Biona T15

Skriv svar
Örnie
Ungskog

Biona T15

Inlägg av Örnie »

Är det ngn som har provat Bionas panna? Den lillla verkar ju vettig med låg vattenvolym för oss som eldar mot tank. Nån som har några kommentarer om denna.
Örnie
Ungskog

Inlägg av Örnie »

Får väl svara själv då, så fort som jag installerat nya pannan :cheers: . Behöver bara skära ner min gamla Albin Trio. Går tydligen inte upp samma väg som den kom in :(.
Nån som har några goda ideer om hur man lättast fragmenterar ett sådant as? :x
Numera bergvärme, Thermia Diplomat Optimum G2 istället för: Biona 2000 (nr046, konverterad till active, maj -08 ),Biona T15, Pellistore bulkförråd. 3x500 liter acktank varav en med vv beredare.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Bränn på med det du har bara 8).

Vinkelslip, Gas, tigersåg o.s.v.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Jag skulle nog hyrt/lånat en plasmaskärare.
men det beror på att jag har mitt pannrum mitt i källaren så allt skit sprids till övriga rum=(

Blev sketet i hela pannrummet när instalatören kapade upp pannluckan, kan tänka mig hur det blir med en uppkapad panna=(
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Kostar det inte skjortan så va de ingen dum ide alls....

"varm kniv i smör" får en helt ny innebörd :thumright:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Jo funkar utmärkt till plåt upptill 1cm
enda kruxet är att man behöver tryckluft på 3,5 kilo? eller är det bar? vad det nu innebär i kapacitet vet jag inte..

men kanske räcker med en mindre 2Hp.
har tur att grannen äger en sådan plasmaskärare samt kompressor, så blir till att fråga honom snällt när det är dags=P

Han skar ner oljetanken med den, tog någon timme medan jag ängade 5timmar =(
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Örnie
Ungskog

Inlägg av Örnie »

Tack för tipsen. Pann-aset har dock kommit ut mha vinkelslip, tigersåg och flyttgubbe. Nya pannan står på plats, gäller nu att ordna med rök och vatten anslutningarna så att man får dra igång Bionaorna ngn gång ( Pannan är dock egentligen finsk, av märket Tulimax men heter Biona här). Plasmaskärare har jag inte hört talas om men det låter som en kul pryl. :lol:
Återkommer när jag kört nåra timmar. :roll:
Numera bergvärme, Thermia Diplomat Optimum G2 istället för: Biona 2000 (nr046, konverterad till active, maj -08 ),Biona T15, Pellistore bulkförråd. 3x500 liter acktank varav en med vv beredare.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Örnie skrev:Tack för tipsen. Pann-aset har dock kommit ut mha vinkelslip, tigersåg och flyttgubbe. Nya pannan står på plats, gäller nu att ordna med rök och vatten anslutningarna så att man får dra igång Bionaorna ngn gång ( Pannan är dock egentligen finsk, av märket Tulimax men heter Biona här). Plasmaskärare har jag inte hört talas om men det låter som en kul pryl. :lol:
Återkommer när jag kört nåra timmar. :roll:
Tulimax:
http://www.htenerco.fi/fi/etusivu/?id=59

Synd att det bara står på finska :? .....
Åker hiss till vardags.
Örnie
Ungskog

Inlägg av Örnie »

Så, då var nya pannan äntligen ansluten. Har kört knappt en timme så ngn utvärdering är det väl lite tidigt för. Kan dock konstatera att den kommer fort upp i temperatur. Fn lite bekymer med att det ryker genom kvarnen, men räknar med att draget ordnar till sig så fort som skorstenen blivit varm.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Örnie skrev: Nya pannan står på plats, gäller nu att ordna med rök och vatten anslutningarna så att man får dra igång Bionaorna ngn gång ( Pannan är dock egentligen finsk, av märket Tulimax men heter Biona här). Återkommer när jag kört nåra timmar. :roll:
Vad kostar en sådan panna?
Örnie
Ungskog

Ett år senare

Inlägg av Örnie »

Så nu har jag kört nya pannan i ett år. Pga strul med brännare så blev avslutningen lite snöplig. Har inte haft några egentliga bekymmer med pannan. Upplever att den är effektivare än mina gamla albin(föga förvånande). Kommer snabbt upp i temperatur, antagligen pga liten vattenvolym. Har tagit ut en av 6 turbulatorer för draget blev lite klent hos mig annars. Sotning går hyfsat lätt förutom bak vid rökrörsansl. där det är lite trångt. Uraskningsintervall ca 100-150 timmar. Styrning av laddning sker från pannans inbyggda termostat. behövdes dock kopplas om lite för att den skulle slå på istället för av vid uppnådd laddtemp. Sammantaget så är jag nöjd med min panna och ser fram emot att få koppla på min nyrenoverade Biona så fort som jag får hem den.
Skriv svar