevt att enbart se tilll temperaturdifferensen...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:Givetvis har du ett bra hus! :D

Men är det snöfritt och väldigt kraftig blåst vid den högre temperaturen och mycket snö och vindstilla vid den andra så kan jag tänka mig att det blir rätt skevt att enbart se tilll temperaturdifferensen...
Tackar så mycke.. :D
De har varit vindstilla när jag testat.. Annars stämmer de dåligt..
Vid vind stilla o 0 grader ute shuntas de ut 37-38 gradigt men när de blåste gick de ut 45-46 gradigt vatten o de är samma framlednings temp som de är när de ä -12 o vind stilla ute...
Så blåsigt 0 grader drar istort sett lika mycke energi som när de -12 o vind stilla...
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Det var intressanta iakttagelser. Med blåsigt menar du då ganska rejäl blåst förmodar jag?

Hur pass välisolerat hus har du och hur många våningar? Snödjupet kan också spela rätt stor roll vid sämre isolering; med en snömössa på taket och snö en bra bit upp på väggarna har du ju en naturlig igloo. Du har inte märkt av några sådana samband?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:Det var intressanta iakttagelser. Med blåsigt menar du då ganska rejäl blåst förmodar jag?

Hur pass välisolerat hus har du och hur många våningar? Snödjupet kan också spela rätt stor roll vid sämre isolering; med en snömössa på taket och snö en bra bit upp på väggarna har du ju en naturlig igloo. Du har inte märkt av några sådana samband?
Jag vart väldigt förvånad själv fast farsan tjatat om detta me vinden o som skulle spela så stor roll tyckte jag.. :oops: Men gubben hade rätt igen.. :wink:
De va nu för ett tag sen o då blåste de ju rätt ordentligt när ja satt o grubblade över bionan som ja såg på framlednings tempen..
Tänkte först va f-n har de blivit nu då :? Sen efter detta har jag läst om väl isolerade hus på nätet o där stod de bland annat om detta med vind o om dessutom vägen va blöt vart de ändå värre(jämfördes med att du har blöta byxor o de blåser.. Samma fenomen hade de på huset...
Huset ä 1 1/2 plan på 135m2 + 80 m2 källare byggt -73..
Isoleringen verkar va 2x70 mm = 140 mm verkar va 250 - 300 mm i taket o 2 glas fönster...
Snön har stor betydelse men ja vet inte själv exakt hur de påverkat (har bara haft huset i 15 månader)
Men i november när de va -20° o ingen snö så sa min kusin att han brukade köra 14 dyngn på en pall ved men då gick de bara i 10 dyngn :shock:
En kompis hade samma uppfattning...
Själv eldade jag med ved just dom här veckorna :evil: i väntan på att köra i gång bionan...
kamrate
Prima virke

Re: Lugnt å skönt :-)

Inlägg av kamrate »

[quote="snillet"]Men det är ju som sagt suveränt att MBIO betalade tillbaka fulla beloppet då brännaren uppenbarligen inte fungerade hos dig som den skulle.[/quote]

Det är väl inte så mycket att orda om. KKL (Konsumentköplagen) ger dig rätt att häva köpet om det är fel i varan. KKL går inte att avtala bort.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Lugnt å skönt :-)

Inlägg av André »

kamrate skrev:
snillet skrev:Men det är ju som sagt suveränt att MBIO betalade tillbaka fulla beloppet då brännaren uppenbarligen inte fungerade hos dig som den skulle.
Det är väl inte så mycket att orda om. KKL (Konsumentköplagen) ger dig rätt att häva köpet om det är fel i varan. KKL går inte att avtala bort.
Så sant så... Men jag vet då en som fick avdrag 1500:- föratt han kört med den i 6 mån...
Jag räknade oxå med något liknande eftersom jag köpte brännaren i slutet på augusti men körde inte igång den först den 7 december..
snillet
Pannrumstomte!

tänk om ...

Inlägg av snillet »

Tänk om KKL gav den hjälpen alltid som den är menad att göra. Avdrag för slitage och värdminskning är nästan LEGO i de flesta branscher.

Dessvärre....

Hade själv ett jädra krig med en leverantör av en luftkompressor för ca 10 år sedan angående detta. För att inte TALA om nya bilar som inte fungerar som de skall.....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar