Draglucka ständigt vidöppen! Bra eller Dåligt?

DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Draglucka ständigt vidöppen! Bra eller Dåligt?

Inlägg av DavidU »

Hej,

Har ställt några frågor här tidigare och alltid fått bra svar, hoppas på detsamma nu!

Är helnovis på området men är intresserad och vill lära mig.

Jag har en Viking Bio som jag fick installerad i december -06, har inte haft några problem med den och kör med Neovapellets, än så länge!
Har inte fått den justerad ännu med instrument, men den verkar gå bra. De gånger jag har tittat på skorstenen kan man inte ens se att den är i gång.
Askan är lite grå/svart, helt vitt en bra bit upp på turbulatorerna. Har fem i av sex möjliga i en Nibe City. Rökgastemp, om man nu kan lite på tempen, är vid lågeffekt cirka 140-150 grader för att öka till cirka 170-180 grader vid hög effekt och nysotad panna! Verkar detta bra?


Min egentliga fråga är angående draget. Har en draglucka monterad, vet ej fabrikat. Luckan står ständigt på vid gavel, oavsett om pannan går eller ej, utan tillstymmelse till att stänga! Vikten som man kan justera steglöst, ej skruv, är på det nedersta läget. provar jag att flytta vikten lite uppåt, börjar luckan att fladdra lite mer!

Tyder det på ett för högt drag om dragluckan alltid är öppen, eller tänker jag fel? Är det något jag överhuvudtaget ska ta tag i och kontrollera?

Tacksam för svar och gärna andra tips till en glad amatör!
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Draglucka ständigt vidöppen! Bra eller Dåligt?

Inlägg av Olle45 »

DavidU skrev:Hej,

Har ställt några frågor här tidigare och alltid fått bra svar, hoppas på detsamma nu!

Är helnovis på området men är intresserad och vill lära mig.

Jag har en Viking Bio som jag fick installerad i december -06, har inte haft några problem med den och kör med Neovapellets, än så länge!
Har inte fått den justerad ännu med instrument, men den verkar gå bra. De gånger jag har tittat på skorstenen kan man inte ens se att den är i gång.
Askan är lite grå/svart, helt vitt en bra bit upp på turbulatorerna. Har fem i av sex möjliga i en Nibe City. Rökgastemp, om man nu kan lite på tempen, är vid lågeffekt cirka 140-150 grader för att öka till cirka 170-180 grader vid hög effekt och nysotad panna! Verkar detta bra?


Min egentliga fråga är angående draget. Har en draglucka monterad, vet ej fabrikat. Luckan står ständigt på vid gavel, oavsett om pannan går eller ej, utan tillstymmelse till att stänga! Vikten som man kan justera steglöst, ej skruv, är på det nedersta läget. provar jag att flytta vikten lite uppåt, börjar luckan att fladdra lite mer!

Tyder det på ett för högt drag om dragluckan alltid är öppen, eller tänker jag fel? Är det något jag överhuvudtaget ska ta tag i och kontrollera?

Tacksam för svar och gärna andra tips till en glad amatör!
Hej
Angående dragbegränsare av den modell du beskriver fungerar mindre bra beroende på att motvikten sitter för nära nollbalansen....
Men fungerar som draglucka för att vetilera ut eventuell kondens....
Senast redigerad av Olle45 den tor 08 mar, 2007 02:11, redigerad totalt 1 gånger.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Hej igen,

Har kollat upp vad det var för märke. Tigex 25.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

DavidU skrev:Hej igen,

Har kollat upp vad det var för märke. Tigex 25.
Litet tips titta på maknadsförning av dragbegränsare
där finns lite led trådar om vilken lucka som passar till olika
skorstenar,

Dragbegränsaren är viktigt att den monteras i lod och luckans axen
i vatten läge i annat fall stämmer inte regler området....

Om luckan står fullt öppen är samma som ingen reglering....
Kan var underdimensionerad i förhållande till anläggningen..

Vad som bestämmer vilken storlek på dragbegränsare
1/ Skorstens höjden
2/ Arean / typ helsten * halvsten , halsten * halvsten eller diametern,
3/ Pannans efekt
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Först och främst får du kolla att luckan är rätt inställd, 15Pa eller vad du nu vill ha, vet inte hur din ser ut men jag antar att det finns en skala av något slag på den, eller så mäter man avståndet till vikten i mm skulle jag tro.

Är den korrekt justerad och sitter korrekt monterad så är den antagligen underdimensionerad så du skulle behöva en större, men det är ju alltid bra att ha ordentligt drag i skorstenen, hellre det än för lite.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

DavidU skrev:Hej igen,

Har kollat upp vad det var för märke. Tigex 25.
Jag har själv en Viking Bio och en Tigex 25. På tigerholms sida kan du ladda ner en PDF med anvisningar för den.

Men det viktiga är som redan sagts. När luckan är stängd så skall "pinnen" med vikten på vara vågrät (horisontell).

Vikingen vill optimalt ha 0-5Pa men åtminstonde inte över 15Pa. Ställer jag min på 5Pa så är den helt öppen, iaf när brännaren går. Det innebär att den visserligen minskar draget men draget kommer dock att variera genom pannan eftersom luckan står i maxläge.

Min teori är att det är bättre att ha ett jämnt drag som är lite högre än ett ojämnt men lägre drag. Jag ringde faktiskt Värmebaronen och frågade om detta och de höll med om att att jämnt drag var att föredra.

Så nu har jag Tigex:en inställd på ca: 10Pa och då brukar den inte ställa sig i maxläge.

För övrigt är Tigex 25 i minsta laget, såvida man inte har en relativt kort skorsten. Jag skulle gissa att min är 7-8meter.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Jag har en SID012 (enligt länken en bit upp), rekommenderas 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Ok, har jag fattat det rätt har jag förmodligen för högt drag?!! Vad jag kan förstå borde detta öka min förbrukning, eller? Samtidigt får jag en välmotionerad skorsten!?? Kanske bättre motion än jag själv?!!

Vi är ganska nyinflyttade i huset och jag vet inte mycket om skorstenen, förutom att den är LÅÅÅNG! Bor i ett 2 plans hus med källare och vind, skulle uppskatta att den är någonstans mellan 10 - 14 meter lång. där är ett insatsrör som jag inte vet diametern på, men det känns smalt......borde vara optimalt för att få ett sju helsikes drag eller? Vad göra för att få ner draget något?

har som sagt en tigex 25 monterad, med vikten "längst ner" på "sprötet", ursäkta, men kan inte alla facktermer!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

DavidU skrev:
har som sagt en tigex 25 monterad, med vikten "längst ner" på "sprötet", ursäkta, men kan inte alla facktermer!
Det finns ett märke längst in på "sprötet"
Om du flyttar ut vikten 25 mm från märket så motsvarar det ca 12,5 Pa, Står då luckan helt öppen har du förliten motdragslucka..

Med tanke på din skorstenslängd skulle du nog haft en större lucka.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
HattSmugglarn
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 21 maj, 2006 08:57
Ort: Piteå

Inlägg av HattSmugglarn »

inte för att va frågvis, men längst ner? jag har för mig att "pinnen" ska va vågrätt, och då borde väl inget längst ner uppstå?
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

DavidU skrev:Ok, har jag fattat det rätt har jag förmodligen för högt drag?!! Vad jag kan förstå borde detta öka min förbrukning, eller? Samtidigt får jag en välmotionerad skorsten!?? Kanske bättre motion än jag själv?!!

Vi är ganska nyinflyttade i huset och jag vet inte mycket om skorstenen, förutom att den är LÅÅÅNG! Bor i ett 2 plans hus med källare och vind, skulle uppskatta att den är någonstans mellan 10 - 14 meter lång. där är ett insatsrör som jag inte vet diametern på, men det känns smalt......borde vara optimalt för att få ett sju helsikes drag eller? Vad göra för att få ner draget något?

har som sagt en tigex 25 monterad, med vikten "längst ner" på "sprötet", ursäkta, men kan inte alla facktermer!
Om du inte redan kollat så har du iaf "manualen" här: http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... x%2025.pdf
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Tack för alla era svar.

Ska kontrollera att den är i våg och också föra ut tyngden som ni säger för att kontrollera.

Tack tack,

David
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Krister skrev:
DavidU skrev:Ok, har jag fattat det rätt har jag förmodligen för högt drag?!! Vad jag kan förstå borde detta öka min förbrukning, eller? Samtidigt får jag en välmotionerad skorsten!?? Kanske bättre motion än jag själv?!!

Vi är ganska nyinflyttade i huset och jag vet inte mycket om skorstenen, förutom att den är LÅÅÅNG! Bor i ett 2 plans hus med källare och vind, skulle uppskatta att den är någonstans mellan 10 - 14 meter lång. där är ett insatsrör som jag inte vet diametern på, men det känns smalt......borde vara optimalt för att få ett sju helsikes drag eller? Vad göra för att få ner draget något?

har som sagt en tigex 25 monterad, med vikten "längst ner" på "sprötet", ursäkta, men kan inte alla facktermer!
Om du inte redan kollat så har du iaf "manualen" här: http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... x%2025.pdf
Hej
Har du en tigex 25 o mer är 8 meter är den för liten...
Dragförhållandet ökar med fallande temperatur ute också...
Varför det är så viktigt med rätt storlek på dragbegränsare
Ökar draget vilket sker om dragluckan inte räcker till att reglera
draget, om dragbegränsningen uteblir så ökar även förbränningsluften
med ökande förluster som följd, även sintring av aska kan uppstå då
med de problem som det ger...
Även KW SID 012 är förliten till din skorsten...som vi inte rekomenderar
till högre skorstenar än ca 9 m vid halv*halv sten och 7 m vid hel*halvsten, nästa storlek KW Z150 klarar upptill 12 m vid hel*halvsten , KW 05 klarar 14 m vid hel*halvsten.... Höjden påverkas av efekten o arean på skorstenen också .....en rätt dragbegränsare betyder alltid rätt drag....Måttet mäts ifrån rökrörets anslutning till skorstenen..
MVH
Ruben
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Hej,

återigen tack för att det finns folk som ni som försöker finna en lösning på andras problem!


Tycker ni inte att det är lite märkligt att inte installatören, som är "godkänd" av Värmebaronen och "stor och seriös" här nere i skåne, borde berätta detta, att dragluckan med stor sannolikhet är för liten?


Kan jag montera någon av de luckor du nämner, troligtvis, den sitnämnda, utan några större ingrepp? Jag menar, är det samma anslutning på de luckorna som du nämner Olle, eller är det skillnad mot Tigex 25:an?


Har förövrigt flyttat ut vikten något, kanske 15 mm, och luckan är inte vidöppen alltid.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

DavidU skrev:Hej,

återigen tack för att det finns folk som ni som försöker finna en lösning på andras problem!


Tycker ni inte att det är lite märkligt att inte installatören, som är "godkänd" av Värmebaronen och "stor och seriös" här nere i skåne, borde berätta detta, att dragluckan med stor sannolikhet är för liten?


Kan jag montera någon av de luckor du nämner, troligtvis, den sitnämnda, utan några större ingrepp? Jag menar, är det samma anslutning på de luckorna som du nämner Olle, eller är det skillnad mot Tigex 25:an?


Har förövrigt flyttat ut vikten något, kanske 15 mm, och luckan är inte vidöppen alltid.
Hej
Det är inte så konstigt att installatören inte vet så mycket om daragregulatorn... det är lite så att panntillverkare och brännartillverkare levererar med en lucka,en lucka som är enkel att montera så som typ Tigex 25 men som inte kalarar av skorstenar högre än 7-8 m halvsten*halvsten, nästan ingen kollar upp storleken som behövs....
istället borde vara så att installatören / montören vänder sig till Koolman / Transtemper som har marknadsfört KW dragbegränsare i mer än 16 år på ett seriöst sätt för att kunden ska få ut bra verkningsgrad på sin värmanläggning, CTC har mer eller mindre slutat med att levera med en Tigex 25, för att dom har fattat att luckans dim kan inte bestämmas innan man vet skorstenens höjd, area, efekt, dessa mått är avgörande hur stor graglucka som skall montras....
Gå in på < transtemper.se > Och 3000 serien där finns dragbegränsaren
KW 05 , Tips om det är mycket stora anläggningar kan man montera in flera luckor bredvidvarandra typ 1 st 05 klarar av 100 KW, 2 st 05 200KW
O.S.V. Adepter til KW 05 tillverkas till de flesta anläggningar....
Mitt måtto är alltid en glad kund är en bra kund en bra reklam för ett bra samarbete och den reklamen är bra för oss alla i branchen .....
Skicka gärna frågor rörande dragbegränsare med epost = gratis svar.....
Själv har jag mer än 50 år inom värmebranchen...
Jo KW 05 är en betydligt större dragbegränsare, om jag eller den som gör
adaptern behöver veta hur den placeras i anläggningen o mått ev vinkel,
Gärna en enkel mått skiss..
KW Z 150 är också ett bra alternativ....
Vilken lucka som blir bäst bestäms av om man bara eldar olja, pellets men med ved kan större lucka behövas om gränsen ligger snävt....
MVH
Ruben
Skriv svar