Hej
Jag har planer på att bygga nytt pelletsförråd.
Jag hade tänkt att placera en el/tele stolpe i varje hörn och göra den 240x240 och ca. 3 skivor hög alltså 360 alt. 480. Med skivor in mot pelletsen och reglar mellan stolparna, tätare nertill för ökad belastning.
Något slottande botten mot en kopp där min befintliga skruv ska gå i.
Hade nog tänkt att klä in den med plåt tror jag sedan.
Är det någon som har lite tips på en binge av denna storlek?
mvh Andreas
Stort pelletsföråd
Vad är det för tips du vill ha? Det verkar som om du har koll på hur du tänkt det. Jag förmodar det blir ett fribygge utomhus? Tänk ett par gånger extra hur stor lutning du gör. Minst 40,45 grader om du inte ska behöva skotta mot slutet.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
-
- Prima virke
Jo men det jag vill veta är hur förstärkt jag måste göra det för att det ska hålla. Samt att det var en arbetskamrat som pratade om självantändning, jag tyckte att det lät sjukt, men blev ändå lite orolig.
Sedan undrar jag med fukt och så på hösten och varma vintrar.
Jag vill nog bli tvungen att skotta på slutet för att ha lite backup när det är slut.
/andreas
Sedan undrar jag med fukt och så på hösten och varma vintrar.
Jag vill nog bli tvungen att skotta på slutet för att ha lite backup när det är slut.
/andreas
Okej, jag drar mitt lite mer detaljerat. 2X2 m, fast 2 av väggarna i vinkel är bara 1,5 m långa, jag har alltså skurit av ena hörnan av utrymmesskäl. Totalyta 3,8 m2. Höjd från golv till tak 2,7 m. På betonggolvet skruvade jag 45x45, likså i taket. Där sitter dem skruvade i takstolarna. 45x95 med c/c mellan 350 och 425 mm. Invändigt klätt med 12 mm spånskiva på 2 av väggarna (de som är 1,5 m långa), de övriga väggarna är bef. ytterväggar klädda med 1 lager 13 mm gips ovanpå 45x145 reglar, c/c 600 mm.
Jag gjorde en kon i botten (kan mejla några enkla bilder om du vill) av 45x95 reglar som vilar i en "drickaback" av 45x95, klädd med limmad och skruvad 12 mm spånskiva. Konens regelavstånd är från c:a 500 mm c/c i ytterkant mot 0 c/c vid drickabacken. Konen är klädd med 2 lager 12 mm spånskiva, limmad och skruvad. Slutligen är skarvarna tätade med mjukfog och/eller fogskum.
Ganska mitt på ena väggen, 240 mm under innertaket har jag intaget. En gammal hängränna leder pelletsen tvärs igenom förrådet, lite på snedden och är fäst på motsatt vägg med en "hylla". En gammal skumgummimadrass är skruvad på väggen där rännan slutar. I taket bredvid intaget har jag ett 310 mm spirorör som går uppåt, via 90 gradersböj ut ovanför intagn.röret. Som f.ö har en kort, 90 graders spiroböj (105 mm) precis innan intagn.röret går genom väggen. Jag känner inte alls av någon buktning som några andra talar om här på forumet.
Det blev långt, men om nåt saknas får du höra av dig.
Jag gjorde en kon i botten (kan mejla några enkla bilder om du vill) av 45x95 reglar som vilar i en "drickaback" av 45x95, klädd med limmad och skruvad 12 mm spånskiva. Konens regelavstånd är från c:a 500 mm c/c i ytterkant mot 0 c/c vid drickabacken. Konen är klädd med 2 lager 12 mm spånskiva, limmad och skruvad. Slutligen är skarvarna tätade med mjukfog och/eller fogskum.
Ganska mitt på ena väggen, 240 mm under innertaket har jag intaget. En gammal hängränna leder pelletsen tvärs igenom förrådet, lite på snedden och är fäst på motsatt vägg med en "hylla". En gammal skumgummimadrass är skruvad på väggen där rännan slutar. I taket bredvid intaget har jag ett 310 mm spirorör som går uppåt, via 90 gradersböj ut ovanför intagn.röret. Som f.ö har en kort, 90 graders spiroböj (105 mm) precis innan intagn.röret går genom väggen. Jag känner inte alls av någon buktning som några andra talar om här på forumet.
Det blev långt, men om nåt saknas får du höra av dig.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
Iochmed att du bygger en fyrkant (ej rund) kan det vara lämpligt med invändiga stag i kors som man brukar ha i oljetankar för att hålla ihop dessa. Gör man detta behövs det betydligt tunnare reglar runtom.
Formplyfa och fyrtum cc-60 brukar hålla för det mesta när man gjuter med betong... pellets är inte lika tungt...
Så... i botten och toppen på varje skiva kan du på "mitten" bulta fast en genomgående regel med vangsbult eller dyl. Då TROR jag 2x3 tum räcker cc-40 alt 60.
En liten fundering dock; hur fyller du förrådet
Formplyfa och fyrtum cc-60 brukar hålla för det mesta när man gjuter med betong... pellets är inte lika tungt...
Så... i botten och toppen på varje skiva kan du på "mitten" bulta fast en genomgående regel med vangsbult eller dyl. Då TROR jag 2x3 tum räcker cc-40 alt 60.
En liten fundering dock; hur fyller du förrådet

Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
-
- Prima virke
Klättrar upp med småsäck så klart. Det tar en helg men sedan är det klart...Lager skrev: En liten fundering dock; hur fyller du förrådet
Nej då! Det blir bulkbil.
När jag nu har skissat på det så måste jag nog ha en ny skruv då den jag har nu är vägg i vägg med pannan.
Har ni någon koll på detta.
Kan jag använda min nu varande skruv och sedan komplettera? hur dyrt är sådant.
Angående kryss reglar, så tänkte jag ha detta på toppen av bingen. Borde räcka tycker jag så att det inte spränger ut stolparna.
mvh Andreas
Vad gäller kryssreglar för att kunna gå ner en tum i dimension på stående reglar verkar inte lönt mödan. Prismässigt är det en liten summa med en tum mer, monterings- och byggmässigt klöddigare att göra kryssförband också.
Vad menar du att skruven är vägg i vägg med pannan? Mitt förråd står 220 mm från pannans sida. Min 1,7 m raka skruv går från konens botten och direkt ut genom förrådet, matar brännaren direkt och det har funkat i 4 ton hittills.
Vad menar du att skruven är vägg i vägg med pannan? Mitt förråd står 220 mm från pannans sida. Min 1,7 m raka skruv går från konens botten och direkt ut genom förrådet, matar brännaren direkt och det har funkat i 4 ton hittills.