Bränare i Solo plus?
Bränare i Solo plus?
Är det någon som har erfarenhet av vilka brännare som går i HS Perifal Solo plus? Någon som är bättre eller sämre?
Solo plus 30kW -97 + 2x1100 liter ack.tank.
-
- Pannrumshärskare!
Jo, jag har tittat på den men skulle nog helst vilja ha en brännare med underförbränning. Anledningen till detta är bl.a att man hört en massa rykten om att framåtbrinnande brännare strular mer. Eurofire är ju en sådan. Fast jag vet inte, rykten är ju rykten och det var därför jag ställde frågan. Jag har själv ingen erfarenhet av detta, är ju för tillfället vedeldare. Enligt vissa trådar på det här forumet så verkar ju den vara bra i alla fall.Andreas Hansson skrev:Baxis brännare borde välvara ett säkert kort

Solo plus 30kW -97 + 2x1100 liter ack.tank.
Baxi rekommenderar själva starkt att brännaren skall sitta i den nedre luckan och då finns det ingen möjlighet att använda uppåtbrinnare.
Bilden är iallafall bra! http://www.baxi.se/includes/show_image2 ... Fcut%2Ejpg
Om du inte väljer Eurofire kan jag själv rekommendera Viking B16 brännaren, bra support, hållbar konstruktion och fler moderna features än många andra brännare av samma typ. Finns också med tryckluftsuraskning.
Bilden är iallafall bra! http://www.baxi.se/includes/show_image2 ... Fcut%2Ejpg
Om du inte väljer Eurofire kan jag själv rekommendera Viking B16 brännaren, bra support, hållbar konstruktion och fler moderna features än många andra brännare av samma typ. Finns också med tryckluftsuraskning.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Hej, Jag har ju aldrig sett en Eurofire i verkligheten men däremot en del andra brännare av framåtbrinnande typ, sedan jag började prata pellets med folk i december. De 'features' jag uppskattar på min brännare, som en del andra inte har är de enkla digitala inställningarna av fläkt och pelletsmatning. Vid mycket kallt väder behöver man en större effekt från brännaren än när det är varmt ute.
Det är bara att prova sig fram till en 3-4 kombinationer av fläktvärde-pelletsmatning så är man rustad för alla väder. Jag aktar mig för att komma under 130 graders rökgastemperatur (inte bra för skorstenen).
Den som inte kan ställa in sin brännare efter väderleken får köra på full effekt hela tiden, det leder till många start- och stopp,
Vill man ha fler 'features' är det bara att kontakta tillverkaren så man ställbar hysteres och underhållseld.
Tändningen på B16 brännaren uppskattar jag också mycket, har försökt provocera brännaren till misslyckad tändning men inte lyckats. En del brännare tycks ha stora problem med att tända vid första försöket.
Det är bara att prova sig fram till en 3-4 kombinationer av fläktvärde-pelletsmatning så är man rustad för alla väder. Jag aktar mig för att komma under 130 graders rökgastemperatur (inte bra för skorstenen).
Den som inte kan ställa in sin brännare efter väderleken får köra på full effekt hela tiden, det leder till många start- och stopp,
Vill man ha fler 'features' är det bara att kontakta tillverkaren så man ställbar hysteres och underhållseld.
Tändningen på B16 brännaren uppskattar jag också mycket, har försökt provocera brännaren till misslyckad tändning men inte lyckats. En del brännare tycks ha stora problem med att tända vid första försöket.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Nu vet jag inte om Janfire NH passar i men den har ju all önskat styrning. Man ändrar värden på pelletsen via display/knappsats, man kan välja effektnivå och en massa annat roligt. Och ja, jag är partisk (se min signatur) men jag har kört min brännare i ett drygt år, jag har ALDRIG haft några smäller, startfel eller andra missöden förutom ett par som JAG ställde till med när jag testade ändringar i mjukvaran.
Jag har en trång panna och sotar ca: varje månad under eldningssäsongen! Det ska inte gå enl. vad man läser här där folk med pannor som har dåligt askutrymme sotar varje vecka och krånglar.
Så även om jag är partisk är jag skitnöjd!
Under januari månad var jag borta en vecka åt gången pga. min sons vistelse på hjärtavdelningen i Göteborg, det enda jag hade problem med var att då jag kom hem en helg såg jag inloppet till skruven i min K-Silo så det var nära!
Jag har en trång panna och sotar ca: varje månad under eldningssäsongen! Det ska inte gå enl. vad man läser här där folk med pannor som har dåligt askutrymme sotar varje vecka och krånglar.
Så även om jag är partisk är jag skitnöjd!
Under januari månad var jag borta en vecka åt gången pga. min sons vistelse på hjärtavdelningen i Göteborg, det enda jag hade problem med var att då jag kom hem en helg såg jag inloppet till skruven i min K-Silo så det var nära!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!