hej,
jag har en janfire jet40 som jag monterat i en arca90 vedpanna. Eftersom jag tidigare eldade med ved så är även en 5m2 acctank kopplad till pannan, som är belägen i pannrum 40m från huset. I huset som är ett parhus på 560m2 med 2 barnfamiljer finns en slavtank på 750 liter med vv-slinga i. En vinterbonad sommarstuga på ca 70m2 med 500 liter slavtank är också inkopplad till storra acctanken.
Jag har haft grymt mycket strul med brännaren hitills men sista ordet är inte sagt i den frågan, så jag skall inte klaga för mycket ännu....
Janfire har hjälpt mig sedan jag kontaktat dem, det är deras åf som aldrig har tid att hjälpa mig.
Nu till frågorna,
vi har gjort av med ca 9 ton pellets mellan 20/10-20/1 är dettta normal förbrukning eller mycket? huset ligger i stockholm och det är varmvatten för 2 familjer + uppvärmning av 560 m2. Sommarstugan som är inkopplad är obebodd på vintern men hålls uppvärmd till ca 8grader.
min rökgastemp är 60 gradrer vid 2kw och 95 grader vid 40 kw, är detta nåt jag skall vara nöjd med?
Hur ofta "tjuv-stannar" en pelletsbrännare? (inte externa matningsproblem) (jag eldar agrolpellets)
är det nå mer här på forumet som kör janfire jet? jag har sökt lite men inte hittat nån....
ny på forumet, några frågor
ny på forumet, några frågor
janfire jet40, arca90 vedpanna, 5m2 acctank + kulvert 750l slavtank, hemgjort förråd 7ton
-
- Entusiast!
Janfire JET är en lite ovanlig brännare i "vanliga villor" efter vad jag vet så det är nog ett begränsat antal som kör med dom.
Rökgastemperaturen är väldig låg efter vad jag förstår men jag funderar en del på att du kan köra 2KW..... Min Janfire NH trivs inte under 6KW.
Men hur som helst: förbruket. Det ÄR högt som fan under eldningssäsongen, där går det åt ca 40-50% av årstotalen, har du elektrisk VV på sommaren är det ännu större delen under december-februari än de 40-50%.
Så det låter inte katastrofalt i mina öron men jag undrar: du måste alltså ha kulvert till sommarstugan t.ex. Är den bra isolerat? Där kan försvinna en jäkla massa energi bara vid att cirkulera vattnet.
Rökgastemperaturen är väldig låg efter vad jag förstår men jag funderar en del på att du kan köra 2KW..... Min Janfire NH trivs inte under 6KW.
Men hur som helst: förbruket. Det ÄR högt som fan under eldningssäsongen, där går det åt ca 40-50% av årstotalen, har du elektrisk VV på sommaren är det ännu större delen under december-februari än de 40-50%.
Så det låter inte katastrofalt i mina öron men jag undrar: du måste alltså ha kulvert till sommarstugan t.ex. Är den bra isolerat? Där kan försvinna en jäkla massa energi bara vid att cirkulera vattnet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
tack för svar, jag skrev nog lite fel, kollade lite i instruktionsboken igår och kom fram till att ca 4kw är minimieffekten.
Sommarstugan är välisolerad men det skulle ju vara intresant att mäta hur mycket värme som går dit för att fördela kostnader. Är det nån som har nåt bra förslag hur man skall mäta detta?
Sommarstugan är välisolerad men det skulle ju vara intresant att mäta hur mycket värme som går dit för att fördela kostnader. Är det nån som har nåt bra förslag hur man skall mäta detta?
janfire jet40, arca90 vedpanna, 5m2 acctank + kulvert 750l slavtank, hemgjort förråd 7ton