Finjustering! Installatören kommer inte! *Har varit här nu!*

johansjostrand
Lärjunge!

Finjustering! Installatören kommer inte! *Har varit här nu!*

Inlägg av johansjostrand »

GRUNDITZ RÖR AB I SKILLINGARYD...

...var det som i mars förra året (2006) installerade en Ctc Ecoflex hemma hos mig. Ett bra utfört jobb utan några som helst problem. Vi bestämmde att finjusteringen som ingick i priset skulle göras till hösten då all färg och dyl hade hunnit bränna bort i pannan. Jag hade ju eldninguppehåll maj - oktober så det kändes lagom.

Någon finjustering har ännu inte blivit av trots att jag varit i kontakt med dem fem gånger sedan oktober 2006 angående detta. Jag blir varje gång lovad att det ska ske samma vecka, men inget händer.

Vad gör jag nu? Detta är irriterande...
Senast redigerad av johansjostrand den ons 23 jan, 2008 12:03, redigerad totalt 2 gång.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
pannlover
Entusiast!

Re: Finjustering! Installatören kommer inte!

Inlägg av pannlover »

johansjostrand skrev:GRUNDITZ RÖR AB I SKILLINGARYD...

...var det som i mars förra året (2006) installerade en Ctc Ecoflex hemma hos mig. Ett bra utfört jobb utan några som helst problem. Vi bestämmde att finjusteringen som ingick i priset skulle göras till hösten då all färg och dyl hade hunnit bränna bort i pannan. Jag hade ju eldninguppehåll maj - oktober så det kändes lagom.

Någon finjustering har ännu inte blivit av trots att jag varit i kontakt med dem fem gånger sedan oktober 2006 angående detta. Jag blir varje gång lovad att det ska ske samma vecka, men inget händer.

Vad gör jag nu? Detta är irriterande...
8) Som konsument ska du kunna reklamera sådant, gå till Sverker i plus. Något som pelletseldare aldrig verkar göra när grejorna inte fungerar.Pelletseldare är ett tålmodigt folk som försöker att fixa allt själva även om det är felinstallerat eller felkonstruerat
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det känns ju trist att vara besserwisser, men vad var det jag sa...

Vi fick som sagt aldrig heller någon injustering gjord.
Jag har pratat med sotaren, och de kan låna in instrument för att göra en injustering. Jag har för mig att vi diskuterade 800 kr + moms. Än så länge så har jag legat lågt, då jag tycker att vår anläggning fungerar så bra för tillfället ändå.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Tråkigt, det bästa är nog att innehålla en slant tills detta är utfört.
Tyvärr har ju sådant som är "betalt" ibland en förmåga att glömmas bort.
En innestående tusing har en märkvärdigt förbättrande inverkan på minne och vilja. :wink:

/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Tyvärr känner jag igen detta att servicenivån för många installatörer är alldeles för låg.
Hoppas att den nya certifieringen via PELLSAM hjälper till att snäppa upp det !
Jag har själv hamnat i samma sits att jag helt enkelt glömt bort en del återbesök, men ser till att utföra det som överenskommit när jag eller kunden kommer på det. och att inte komma som man lovat är under all kritik, speciellt efter flera påstötningar.
Ofta kommer det mer akuta saker emellan och då är det ju att prioritera de som inte har någon värme, MEN då skall man tala om att man inte kan komma just den dagen man lovat.

Jag skriver alltid in detta i offerten eller på fakturan att det skall göras ett återbesök där det överenskommits, både för min egen del och kunden.

Det allra viktigaste är ju att det är ni kunder som säljer flest brännare åt oss installatörer. Bra jobb = bra referenser !

Så se till att detta skrivs in i något dokument så ni kan göra en reklamation om ni inte får det utfört !
Nu kan det ju vara svårt att hålla inne en summa pengar för något som skall göras längre fram, men det är viktigt att allt är klart redan under offertstadiet.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
johansjostrand
Lärjunge!

GoForIt Pellets skrev:Det känns ju trist att vara besserwisser, men vad var det jag sa...
Jo, jag minns vad du sa om Grunditz rör... :oops:
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Equinoxe
Fröträd

Inlägg av Equinoxe »

Jag tycker du ska kontakta CTC och berätta om dina problem med installatören vad det gäller brutna löften och kontraktsbrott. Har de lite skinn på näsan kontaktar de Grunditz Rör och trycker på för att få finjusteringen fixad. Görs det inte kan det ju faktiskt bli problem med garanti och ev. bidrag. Har CTC inget intresse av att hjälpa dig så och inte heller Grunditz får du skriva om det här på forumet och berätta för nyfikna bekanta hur illa servicen är.
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Pratade med sotarn här hemma och han sa att dom gör rökgasanalys för 500 inkl moms och då finns tid och möjlighet att justera.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
johansjostrand
Lärjunge!

Equinoxe skrev:Jag tycker du ska kontakta CTC och berätta om dina problem med installatören vad det gäller brutna löften och kontraktsbrott
Jag skrev till Ctc och berättade om detta igår. Får se om de hör av sig eller ej!
johansjostrand
Lärjunge!

Energicentrum i Jönköping hade öppet hus idag och jag var där och pratade med en av Ctc företrädare. Han var inte road av min berättelse och lovade att göra vad han kunde för att hjälpa mig. Vi bytte tele nr och han skulle höra av sig i veckan.
Han och några övriga representanter i närheten tyckte dessutom att jag skriftligen skulle ta kontakt med Grunditz rör och absolut inte vika mig förrän pannan är injusterad och klar enligt avtalet.

Spännande att se vad som händer...
olle svensson
Gallringsobjekt

Inlägg av olle svensson »

Byt till en brännare du själv kan justera
Olle Svensson i Skåne
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

olle svensson skrev:Byt till en brännare du själv kan justera
Det är ju inte det som ämnet handlar om.......

Utan att installatören inte gör det som man har avtalat och betalat för.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Det är ju inte det som ämnet handlar om.......

Utan att installatören inte gör det som man har avtalat och betalat för.....
Exakt o det har väl inte varit några problem med pannan som jag förstått det utan den ska bara justeras för optimal verkningsgrad vilket inte går få med en svergie brännare heller utan justering på plats o genom rökgasanalys..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Vilken brännare kan man själv justera ?
Finns det någon som indikerar när förbränningen är optimal ?
Finns det någon med inbyggd syresond och partikelmätare ?

Alla seriösa brännare på svenska marknaden kan man ändra luft/bränsle förhållandet på med en eller fler potentiometrar eller digital panel.

Jag hoppas verkligen du inte tycker han ska byta en CTC mot en Sverigebrännare om det var det du syftade på.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

elvis skrev:
Vilken brännare kan man själv justera ?
Finns det någon som indikerar när förbränningen är optimal ?
Finns det någon med inbyggd syresond och partikelmätare ?

Alla seriösa brännare på svenska marknaden kan man ändra luft/bränsle förhållandet på med en eller fler potentiometrar eller digital panel.

Jag hoppas verkligen du inte tycker han ska byta en CTC mot en Sverigebrännare om det var det du syftade på.

Mvh
Jag tycker du har jäkligt rätt i det du skriver Elvis!
Skriv svar