Jodtabletter - går ej att köpa

Skriv svar
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Kontakt:

Jodtabletter - går ej att köpa

Inlägg av PELLE »

Kalla mig vad ni vill, men för en gångs skull har jag försökt planera och ligga steget före. Jag var in på apoteket häromdagen och skulle köpa jodtabletter. Vid kärnkraftsolycka eller liknande.. bör man ta jod för att hindra att radioaktivt jod samlas i sköldkörteln och orsakar sköldkörtelcancer. Grejen var att hon i apotekskassan kollade på mig som om jag var helt tokig. - Näe det går inte att köpa - det var länge sedan. Eventuellt går det att få på recept, så du får i så fall gå till en läkare. Jag säger - ja men det vore väl vettigt att ha hemma OM det nu skulle hända något - för den dagen det händer är det ju inte säkert det finns att få tag på? - Hon bara ler skeptiskt åt mig.

i Finland rekommenderar de att man har jodtabletter hemma
Senast redigerad av PELLE den ons 21 mar, 2007 17:30, redigerad totalt 2 gång.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Vem blir förvånad? :?:

Det går ju att konstatera en del andra saker som skiljer Finland och Sverige åt.

* Finland hade reaktorer med samma fel som i Forsmark, när de upptäkte det så byggde de om reaktorn.
Sverige sa; det händer nog inte så det skiter vi i.

* Finland sågade den Svenska kärnkraftsinspektionen jämns med fotknölarna. Det uttandet som de gjorde efter skandalen vid Forsmark brukar inte en myndighet göra om en annan myndighet.

* Finland har väl ingen egen kärnkraftsindustri att skydda.

Rent generellt så ligger den Svenska linjen helt i linje med vad det brukar vara. Sverige har världens bästa sjukvård, pension, osv men när det väl gäller så blir du lämnad i sticket.

Jag är inte förvånad och den som blir förvånad har stoppat huvudet i sanden.

Jag tycker Pelle gör rätt.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Mekaniker
Fröträd

Jodtabletter i Finland (Ändrat)

Inlägg av Mekaniker »

Hmm...
Nog finns det ett par burkar jodtabletter i skåpet hos oss, köptes enligt myndigheternas rekommendation vid Tjernobyl-smällen
Jag ber frugan kolla i ett apotek idag om dom har dem på hyllan?
Och visst finns det, bara att köpa
Frun berättade att dagiset bytt ut hela lagret på jod-tabletter i förra veckan...

Men om man skall säga nåt om kraftverk... Int är det så bra här heller, det nya kärnkraftverket i Lovisa som byggs just nu så får de riva upp till vissa delar= dålig kvalitet på jobbet
Kan man lita på att skiten håller ihop den dag det startas????

I övrigt så går väl livet vidare med att jag går på en solfångarkurs resten av våren= mindre atomsopor :wink:
Senast redigerad av Mekaniker den mån 26 mar, 2007 19:09, redigerad totalt 1 gånger.
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

blir jod tabletter gamla????

Hittade en hel knippe med sådana i rör. de stod snyggt och prydligt uppradade i en liten trälåda med lite annan skyddsutrustning.
Fyndet kommer från ett hus som jag köpt.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

De flesta burkar med "piller" brukar väl ha ett bäst före datum ???

Finns det inget sådant på dina "rör" ?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Har inte kollat ....
men det tvivlar jag på .....
de här verkar vara från -50 -60 talet
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Oj fasan måste man tänka på ....
Så jag sökte om strålning och skydd, så fann jag hemsida var rätt intressant och nytta.

http://www.ssi.se/beredskap/jodtablette ... dtabletter

http://www.stuk.fi/sateilyvaara/sv_FI/index/
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Behövs verkligen jodtabletter numera när det är jod tillsatt i saltet?
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är väl ytterst lite jod i salt, jodtabletterna är ju till för att användas när man cyklat förbi utanför tjernobyl och innehåller väl avsevärt mycket mera jod (antar jag i alla fall ?)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
PELLE
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av PELLE »

"Jodtabletter har en begränsad hållbarhet och förhandsutdelningen förnyas därför vart femte år."
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

Beskedet PELLE fick på Apoteket:
”Näe det går inte att köpa - det var länge sedan. Eventuellt går det att få på recept” var tyvärr helt galet.
Så här kommer ett försök att förklara lite… för den som orkar läsa.

Jodtabletter = Kaliumjodid Recip, är den svenska benämningen på läkemedlet.
Recip AB är läkemedelsföretaget som innehar godkännande för försäljning i Konungariket Sverige. Läkemedlet är receptfritt och kan köpas på svenska Apotek. Det är kanske inte så vanligt att Apoteken har detta läkemedel hemma, men man kan ta hem det. Som redan nämnts, har läkemedlet begränsad hållbarhet, som anges på förpackningen.

Lite info taget från bipacksedeln:
Intag av jodtabletter skall endast ske på särskild uppmaning av länsstyrelse eller Statens strålskyddsinstitut.

Vad innehåller Kaliumjodid Recip?
- Den aktiva substansen är kaliumjodid 65 mg (motsvarande 50 mg jod).
- Övriga innehållsämnen är laktosanhydrat 176 mg, mikrokristallin cellulosa, magnesiumstearat. (Detta är utfyllnad för att kunna göra en tablett).
Läkemedlets utseende: Kaliumjodid Recip 65 mg tabletter är vita, plana, med krysskåra och diametern 9 mm.

Jodtabletter är avsedda att användas av befolkningen i närheten av kärnkraftverk om radioaktiv jod skulle spridas i luften vid eventuell kärnkraftolycka. Tabletterna används som förebyggande behandling mot sköldkörtelpåverkan. Tabletterna skyddar ej mot annan typ av strålning från radioaktiva ämnen.

Doseringsanvisning För att få bästa möjliga skydd skall man ta dosen så snabbt som möjligt när utsläpp av radioaktiv jod blivit känt.
Vanlig dos är :
Vuxna, yngre än 40 år, och barn över 12 år: 2 tabletter
Barn 3-12 år: 1 tablett
Barn 1 månad –3 år: ½ tablett
Nyfödda, yngre än en månad: ¼ tablett
Tabletten kan tuggas sönder eller sväljas hel. Om utsläppet inte upphört kan ytterligare en dos tas inom två dygn. Länsstyrelsen eller Statens strålskyddsinstitut ger meddelande om detta. Personer över 40 år behöver inte ta jodtabletter eftersom man i den åldern inte har funnit någon ökning av frekvensen strålframkallad sköldkörtelcancer. (Där klarade man sig, för en gångs skull).

zeylon skrev, troligen lite skämtsamt ”Behövs verkligen jodtabletter numera när det är jod tillsatt i saltet?”
Du behöver i så fall äta ca 1,5 kg salt vid ett tillfälle, vilket är omöjligt, kroppen klarar ej detta.

/ Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Beredskaps zon 15 km.

Och inga tabletter i lager på apoteket.

Låter ju betryggande. :shock: :roll:

Är väl nästan lika effektivt som att stoppa växthuseffekten genom att sluta elda olja i pannor i Sverige ......

Uppenbarligen så får det inte kosta något att driva kärnkraftverk och inte behöver de betala kostnaderna för olyckor heller. (Det finns en lag och ett internationellt avtal som säger det.)
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

blir det aktuellt med tabletter så lär det komma fram blixtfort.. Tror ni kan sluta oroa er nu och njuta av våren istället!!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Skriv svar