Att sota/aska ur pannan: Ofta eller sällan (eller både och)?

Skriv svar
proforma
Prima virke
Kontakt:

Att sota/aska ur pannan: Ofta eller sällan (eller både och)?

Inlägg av proforma »

Under tråden "Kora den mest lättskötta pannan" verkar det vara ett generellt gångbart kriterium att man inte behöver aska/sota ur pannan så ofta. Nog måste detta nyanseras något?

Att pannan har ett stort utrymme för aska nertill måste väl iofs vara positivt, för det minskar ju underhållsfrekvensen betydligt utan att samtidigt påverka pannans verkningsgrad. Men att sällan "sota" pannan (idealt är detta väl också att aska ur den?) - det kan väl inte vara lämpligt? Det är ju en sak om man egentligen har spaksotning eller ett automatiserat, liknande, system - då sotar man ju faktiskt oftare än man kanske anger - men annars gör man rimligen sig själv en björntjänst om man inte ser till att hela tiden hålla pannans kritiska ytor invändigt så rena som möjligt?!

Själv har jag en panna med ett STORT askutrymme nertill, och jag har hittills askat ur hela pannan, inklusive detta, varje gång. Eftersom det innebär ett visst merjobb, misstänker jag att jag har sotat/askat ur pannan lite för sällan. Därför överväger jag att ändra mina rutiner så att jag askar/sota ur pannan upptill med betydligt tätare frekvens för att sedan ta "askbingen" endast ibland (typ varannan månad). På så sätt skulle jag göra det lättare för mig och samtidigt hålla verkningsgraden på topp. Att sota/aska ur min panna blir då bara snäppet besvärligare än att spaksota de "bekvämare" alternativen.

Kriterierna för en lättskött panna borde alltså vara:
1) Att den har ett stort askutrymme nertill och
2) Att man kan sota/aska ur pannan i övrigt ofta och enkelt.

Eller har jag missat nå´t (typ att flygaskans effekt på verkningsgraden är försumbar)?
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Putkimiess
Frö

Inlägg av Putkimiess »

Du är nog inne på rätt spår. Sotningsintervallet är en bekvämlighetsfaktor men den är inte lineär med verkningsgraden. Rökgastemperaturen är då en mera pålitlig mätare för god verkningsgrad.
Vad är rökgastempen på nysotad panna?
Dags att sota då temperaturen stigit med 50 grader (max). Här måste man då dra en gräns mellan bekvämlighet och verkningsgrad. Sotar man varje vecka hinner inte tempen öka märkbart men arbetet ökar. För somliga är det kanske bara kul(?).
Hur snabbt pannan blir smutsig beror på pannans konstruktion, brännarens rätta inställningar och bränslet.
Biomatic+20 2004
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

När rökgastempen stigit med 50° är ett bra värde att gå efter då pannan behöver sotas o som nämns beror det mycket på bränsle/justering..
När tempen kollas bör man inte gå efter pannans tempgivare utan kolla med en stektermometer el liknande som är mer exakt, Kolla rökgastempen då panna är nysotad o då den stigit 50° samt hur mycket pellets som förbrukats..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
alm
Prima virke

Inlägg av alm »

Instämmer helt i proformas åsikter. Självklart är det skillnad på att aska ur askutrymmet och sota pannväggar. Själv går det inte mer än en dryg vecka innan brännarens roster är så fullt av aska att tändelementet inte kan få fyr på pelletsen, varför jag får driftstopp. Då är det ungefärligen dags att sota ändå p.g.a. höjd rökgastemperatur (även om 50 grader inte ska ses som nån universell, magisk gräns utan enbart en rekommendation) och fullt askutrymme - det är INTE stort i en CTC 1100.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Minns inte vad det gjorde på verkningsgraden/pelletsförbrukningen med höjd rökgastemp på 50° men tycks minnas att det rörde sej om ca 100 kg ökad pelletsförbrukning/år om förbrukningen är runt 5 ton.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Hoppsan! :shock:

Är det frågan om så små toleranser som att 50 grader ger 100 kg/5 ton/år så verkar man inte behöva springa och sota/aska ur för jämnan precis. Om man nu inte - som Putkimiess antydde - tycker att det är kul. Eller om man är tvungen för att man har liten askbehållare.

Om det André säger stämmer är jag t.o.m. böjd att dra slutsatsen att spaksotning och annat lull-lull är omotiverat eller överkurs. Man bör satsa på en enkel och robust plåtlåda med få felkällor, hög verkningsgrad och stor askbehållare.

Typ en Focus PE-25. :wink:
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det är löjligt lite man vinner o även jag trodde man vann mer tidigare då jag sotade hela pannan o brännaren efter varje 500 kg pellets, Rökgastempen hade då stigit med drygt 20° o nu då jag kör drygt 1 ton mellan sotningarna så är den aldrig mer än ca 35° högre än med nysotad panna..

I kompisens biomatic hade rökgastempen stigit med ca 38° efter ca 3 ton pellets enligt stektermometern, Pannan är bra justerad.. :roll: :D
Jag ska säga åt honnom att INTE sota ur pannan varje gång han tömmer asklådan efter närmare 2 ton pellets utan köra tills rökgastempen stigit med 50° för att kolla.. Troligen blir det var 2-3:e asklåde tömmning, Men vi får väl kolla för att veta säkert.. :wink:
Skriv svar