Kora den mest lättskötta pelletspannan?
-
- Späd planta
Kora den mest lättskötta pelletspannan?
Idag har jag en Eryl från -57 med en pelletsbrännare installerad i en nedre lucka. Det fungerar utmärkt och jag har en hög verkningsgrad, men det blir en del arbete varje vecka under den intensiva eldningssäsongen. Askan ska dammsugas ut och pannan ska sotas på flera ställen och bequembrännarens kopp bör besiktigas varje vecka. Tristast är när man "glömmer" och optovakten larmar en natt då det är 10-20 minusgrader.
I detta läge funderar jag på att byta till en mer lättskött panna som helst ska gå att bygga ut med solvärme så att man slipper eldningshantering under sommarsäsongen utan att den drar el.
Du som har praktisk erfarenheter av nya s.k. skötserfria pannor eller andra nya pannor som är lätta att sköta skriv gärna en rad om hur det funkar. Hur funkar sotningen (hur väl funkar spak, manuell eller automatisk sotning på din panna), asktömningen (rymligaste asklådan) och hur mycket tillsyn kräver brännaren? En annan fråga är hur flexibel pannan är för andra bekväma uppvärmningsmetoder som sol eller luft/vatten.
I detta läge funderar jag på att byta till en mer lättskött panna som helst ska gå att bygga ut med solvärme så att man slipper eldningshantering under sommarsäsongen utan att den drar el.
Du som har praktisk erfarenheter av nya s.k. skötserfria pannor eller andra nya pannor som är lätta att sköta skriv gärna en rad om hur det funkar. Hur funkar sotningen (hur väl funkar spak, manuell eller automatisk sotning på din panna), asktömningen (rymligaste asklådan) och hur mycket tillsyn kräver brännaren? En annan fråga är hur flexibel pannan är för andra bekväma uppvärmningsmetoder som sol eller luft/vatten.
Eryl -57, Bequem 15D med bulkförråd (installerad 2005). 20-tals kåk på 241 kvm tre plan.
-
- Stor entusiast!
Janfire Combifire med NH brännare kör jag till belåtenhet. Har ingen erfarenhet av andra pannor. Den gick från 1/12-06 till 2/3-07 (Ungefär 45% av pelletsåret lär ligga under den perioden). Det enda jag gjorde under tiden vara att dra i spaken någon gång i veckan eller varannan.
När jag så askade ur den i fredags så fann jag att tuberna var mycket rena. Tog inte ur turbulatorerna för att köra med sotviskan ens. Jag hade 32 liter aska, och det såg ut att finnas utrymme för kanske 10-15 liter till.
Tja, det är nästan lika underhållsfritt som fjärrvärme alltså...
mvh
stefan
När jag så askade ur den i fredags så fann jag att tuberna var mycket rena. Tog inte ur turbulatorerna för att köra med sotviskan ens. Jag hade 32 liter aska, och det såg ut att finnas utrymme för kanske 10-15 liter till.
mvh
stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
-
- Lärjunge!
Instämmer helt. Tömmer aska 2 ggr /år .. drar i spaken lite. Thats it.saabstefan skrev:Janfire Combifire med NH brännare kör jag till belåtenhet. Har ingen erfarenhet av andra pannor. Den gick från 1/12-06 till 2/3-07 (Ungefär 45% av pelletsåret lär ligga under den perioden). Det enda jag gjorde under tiden vara att dra i spaken någon gång i veckan eller varannan.
mvh
stefan
Livet är skönt när saker och ting sköter sig självt

Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
-
- Pannrumstomte!
Själv är jag jävligt glad varje gång jag går förbi min NH och tänker på att det är gött å slippa bry sig om att sota tuber eller aska ur brännkoppen.
Det går ju iofs att strunta i det på de flesta brännaren fast effektiviteten blir duktigt lidande....
Jag har inte tid med pellets egentligen, har ett mindre hyreshus med hög förbrukning, jobbar länge på annan ort med pendling, reser ofta utomlands i tjänsten i veckovis, sambon sådärintresserad av pannrum.
Så för mig var det tvungen med något självskötande.
Mvh
Det går ju iofs att strunta i det på de flesta brännaren fast effektiviteten blir duktigt lidande....
Jag har inte tid med pellets egentligen, har ett mindre hyreshus med hög förbrukning, jobbar länge på annan ort med pendling, reser ofta utomlands i tjänsten i veckovis, sambon sådärintresserad av pannrum.
Så för mig var det tvungen med något självskötande.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Späd planta
Tack för tipset. Det låter som en värstingpanna helt i min smak. Funderar på det där du skriver om: 
vad innebär det? I min gamla panna finns inga turbulatorer vad jag vet eller kanske det finns... Hur som helst, bör man sota dessa på något separat sätt?saabstefan skrev:Tog inte ur turbulatorerna för att köra med sotviskan ens.

Eryl -57, Bequem 15D med bulkförråd (installerad 2005). 20-tals kåk på 241 kvm tre plan.
-
- Pannrumstomte!
Många nya pannor har ofta turbolatorer "retardrar" i tuberna som bromsar rökgasen så det avlämnas mer energi i pannan.
Janfiren har spaksotning så du rycker i en spak eller motoriserar med en elmotor. (typ 2000 spänn extra för motorn)
Då behöver du inte sota tuberna mer än en gång om året, bara spakryckning 5 sekunder när du ändå är i pannrummet en gång i veckan eller två.
Janfiren har spaksotning så du rycker i en spak eller motoriserar med en elmotor. (typ 2000 spänn extra för motorn)
Då behöver du inte sota tuberna mer än en gång om året, bara spakryckning 5 sekunder när du ändå är i pannrummet en gång i veckan eller två.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Stor entusiast!
Tobbe ppå backen,
Turbulatorer sitter i tuberna (rören där rökgasernas värme överförs till pannan). De gör att rökgaserna går långsammare så att mer värme avges till pannan.
De behöver väl egentligen inte sotas. Men de måste tas ur för att man ska kunna sota tuberna. Men de var alltså så rena att jag inte tog ur turbulatorerna.
Steafn
Turbulatorer sitter i tuberna (rören där rökgasernas värme överförs till pannan). De gör att rökgaserna går långsammare så att mer värme avges till pannan.
De behöver väl egentligen inte sotas. Men de måste tas ur för att man ska kunna sota tuberna. Men de var alltså så rena att jag inte tog ur turbulatorerna.
Steafn
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
-
- Stor entusiast!
Jag använder KMP UNO
Jag har kört sedan sep, den sotar ur automatiskt med tryckluft.
Det enda jag är i pannrummet är när jag fyller på veckoförådet.
Det fungerar bra
Två problem hittils, är en felkonfigurering av styrningen, som gjorde att tryckluften läckte ut så kompressorn skar, KMP fixade detta, så nu funkar allt som det ska. Det andra är att jag inte har bulkförråd än.
Om detta inte är lättskött, så vet inte jag...
Jag har kört sedan sep, den sotar ur automatiskt med tryckluft.
Det enda jag är i pannrummet är när jag fyller på veckoförådet.
Det fungerar bra
Två problem hittils, är en felkonfigurering av styrningen, som gjorde att tryckluften läckte ut så kompressorn skar, KMP fixade detta, så nu funkar allt som det ska. Det andra är att jag inte har bulkförråd än.

Om detta inte är lättskött, så vet inte jag...
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
-
- Späd planta
Stort tack för ytterligare ett tips.KMP Uno är ju en panna som i reklamen marknadsförs som en näst intill skötselfri panna och det är mycket intressant att höra att du har goda erfarenheter av den, Jarina. Jag har några frågor, hur ofta behöver du aska ur den sådana tider på året då det är minusgrader?, finns det någon del i UNO:n som kräver manuell sotning som är fallet med Janfire-pannan, en annan fråga är hur mycket varmvatten du får ut av den? Vi är en stor familj som gillar att bada i stora badkar (280 l) och duscha länge. Har du en känsla av att varmvattnet skulle räcka till ett stort badkar, utan att man behöver dra ner spolhastigheten alltför mycket?
Är det för övrigt någon som känner till hur mycket vatten man får ut av Janfire-pannan med dito brännare?
Är det för övrigt någon som känner till hur mycket vatten man får ut av Janfire-pannan med dito brännare?
Det krävs ingen ytterliggare sotning, förutom den vanliga skorstens sotningen. Jag har sedan sep endast eldat 3,5 pall pellets och jag har inte tömt asklådan än, det kommer om en halv pall
I frågan om varmvatten, är jag ingen bra referens då jag har satt en 300 liters elvattenberedare med solslinga i serie med pannan.
anledningen till att jag har denna beredare är:
1 stort avstånd mellan panna och badrum (beredaren står vägg i vägg med badrum) och jag vill inte vänta på varmvatten.
2 jag har stort badkar
3 jag vill kunna koppla in billig sol värme sommartid.
Till denna beredare har jag kopplat en av elverkets utrangerade elmätare för att få se om/när det lönar sig att köpa själva solfångarna. med dagens elpris är det osäkert, då det hittils endast gått åt (från juli till nu) 1500 kwh.
Nu har jag dessutom fått för mig att denna brännare/panna kombination skall vara lämplig för torvpellets då den automatiskt sotar ur brännarkroppen (torv pellets skall ge mer aska och sintring enligt hörsägen).
Torvpellets säljs för idag 1400 kr/ton ex moms och frakt, så får jag tömma denna enorma asklåda lite oftare så får det vara värt det. Återkommer med test resultat av torv pelletsen.

I frågan om varmvatten, är jag ingen bra referens då jag har satt en 300 liters elvattenberedare med solslinga i serie med pannan.
anledningen till att jag har denna beredare är:
1 stort avstånd mellan panna och badrum (beredaren står vägg i vägg med badrum) och jag vill inte vänta på varmvatten.
2 jag har stort badkar
3 jag vill kunna koppla in billig sol värme sommartid.
Till denna beredare har jag kopplat en av elverkets utrangerade elmätare för att få se om/när det lönar sig att köpa själva solfångarna. med dagens elpris är det osäkert, då det hittils endast gått åt (från juli till nu) 1500 kwh.
Nu har jag dessutom fått för mig att denna brännare/panna kombination skall vara lämplig för torvpellets då den automatiskt sotar ur brännarkroppen (torv pellets skall ge mer aska och sintring enligt hörsägen).
Torvpellets säljs för idag 1400 kr/ton ex moms och frakt, så får jag tömma denna enorma asklåda lite oftare så får det vara värt det. Återkommer med test resultat av torv pelletsen.
-
- Pannrumstomte!
Det är nog ingen höjdare med tryckluftsotning och torvpellets.Jarina skrev: Nu har jag dessutom fått för mig att denna brännare/panna kombination skall vara lämplig för torvpellets då den automatiskt sotar ur brännarkroppen (torv pellets skall ge mer aska och sintring enligt hörsägen).
tryckluftsotning är en billig lösning som funkar hyffsat på träpellets då akan är lätt och fluffig. Men på grusig, sintrig aska går det någ åt h......
Mvh
Jag återkommer när testen är klar, jag tänker ju inte köpa flera ton för att testa med.Det är nog ingen höjdare med tryckluftsotning och torvpellets.
tryckluftsotning är en billig lösning som funkar hyffsat på träpellets då akan är lätt och fluffig. Men på grusig, sintrig aska går det någ åt h......
Tjena!
Hoppas att en liten fråga om automatsotningen får plats emellan
Hur rengör autmatiken...ja pannväggarna ,eller det kanske inte
behövs..
(.Så bra förbränn.,i dom moderna) min ctc "gamling" är ju mycket eldning
för kråkorna:
Hoppas att en liten fråga om automatsotningen får plats emellan

Hur rengör autmatiken...ja pannväggarna ,eller det kanske inte
behövs..

för kråkorna:

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag har en Janfire NH-brännare i min gamla CTC 265B och när alla pratar om att rengöra varje vecka osv har jag lite roligt. Under eldningssäsongen när det är som värst askar jag ut efter 600-800Kg pellets, detta ger som värst varannan vecka.
Oftast har jag en månad mellan varje uraskning...... och min panna har litet utrymme för aska....
Oftast har jag en månad mellan varje uraskning...... och min panna har litet utrymme för aska....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!