Inspektionsruta i bulkföråd

Skriv svar
tromas
Frö
Kontakt:

Inlägg av tromas »

Hej!
Jag har precis börjat bygga mitt bulkföråd som kommer att bli 2.7x2x1,5 m i pannrummet där min oljetank tidigare har stått.
De två väggarna som inte vetter mot ytterväggarna tänkte jag regla med 2´x4´ med cc 30 och 21mm plywood.

Jag tänkte försöka få in en "ruta" uppifrån och ner framme vid skruven för att kunna hålla lite koll så att det inte blir tomt.
Nu funderar jag på om jag kan göra rutan mellan 2 reglar, alltså 30 cm bred. Någon som vet om det kan tänkas hålla och hur tjockt måste glaset vara?
Vad är det för glas som gäller ?? Plexi??
/Tromas
I färd med att bygga föråd!
alm
Prima virke

Inlägg av alm »

Plexi är ingen höjdare, statisk el kommer göra det helt "insynsskyddat" efter fyllning av förrådet. Lättast tror jag är att såga upp ett hål i plywooden, sättlimma och fäst med en list eller plåtskena en 4 el. 5 mm glasbit, c:a 30X30 cm. Det går bra med vanligt fönsterglas om du håller det måttet, men då måste du sätta dit minst 5 mm glas. Kan du få tag i en bit härdad eller laminerad glasbit kan du gå ner till 3 mm. Bor vi i närheten av varandra kan jag fixa 30X30 laminerat till dig.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
tromas
Frö
Kontakt:

Inlägg av tromas »

Tack för tipsen, och erbjudandet tyvärr är det runt 20 mil.

Med tanke på vad du säger (göra hål i platwooden och sättlimma) så borde det väl fungera med en ruta som var tex 100x15 cm och ett hål med en bredd på typ 12.
Jag tycker det skulle vara rätt käckt med ett avlångt hål så jag ser hur mycket som finns kvar då jag inte kommer att ha automatisk matning.
/Tromas
I färd med att bygga föråd!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har plexiglas i mitt förråd och det är inga som helst problem med att se in i förrådet efter en fyllning. Och det som eventuellt fastnar pga statisk elektricitet rensas av pelletsen som "skrapar" rent plexiglaset när det "sjunker ner" under tömningen.

Varför göra ett långt fönster. Gör flera mindre på olika nivåer så ser du tillräckligt bra ändå. Mindre plexiglas/glas ger mindre påkänninger och risk för ev. sprickor.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar