Varför stiger pelletspriserna för oss vanliga villaägare ?

sanamon
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 15:36
Ort: Töcksfors
Kontakt:

värmeverken

Inlägg av sanamon »

checker: Värmverken eldar pellets för att det är en bekväm "förpackning" av spån för dem. Mycket lägre fukt-innehåll, möglar inte osf. Jag tror däremot också att de kommer att gå bort från pellets på sikt, då prisskillnaden på spån och pellets är för stor för att försvara den lyx-förpackningen...

mvh Jonas
Roca P30-6 med TB-mini brännare. 500l Acctank med shuntstyrning. ca 100m2 x 2 plan timmerhus från 1868.
Jalle71
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 21 mar, 2007 20:11

Kartellbildning?

Inlägg av Jalle71 »

Ja man kan kalla det vad man vill men jag hittar inget annat ord än kartellbildning för det är precis vad det är. Men det finns de som inte vill vara med.
Problemet är bara att det inte är många och för min del så blir det långt att frakta pelletsen och jag kan ju mycket väl förstå att det inte går ihop sig att köra 20 mil för att leverera 3 ton.
Men om det finns fler från Kristianstad som är intresserade av barkpellets i bulk så har han inget emot att leverera.

Jag har enbart positiva erfarenheter av brunpellets. Har en Nibe City och brännaren är en Iwabo. Det varar dubbelt så länge. Jag kunde ställa ner matningen till lägsta möjliga och när det gäller askan så upplevde jag att det blev mindre aska än med vanlig pellets. Men jag vet att många säger tvärt om.

Företaget jag tidigare handlat av höjde från 1600-2900:-/ton Vilket fick mig att backa. Köper nu vanlig pellets, så lite som möjligt i förhoppning om att fler som beställer i bulk från Kristianstad ska höra av sig till samma leverantör. Som tur är så närmar sig sommaren för att göra av med 1 ton var 14:e dag är inget kul då man en gång blivit van vid att 3 ton varar i ca 5 månader med brunpellets. (visserligen slutet på vintern och framåt, men ändå)

Så är det någon som är intresserad så ring Adolfssons Entreprenad & Energi på telefonnummer 070-2491506, 0481-53034.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Oj jag verkar vara den enda som inte är så negativ som ni andra. Jämfört med oljan sparar jag ca 18' om året köpte helt ny panna för 74' för två år sen den är till hälften betald nu jämfört med min gamla oljepanna. Jag tycker inte att pelletspriserna "skenat" jag gav 1700 kr/pall då och nu ger jag 2100 kr/pall alltså en höjning på ca 20% på två år vilket är helt normalt tycker jag när helt plötsligt "hela" sverige får bidrag för att gå över till pellets. Klart leverantörerna passar på då, varför så chockade?
Nånstans måste man väl tänka efter vem trodde att det alltid skulle vara så billigt med pellets?
Jag är nöjd med mitt miljövänliga alternativ!
En sak jag lagt märke till är att många som klagar faktiskt installerat pelletsbrännare i gamla pannor, det är väl inte konstigt att det strular pannan är inte gjord för pellets ju..?
Min panna har inte varit felfri men senaste året har jag sammanlagt lagt 3 timmar för sotning och fylla på förrådet plus 3 timmar för att köra ner säckarna. Dessa arbetsinsatser var jag väl medveten om när vi köpte pannan och jag tycker t om att det blivit mindre arbete än väntat.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Visst tjänar man mot olja, men det besvarar inte frågeställningen "Varför stiger pelletspriserna för oss vanliga villaägare ?".
Det finns inte heller någon anledning att acceptera att betala mer än nödvändigt för pelletsen, de pengarna kan jag använda till annat än att göda pelletsproducenter (eller mer korrekt spånproducenter, för det är minst lika mycket där kartellen finns (vilket jag rett ut i en annan tråd)).

Skulle pelletspriset spegla världsmarknadspriset på pellets så är det bara att acceptera, men haken är att det inte verkar göra det.

P.S
Jag hade inte bytt till pellets om jag fått köpa oljan till dess rätta pris, och inte varit tvungen att köpa den till dess politiska pris.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 389
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Svaret på
"Varför stiger pelletspriserna för oss vanliga villaägare ?".
är helt enkelt att pelletspriserna följer resten av energipriserna. Förhållandet mellan el/fv/olja/pellets/osv. kommer alltid finnas.

Självklart vill jag också att det alltid skulle vara jättebilligt att elda med pellets men det är aningen naivt att tro att det skulle hålla samma nivå när "alla" börjar elda med det tycker jag.

Många ggr kan jag tycka det är synd att staten gick in och sponsrade biobränslesatsningen, hade de inte gjort det hade ev. inte efterfrågan varit lika stor. Det är däremot positivt för miljön så ja det är bara att acceptera :roll:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

En verklig riktlinje på detta med högre pelletspriser har med vårt Oljepris att göra. Sverige har idag nordens högsta oljepriser och därför har vi då också fått uppleva ett högt pelletspris. Klass: villaolja 1.

Elpriset styr inte detta lika mycket. Det går upp och ner efter nordpools elmarknad.

Om man tittar på Norrland, Svealand och Götaland så följer pelletspriset oljans prissättning i dessa tre regioner.

Dyrast att värma våra villor är Svealand sedan Götaland och bäst pris har du i Norrland. Detta gäller både för pellets och oljan.
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Inlägg av PSAB »

Det är vi små förbrukare som får betala .För det stora värmeverkens rabbater och priserna kommer troligen fortsätta att skena.Snart är alla tillgångar borta efter stormen Gudrun va kommer då spån råvaran kosta?.Det är dags att elda ved igen eller kanske en havrebrännare någon som har erfarenhet??
Skriv svar