Skorstensinsats
Skorstensinsats
Vi funderar på att byta till pellets från olja under sommaren och har en undring om insatsröret i skorstenen. Tidigare ägare av huset satte in en ny oljepanna (CTC 1100) för 4 år sedan samt satte in ett insatsrör i den teglade skorsten. Runt röret fylldes lekakulor på, som skulle vara till för detta ändamål. Temperaturen i avgaserna, ca 0,5m från eldstaden i röret innan skorstenen, är ca 210 gr C. Nu till min fråga: Måste vi byta insatsrör, då avgastemperaturen från pelletspannor är något lägre? Eller kommer det att fungera? Jag vet inte vad röret är för material mm (borde väl ta reda på detta!) Sotaren var hos oss för några veckor sedan och hade noll koll, då vi fråga just om detta!!!!
I helgen skall jag göra ett arbete i Västergötaland och funderar på att besöka ÄFAB i Lidköping på pelletsdagarna. Är det värt att göra avstickaren?
mvh
sanna
I helgen skall jag göra ett arbete i Västergötaland och funderar på att besöka ÄFAB i Lidköping på pelletsdagarna. Är det värt att göra avstickaren?
mvh
sanna
sanna
Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Håller bara röret tillräcklig area så tror jag inte att det skall bli några problem.
Ett besök hos Äfab är nog värt den tid det tar.
Ett besök hos Äfab är nog värt den tid det tar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Det är väl inget som säger att rökgaserna från pelletseldning automatiskt blir lägre? Den intressanta tempraturen är ju den i skortstenstoppen (som måste vara tillräckligt varm för att undvika kondens). Om din panna är rätt intrimmad så har du ca 80grader 1m ner från skorstenstoppen, och när du eldar med pellets bör du sträva efter samma sak.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Vad har du för diameter på röret och vad är din skorstenslängd?
Rent generellt tror jag att en oljebrännare behöver mindre dimensioner på skorsten än vad än pelletsbrännare gör då pelletsbrännare bl.a. genererar mer rökgaser. Men jag kan ha fel...
Rent generellt tror jag att en oljebrännare behöver mindre dimensioner på skorsten än vad än pelletsbrännare gör då pelletsbrännare bl.a. genererar mer rökgaser. Men jag kan ha fel...
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
till pelletspannor använder man vanligast 110mm-125mm.. dvs detsamma som vid Olje eldning..
Fast det beror ju på hur lång skorsten man har..
Tempen på rökgaserna på en Pellets pannor är runt 160 Grader... Olja??
Det är typ VED som man behöver större pipa.. vilket beror på att med ved är det fullt ös på engång dvs snabbt en välldigt hög effekt.. medans pellets är mera kontrollerat hela tiden dvs jämn effect..
Dessa ovanståden uppgifter har jag fått från Skorstensboken..
Och jag antar att dom vet vad dom talar om..
Det är typ VED som man behöver större pipa.. vilket beror på att med ved är det fullt ös på engång dvs snabbt en välldigt hög effekt.. medans pellets är mera kontrollerat hela tiden dvs jämn effect..

Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Helt rätt ztz..ztz skrev:Vad har du för diameter på röret och vad är din skorstenslängd?
Med olja går de bra att köra med 70 mm pipa o 5 meters längd utan problem.. (min farbror körde så innan bergvärmen)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Rättare sagt vilken brännare man har..Per-Erik skrev:till pelletspannor använder man vanligast 110mm-125mm.. dvs detsamma som vid Olje eldning..

Olja har mindre rökgasmängd än pellets o mycke mindre än ved..
Har själv 125mm o 7 meter lång pipa..
De gick inte nå vidare med ved eller med bionan blev tvungen att köpa rökgasfläkt..
Hade ja köpt Bequemen direkt hade ja inte behövt fläkten den startar lätt med 0,5 ps drag..
Installatören har en anlägning i umeå där de bara är 120mm o 3 meters pipa o de går utan problem.. De är ju i starten problemet uppstår..
Bequemen har ett övertrycks system som klara att starta i stort sett utan drag
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej och tack för alla inlägg.
Några fakta som efterfrågades:Brännaren är Bentone 20xxx. Skulle tro att det betyder att brännaren är på 20 KW, då huset är på 325 m2 + källare. Huset finns i södra Skåne byggt 1928 i putsad tegel. Insatsröret är ca 11 m (mitten på källare =1,5 m + 2 våningar =6 m + vind=2,5 m + ovanför nock ca 1 m), diamterna på röret är 10 cm direkt efter pannan. Har ingen aning om det är samma diamter i skorstenen, vilket i och för sig verkar troligt. I vår panna är temperaturen ca 50cm efter förbränningrummet inne i röret ca 210 gr C (har mätt).
Det jag läst på forumet är att rökgaserna från pannan är i storleksordningen ca 150 gr +- 30 gr C - rätta mig om jag har fel.
Några fakta som efterfrågades:Brännaren är Bentone 20xxx. Skulle tro att det betyder att brännaren är på 20 KW, då huset är på 325 m2 + källare. Huset finns i södra Skåne byggt 1928 i putsad tegel. Insatsröret är ca 11 m (mitten på källare =1,5 m + 2 våningar =6 m + vind=2,5 m + ovanför nock ca 1 m), diamterna på röret är 10 cm direkt efter pannan. Har ingen aning om det är samma diamter i skorstenen, vilket i och för sig verkar troligt. I vår panna är temperaturen ca 50cm efter förbränningrummet inne i röret ca 210 gr C (har mätt).
Det jag läst på forumet är att rökgaserna från pannan är i storleksordningen ca 150 gr +- 30 gr C - rätta mig om jag har fel.
sanna
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Finns länk till ett rördimensioneringsdiagram här:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=585
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=585
Humm.. har varit och klipp lite
från en brochyr Pellux..
"PELLUX har rökrörsanslutning uppåt med en invändig diameter
på 125 mm och är avsedd för anslutning till skorsten
med en minsta invändig diameter på 125 mm. Rekommenderad
minsta skorstenshöjd för denna diameter är
6 m vid 18–20 kW uttagen effekt. Vid ett effektuttag under
16 kW kan en skorstensdiameter på 90 mm accepteras."
vid 6 meter skorsten och effekten 20KW så rekomenderar dom 125mm..
Du har 11 Meter skorsten och behöver effekten 20Kw.. men har 100mm..
om jag inte har tolkat det hela helt fel.. Är ju nybörjare på detta..
från en brochyr Pellux..
"PELLUX har rökrörsanslutning uppåt med en invändig diameter
på 125 mm och är avsedd för anslutning till skorsten
med en minsta invändig diameter på 125 mm. Rekommenderad
minsta skorstenshöjd för denna diameter är
6 m vid 18–20 kW uttagen effekt. Vid ett effektuttag under
16 kW kan en skorstensdiameter på 90 mm accepteras."
vid 6 meter skorsten och effekten 20KW så rekomenderar dom 125mm..
Du har 11 Meter skorsten och behöver effekten 20Kw.. men har 100mm..

om jag inte har tolkat det hela helt fel.. Är ju nybörjare på detta..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Hej sg. Jag tycker du har aldeles förhöga rökgas temp. . Jag tycker du ska prata lite med CTC eller kanske göra en service. Jag betonar att jag kan inte pannan men det är ju en modernpanna, brännaren vet jag inte riktigt, de brukar heta BEntone 10 XX. Lekakulor brukar det stå att man INTE ska använda.
Jag skall kolla upp det där med rökgastemperaturen och när vädret medger skall jag eller min sambo upp på skorsten och mäta temperaturen i skorstenstoppen. Vi har aldrig haft någon servicepresonal hos oss, men vi har själva gjort rent brännaren, spridaren, sotat av pannväggarna och turbulatorerena ca 2-3 ggr per eldningssäsong. Sotmängden är väldigt liten, vilket sotararna också anser när de sotat panna. Noterbart är att detta leder till en minskad förbrukning med ca 10 % under några veckor efter genomgång. Minskningen är bedömd och ingen vetenskaplig utvärdering, då vi har dålig mätutrustning på förbrukad mängd olja. Samtidigt har vi ingen enorm förbrukning av olja ca 5-5,3 m3 per år. Då värmer vi upp 270 m2 till 20 gr, 60 m2 till 15 gr (gästrum som värms upp till 20 gr då och då, ca 4 veckor om året), samt 165 m2 källare där pannan värmer upp det mest av ytan + några element så ger lite värme -> ca 16 gr i källaren i genomsnitt. Så summasummarum är att vi tycker pannan och brännare fungerar bra, med förhållandevis liten förbrukning. Vi myseldar med ved i en öppenspis och en kakelugn ibland, förbrukningen är ca 3 m3 per år.
Lekakulor: om det är exakt vanliga lekakulor vet jag inte, men det skall vara något liknande material avsett för ändåmålet. Det är inte vi som gjort detta, utan något proffs som tidigare ägare anlitade. Detta är uppgifter vi fått från dessa. Dessutom är ju skorsten godkänd av sotare, om det är något värt...
Lekakulor: om det är exakt vanliga lekakulor vet jag inte, men det skall vara något liknande material avsett för ändåmålet. Det är inte vi som gjort detta, utan något proffs som tidigare ägare anlitade. Detta är uppgifter vi fått från dessa. Dessutom är ju skorsten godkänd av sotare, om det är något värt...
sanna
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån