Vart ska jag sätta dragbegränsaren

Skriv svar
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Vart ska jag sätta dragbegränsaren

Inlägg av McClint »

Hej!

Nu har jag fått hem alla grejer till min panna (Orlan 25) nu. Jag och min leverantör missförsod varandra lite grand. Jag trodde han skulle svetsa på en dragbegränsare på rökröret mellan pannan och skorstenen, han trodde att jag hade en sotlucka i skorstenen som jag kunde sätta dragbegränsaren i.
Nu har jag fått ett rökrör som är ca 1m långt som ska sitta på pannans muff och rakt bakåt (kanske lite, lite snett uppåt) in i skorstenen som är murad med tegel. Eftersom jag inte har någon sotlucka utan sotar ur, ur befintligt rörkrör så kom jag och min leverantör fram till att jag hackar ur skorstenen neråt och sätter dragbegränsren under rökröret, på det viset får jag ett ställe att sota ur också.
Har ni några andra förslag, eller är detta det bästa?
Lite bilder på befintligt system finns på http://www.klint.nu/varmesystem

Kanske får göra en skiss om detta var svårt att förstå vad jag menar.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kan du inte sätta motdragsluckan på sotluckan på rökröret som du hade det tidigare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Vart ska jag sätta dragbegränsaren

Inlägg av Ved Profilen »

McClint skrev:Hej!

Nu har jag fått hem alla grejer till min panna (Orlan 25) nu. Jag och min leverantör missförsod varandra lite grand. Jag trodde han skulle svetsa på en dragbegränsare på rökröret mellan pannan och skorstenen, han trodde att jag hade en sotlucka i skorstenen som jag kunde sätta dragbegränsaren i.
Nu har jag fått ett rökrör som är ca 1m långt som ska sitta på pannans muff och rakt bakåt (kanske lite, lite snett uppåt) in i skorstenen som är murad med tegel. Eftersom jag inte har någon sotlucka utan sotar ur, ur befintligt rörkrör så kom jag och min leverantör fram till att jag hackar ur skorstenen neråt och sätter dragbegränsren under rökröret, på det viset får jag ett ställe att sota ur också.
Har ni några andra förslag, eller är detta det bästa?
Lite bilder på befintligt system finns på http://www.klint.nu/varmesystem

Kanske får göra en skiss om detta var svårt att förstå vad jag menar.
McClint. Jag har tittat på dina bilder och tycker att det är helt rätt lösning du har gjort.Kopplingsalternativet är utan tvekan perfekt (nästan)
Du har kopplat systemet optimalt kan man säga.
Om jag får komma med en liten komentar tycker jag att du bör dra ner det undre returledningen Nr 19 till botten på acktanken mellan laddomaten Nr4 och expkärlet Nr5 då får laddomaten kylning från elementens returtemperatur även pannan. Då kan du värma upp acktanken mera i botten ca 90-95 grader utan att pannan börjar att koka.Samt att skiktningen i acktanken börjar vid en högre temperatur.
Samtidigt får du på köpet med denna enkla omdragning av rör att laddomaten kommer att stänga tidigare efter att vedeldningen avslutats eller pelletsbrännaren stannat.
Du kommer att få större tempdiff på skiktningstemperatur 95-30 istället för 80-30

Detta kopplingsalternativ är ett praktexemplar att visa på detta forum, bra gjort bra förklarat.

Jag tycker inte att du skall förstöra allt detta med att placera dragbegränsaren under stosröret från pannan och använda den som sotlucka.Du bör ju installera denna ovanför stosen,åtminstone i samma nivå.Placerar du den under kan det bli störningar i förbränningen iaf om du eldar pellets.


Ved Profilen.
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

André:
Nej för på nya pannan sitter stosen vertikalt bakåt, så det blir ett rökrör mellan panna och skorstenen på baksidan av panna, står man framifrån och tittar på pannan så kommer man inte att se rökröret. På gamla panna gick ju stosen uppåt och sedan in i rökröret. Det jag skulle kunna göra är att sätta ett rör ut på sidan av rökröret och montera dragbegränsaren på det röret.

Ved profilen:
Tack för de kommentarerna. Tack var detta forum och många timmars informationsletande så kom jag fram till denna lösning. Det du påpekar om omdragningen av returledningen var ett bra tips, dock vet jag inte om jag orkar vill börja kapa och löda mer i systemet bara för det, jag har ju i.o.f. satt in rätt mycket kulventiler så jag behöver ju inte tappa ur så mycket vatten. Jag får se hur jag gör.

Angående placeringen av dragbegränsaren, så visste jag inte att det kunde störa om man sätter den i murstocken under rökröret. Då kanske jag ska sätta i murstocken ovanför rökröret och sätta en sotlucka under. Blir dragbegränsaren ovanför så blir det lite svårt att sota ur skorstenen.
Tror du det blir bra med dragbegränsaren i murstocken ovanför rörkröret och en sotlucka under. Alternativet är ju som jag skrev till Andé att sätta dragbegränsaren på rökröret?
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

McClint skrev:André:
Nej för på nya pannan sitter stosen vertikalt bakåt, så det blir ett rökrör mellan panna och skorstenen på baksidan av panna, står man framifrån och tittar på pannan så kommer man inte att se rökröret. På gamla panna gick ju stosen uppåt och sedan in i rökröret. Det jag skulle kunna göra är att sätta ett rör ut på sidan av rökröret och montera dragbegränsaren på det röret.

Ved profilen:
Tack för de kommentarerna. Tack var detta forum och många timmars informationsletande så kom jag fram till denna lösning. Det du påpekar om omdragningen av returledningen var ett bra tips, dock vet jag inte om jag orkar vill börja kapa och löda mer i systemet bara för det, jag har ju i.o.f. satt in rätt mycket kulventiler så jag behöver ju inte tappa ur så mycket vatten. Jag får se hur jag gör.

Angående placeringen av dragbegränsaren, så visste jag inte att det kunde störa om man sätter den i murstocken under rökröret. Då kanske jag ska sätta i murstocken ovanför rökröret och sätta en sotlucka under. Blir dragbegränsaren ovanför så blir det lite svårt att sota ur skorstenen.
Tror du det blir bra med dragbegränsaren i murstocken ovanför rörkröret och en sotlucka under. Alternativet är ju som jag skrev till Andé att sätta dragbegränsaren på rökröret?
Japp! Placera dragbegränsaren ovan stosen till pannan sedan sätter du sotluckan under stosen till pannan. Se bara till att du använder en sotlucka som uppfyller kraven på täthet.Samt placera den inte för långt ner,2 till 3 dm under räcker.
Gör du på detta sätt kan du även titta in i dragbegränsaren och få en liten fingervisning om hur förbränningen är om det sotar etc...

Om du kopplar om rören eller ej,det får du själv avgöra. Men om du fortsätter att köra som du gör så kollá förbrukning/skiktning/osv.
Om du mot förmodan kopplar om systemet vill jag att du skriver och berättar skillnaden.Jag lovar du kommer att bli förvånad.
Du har många Kwh att spara här!!

Ved Profilen..
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Tänkte bara fråga varför du inte laddar pannan på topp-anslutningen, när det finns en sådan.
Eller är den av för dålig dimension ?

Mvh
Bamyl
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

bamyl skrev:Tänkte bara fråga varför du inte laddar pannan på topp-anslutningen, när det finns en sådan.
Eller är den av för dålig dimension ?

Mvh
Bamyl
Toppanslutningen är jag mycket tveksam till, dels är det 3/4" och sedan går den ner ca 3dm i tanken. Det sitter nu 3st 35R muffar fastsvetsade i tanken, en längts upp alldeles under svetsfogen till "hatten" en i mitten och en längst ner precis ovanför svetsfogen.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Trevligt med en bra beskrivning på systemet.

Bra med mycket ventiler, men det finns risker med det hela också, för det gäller att ha koll på vilka ventiler som absolut inte får stängas av mellan en enhet som producerar värme och expansionskärlet och säkerhetsventil.
I detta fallet finns ju både en panna och en acktank med elpatroner, och säkerhetsventilen gör ingen nytta om ventil 16 och 17 är stängda och elpatronen slår till.
Ventil nr 17 känns överflödig, då det bara är ett fåtal liter som går till spillo, om nu inte pannan havererar förstås.
En säkerhetsventil på pos 24 skulle jag satt dit.

Nu är ju detta inget problem då man själv har byggt systemet och pluggat på, men när man kanske säljer huset kan det blir obra..

Internet är ju suveränt bra att hitta info på, och jag gjorde precis samma sak då jag byggde mitt pannrum för 8 år sedan.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Dragbegränsare

Inlägg av Olle45 »

Anledning till att installera dragbegränsare är att hålla ett konstant drag
till förbränningen i pannan, och var i rökrör / muren man placerar
dragbegränsaren ger samma funktion, med en rekomendation att som lägst
ca 30 - 40 cm från murens botten.....
Vilken storlek på dargbegränsare bestäms
1 / Av skorstens höjd mätt ifrån pannans rökrörs anslutning till skorstenen till toppen...
2 / skorstenens area / typ helsten * halvsten.... halv*halvsten

Om dragbegränsaren är underdimensionerad uteblir dragbegränsarens
förmåga att reglera draget.....

Hemsida< http://84.19.135.86 >


MVH
Ruben
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

MatsH:
Jo jag är medveten om riskerna med många ventiler, får skriva en liten guide till de som flyttar in, när jag ska sälja huset (just nu känns det som det dröjer 30 år innan det kan komma på tal)
Säkerhetsventil på 24 var en bra idé, nu sitter en luftnippel där, jag får nog kan fixa det så inte olyckan är framme och tanken blir en rund boll :-(

Olle45:
Alla uppgifter har jag gett till min leverantör av pannan och det är av honom jag fått dragbegränsaren. Jag har nu en Tigex25 på min CTC1100-panna, den är dock för liten så jag kommer att sätta dit en KM12 (tror jag den heter). Min skrorsten är ca 9-9,5m lång med ett invändgt mått på 14x14cm, tror du en KM12 blir bra till det?
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

McClint skrev:MatsH:
Jo jag är medveten om riskerna med många ventiler, får skriva en liten guide till de som flyttar in, när jag ska sälja huset (just nu känns det som det dröjer 30 år innan det kan komma på tal)
Säkerhetsventil på 24 var en bra idé, nu sitter en luftnippel där, jag får nog kan fixa det så inte olyckan är framme och tanken blir en rund boll :-(

Olle45:
Alla uppgifter har jag gett till min leverantör av pannan och det är av honom jag fått dragbegränsaren. Jag har nu en Tigex25 på min CTC1100-panna, den är dock för liten så jag kommer att sätta dit en KM12 (tror jag den heter). Min skrorsten är ca 9-9,5m lång med ett invändgt mått på 14x14cm, tror du en KM12 blir bra till det?
KW dragbegränsare SID 012 klarar 8 meter ifrån pannans röringång i muren, sedan har ju pannans belastning med högre rökgas temperatur
påverkan hur kraftigt draget blir....och med skorstenshöjd 9,5 meter
Det är samma som om pannan har hög verkningsgrad som har en
genomsnits temp 180 - 200 °C då kan Sid 012 klara men ligger nära
den övre gräns den klarar,
Men jag rekomenderar KW Z 150 den har kapacitet som klarar
din anläggning.
Priset skiljer sig mycket också, men även kvaliten på dragbegränsaren,
KW Z150 är tillverkad i rostfritt medan KW Sid 012 i galvad plåt,
Alla typer KW dragbegränsare är tillverkade med stor precitions och är intrimade för att kunna hålla draget så nära inställt värde som möjligt för att ge förbränningen så jämt luftflöde så att förbränningen kan bli bästa möjliga från start till stopp.
MVH
Ruben
Skriv svar