Köksgolv

Skriv svar
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Köksgolv

Inlägg av Juggernaut »

Det är dags att byta köksgolv här hemma, frun vill ha ett laminatgolv, medans jag har hört att man i kök ska ha matta.
Frun menar att flera har lagt in laminatgolv i köket och det är bra, jag har hört att laminatgolv lätt blir kalla och slamriga. Problemet är att laminatgolvet kan läggas in direkt eftersom det inte är så dyrt, men ska vi ha matta så får vi spara ett tag. Med tanke på fruns humör blir det mer och mer lockande med laminatgolv... Till saken hör att vi har inte golvmattor på golvet i köket pga vår 9 månadres dotter som äter lika mycket på bordet som på golvet så att dämpa en eventuell slamrighet med det är nog ingen bra ide...
I vilket fall som helst så blir det inte nått skitlaminat för 50kr/m2 på rusta, utan i så fall ett bättre...
Har någon här erfarenhet av laminatgolv i kök?
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
pal
Prima virke

Inlägg av pal »

Hej
Vi har haft laminatgolv i köket i 11år.Det har funkat bra,bara man håller tort , särsillt nedanför diskbänken.
Annars har vi moppat den med varmt vatten,bara man torkar ordentligt efteråt så håller skarvarna bra.
Vi har Pergo som kostade då 210:- per kvadrat.
Tack för ordet

Pal

:D
KMP PX21 på en gammal gjutjärnspanna från Prestoverket årsmodell 1965.
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

det finns väl tunn Cellplast som man kan lägga under laminaten,
det gör golvet lite "mjukare" och dämpar väl en del.
i första hand är ju det isolering, men iaf.
jag kanske minns fel, men känslan ska bli att golvet känns mjukare.
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Ja köp ett golv som är lämpligt för kök. Pergo märker sina golv beroende på var de passar.
Hårda/stumma golv i kök är inte roligt för knäna. Köp tjock foam eller ännuheldre dämpade golv, även om det kostar. Finns även speciella dämp skivor som ersätter foam.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

Håller med pal. Vi har haft Pergos bokfärgade laminatgolv i 8,5 år och det har inte varit några som helst problem. Enda missödet hände första veckan efter vi lagt in det när en kökskniv tappades på golvet och slog loss en liten flis...hade ju inte hänt på plastmatta :P

Jag hade också satsat på ett kvalitetsgolv (många laminatgolv säljs ju med lång garantitid) som tål att man tillbringar några timmar/dag i köket.

Lycka till med golvet (och frugan :P :P )!
/Paddington
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Jag har precis byggt nytt kök och lagt "klinker" laminat.. jättesnyggt å så, enda nackdelen jag tycker är att det är väldigt hårt.. efter en timme får man duktigt ont i hälarna när man står i strumplästen..
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Tag med i beräkningen att plastparkett i köket kanske minskar fastighetens värde. Många kontorsanställda får nog av att klappra omkring på plastparkett på jobbet.
Förstår inte ekonomin i det heller. Dyr plastparkett kostar åtminstone 250 kr/kvm + kostnad för dämpmattor.
Hjälpte nyss en snubbe att lägga in ekparkett i hallen. Den såg ut at vara av bra kvalitet och den kostade 389 kr/kvm på Beijerbygg, de hade också en billigare variant.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det funkar bra med de flesta laminatgolv, se till att du limmar det bara även om det är så kallat clickgolv så håller sig eventuellt spill ovanpå.

Jag kör med skitbilligt byggmax laminatgolv i köket, är i och för sig bara inne på femte året ännu men det är som nytt fortfarande.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Tackar för all info.
Som det är nu har det dykt upp annat som är bråttare med, så jag slipper höra om golvet i alla fall... Men det rä bra att ha era tycken i åtanke om det skule bli aktuellt igen...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
snillet
Pannrumstomte!

Re: Köksgolv

Inlägg av snillet »

Juggernaut skrev:Till saken hör att vi har inte golvmattor på golvet i köket pga vår 9 månadres dotter som äter lika mycket på bordet som på golvet så att dämpa en eventuell slamrighet med det är nog ingen bra ide...
Oavsett vad du gör, kan rekommendera en sak som vi har under barnstolen vids bordet, ett sånt där plastunderlägg som man har under kontorsstolar när dom står på en nuk matta, så att man kan rulla dom lätt där.

Finns billigt på IKEA.

PERFEKT storlek att ha under barnstolen ovanpå matta under köksbordet.
Exempel:
http://goto.glocalnet.net/hansochpaulin ... rnstol.jpg

Där ser du också hur en furuparkett (eller vad det kallas...4mm fura) ser ut efter 18 år i ett kök, skulle behöva en slipning minst sagt.....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar