Vad är lämplig hysteres?

Skriv svar
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Vad är lämplig hysteres?

Inlägg av Professor Kalkyl »

Vad är lämpligt på en panna när man mäter till och från på samma ställe?

:roll: :roll: :?:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har man beredare så kan man låta de va lägre start temp än med slinga el??
Jag har kört med 55° i start temp o 85° stopp...
Har då alltid klarat duscha varmt o kärringen ha då inte heller klagat 8)
Även spola i badkar går bra iof. vet ja inte va tanken haft för temp då..
Man kanske bara haft tur så att tanken varit varm då.. :)

Med föra pannan o inbyggd beredare körde ja mellan 57-67° utan problem..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Det finns väl några parametrar att labba med:

1) Under 60 grader riskerar man väl kondens i rökgaserna som kan leda till att pannan rostar.
2) Hålla för hög temp "kostar" mer.
3) Att ha så få start&stopp som möjligt anses fördelaktigt
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

biosol ?

Inlägg av snillet »

Du pratar väl biosolpannan antar jag ?
Där man använder panndelen som "spets" i toppen av tanken.

Vill minnas att många får fin varmvattenkomfort med termostaten på 55grader som starttemp i biosolpannorna pga att de ju ÄR en soltank med dubbla slingor etc...

Så starttemp på 55 och sluttemp på 80-85 grader är väl inte fel ?

Om du inte har ett radiatorsystem som kräver runt 70 grader när det kyler på ute för då får du nog köra ca 65 / 90 grader istället ,iaf på vintern.

Men det märker man, det är onödigt att köra varmare vatten än nödvändigt, mest energislöseri med det.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Re: biosol ?

Inlägg av johansjostrand »

snillet skrev:Men det märker man, det är onödigt att köra varmare vatten än nödvändigt, mest energislöseri med det
Är det mycket skillnad i värmeförluster även i en nyare panna typ <5 år? Exempelvis som jag vill elda mellan 60 - 95 grader. Det bir ju på så vis maximal gångtid utan acktank? Men om värmen isf läcker ut till ingen nytta kanske man kan leva med några fler upptändningar i alla fall...

Edit: Vintertid är ju värmeläckage i källaren en del av uppvärmningen. Mao inget att reta sig på...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

balans

Inlägg av snillet »

Det är en balansgång det där vill jag påstå.
Dessutom upplever jag det som om verkningsgraden inte är lika effektiv över ca 80-85 grader, iaf i min panna. Rökgastempen stiger rätt kvickt när pannan går över 85 grader men tempen på vattnet ökar mycket långsammare.

Troligen blir förlusten högre.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: biosol ?

Inlägg av André »

johansjostrand skrev:
snillet skrev:Men det märker man, det är onödigt att köra varmare vatten än nödvändigt, mest energislöseri med det
Är det mycket skillnad i värmeförluster även i en nyare panna typ <5 år? Exempelvis som jag vill elda mellan 60 - 95 grader. Det bir ju på så vis maximal gångtid utan acktank? Men om värmen isf läcker ut till ingen nytta kanske man kan leva med några fler upptändningar i alla fall...

Edit: Vintertid är ju värmeläckage i källaren en del av uppvärmningen. Mao inget att reta sig på...
Jag tror inte de ä så stor skillnad på en ny el några år äldre panna..
Men de ä onödigt att köra upp till 95 grader..
räcker om du kör till 85 grader.. ju högre temp ju mer energi krävs för upp värmningen.. Kan hellre kolla om du kan ha lägre start temp..
Detta ä min personliga uppfattning...
Kollade detta mot min gammla panna då blev förbrukningen högre ju varmare jag värmde vattnet... Gick lika mycke pellets 65-85 grader som mellan 85-90 grader..Jag gjorde körningarna med stängd shunt..
Då sa min farbror som ä röris att de va onödigt att köra varmare än 80 grader snarare lite lägre temp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

Jag har också labbat lite med detta, mest beroende på att jag får kondensproblem i PANNAN när jag kör med för låga start-temperaturer.

Har landat på att köra vid 65-80 grader och då verkar i alla fall kondensproblemet ha försvunnit. Verkar gå ganska bra då.
Någon annan som råkat ut för något liknande?

Vad jag har sett är dock en något högre förbrukning (vet inte hur mycket dock) vid ett högre intervall jämfört med ett lägre (ex 55-70).
/Peter
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Varje grad som man höjer vattnet en grad kräver lika mycket energi. Jag tror dock effektiviteten vid överföringen från rökgas till vatten/panna minskar ju mindre differens det är mellan vattnet och rökgas. Inte säker dock. Det omvända gäller för isoleringsförluster. T.ex ju större differens mellan vattnet/panna och omgivningstemperaturen desto större blir förlusterna.

Dessa två tillsammans (eller var och en för sig för den delen) borde innebära det inte krävs ett linjärt uttag av energi för att värma vattnet från x till y utan snarare ett progressivt uttag (ju högre temp desto mer energi krävs för att varma vattnet 1 grad).

Det är säkert fler komponenter som spelar in.

Svaret är således inte enkelt utan det gäller att hitta en lämplig kombination av brännareffektivitet (gångtid) och temperaturspann just för sin anläggning.

Hur mycket detta gör i realiteten vet jag dock inte. De kanske är försumbara, vilket innebär att en tumregel om typ 55-85, 60-80 osv är väl ganska rimlig... :roll:
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

jo...

Inlägg av snillet »

Jo..det är just det där att när pannväggarna är varmare så kyls inte rökgaserna lika mycket på vägen ur pannan, troligen har detta att göra med hur hög effekt pannan är konstruerad att ta upp ur en viss volym rökgaser.

Från ritbordet s.a.s.

Men jag ser helt klart tendensen hos mig som André beskriver.

Upp till ca 85 grader jobbar anläggningen i ett stadigt tempo, med rökgaserna mellan 155-170 grader. Över 85 graders panntemp stiger rökgaserna upp mot 185-190 grader från ca 170 innan pannan når 90 grader.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: jo...

Inlägg av André »

snillet skrev:Jo..det är just det där att när pannväggarna är varmare så kyls inte rökgaserna lika mycket på vägen ur pannan, troligen har detta att göra med hur hög effekt pannan är konstruerad att ta upp ur en viss volym rökgaser.

Från ritbordet s.a.s.

Men jag ser helt klart tendensen hos mig som André beskriver.

Upp till ca 85 grader jobbar anläggningen i ett stadigt tempo, med rökgaserna mellan 155-170 grader. Över 85 graders panntemp stiger rökgaserna upp mot 185-190 grader från ca 170 innan pannan når 90 grader.
Just de jag glömde som snillet skrev om avgas tempen...
De ä nå liknande här... vid en panntemp på 85° grader verkar min panna ha en brytpunkt o kör man över 90° ökar avgastempen ca20° jämfört med en panntemp 85°...
:idea: kanske därför att driftstempen på många pannor anges till ca 80°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Jag shuntar inte ut varmare vatten än 40-45 grader och värmer nu pannan till cirka 80 grader. Men det kanske är för varmt då?
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Professor Kalkyl skrev:Jag shuntar inte ut varmare vatten än 40-45 grader och värmer nu pannan till cirka 80 grader. Men det kanske är för varmt då?
Vad har du för start temp??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Nu går den bara med en termostat när jag kör olja! Funderar på att köpa den där lilla lådan från Ekontroll när jag kör pellets.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Skriv svar