Varför stiger pelletspriserna för oss vanliga villaägare ?

olle svensson
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 30 jan, 2007 16:26
Ort: Mindre ort i NV Skåne

Varför stiger pelletspriserna för oss vanliga villaägare ?

Inlägg av olle svensson »

Hej - Olle här !

Varför stiger egentligen pelletspriserna för oss vanliga villaägare ?

Var har den goda konkurrensen tagit vägen ?

Det eldas ju mycket pellets i olika fjärrvärmeanläggningar, exempelvis i Helsingborg, och vi vet ju att dessa stora förbrukare köper in det som ger billigaste energin och deras priser ligger ungefär konstanta, annars skulle de ju välja andra billigare bränslen. Jag tror dom betalar i storleksordningen 20 öre per kWh samtidigt som vi små har drabbats av en höjning från c:a 39 till hela 56 öre per kWh.

Katastofalt för framtiden tror jag !

Vem väljer pellets om det inte är billigt ?


När vi nu äntligen blivit ett antal som förordar pellets så börjar själva energinäringen, pelletsleverantörerna, höja priserna och dra undan mattan både för sig själva och för alla oss som tror på biobränslen som ett bra bränsle för framtiden.

Skrämmande kortsiktigt tänkande av pelletsleverantörerna tycker jag !


Tycker det börjar verka misstänkt nära en kartellbildning !

Varför skulle annars nästan alla höja samtidigt och med lika mycket när grundpriset (till de stora förbrukarna) inte tycks ha ökat nämnvärt ?
Olle Svensson i Skåne
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
jode
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 11 aug, 2006 14:21
Ort: Stockholm

Tja vad tror du

Inlägg av jode »

Vad avser de priser som du säger för fjärrvärmeverk så vet jag att du är väldigt nära sanningen med det pris du antar. 8drygt tusingen tonnet)
Det som är skillnaden för privatkunder(bortsett från momsen) är att vi inte har något alternativ. Många av oss har ju möjligheten att köra en elpatron men det kan ju pelletstillverkarna själva räkna ut var de behöver lägga priset för att det skall bli billigare än elpanna. Kallas marginalprissättning och är en av den fria konkurrensen nack eller fördelar (beroende på vilken sida man sitter).

Vårt hopp är att någon från utsidan av konungariket faktiskt ser att de kan tjäna någon krona på att konkurrera med de svenska firmorna.
CTC Total 83 med PX21
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Att pelletspriserna närmar sig andra energislag i pris är väl egentligen ingen stor överraskning? Energi är dyrt, och i stort sett alla bedömare tror att energipriserna kommer att fortsätta vara höga, eller rentav stiga, alldeles oavsett vilket energislag det är frågan om. Att man har lägre skatt på pellets gör sitt till priset, annars skulle det förmodligen ligga i nivå med andra energislag. Priset stiger i takt med efterfrågan, både på pellets och skogsråvaran. I skogsindustrins tidningar har man kunnat läsa om bristen på råvara på kontinenten ganska länge nu, och det i kombination med lokala fenomen som stormar och svårigheter att ta tillvara virke har gjort att priserna stiger - överallt. Någon konspiration tror jag inte på! Om det fanns utrymme för att sälja mycket billigare till privatpersoner tror jag att nån skulle göra det. Och hur många pelletsleverantörer är det som kör Porsche från jobbet? Själv skulle jag gärna se att pelletsbranschen slutade baktala utländsk pellets, så att nån driftig importör vågade ta hem från Lettland eller nåt annat skogsland i vår närhet - och att nån vågade köpa av honom. Senast häromdagen läste jag en reklamartikel för pellets, där en "privatperson" pratade om att det pellets känns så säkert eftersom man kan köpa svenskt - "det utländska vågar man ju inte lita på ...". Hu, lettisk pellets kan ju innehålla gift! Och mer aska! Och vara allmänt opålitlig!

När vi valde pellets var kostnaden en faktor, men vi ville också ta ett så miljövänligt alternativ som möjligt, samt ha kvar möjligheten att elda med ved i dubbelpannan vid behov. Visst finns det många som känner sig lurade när priserna går upp, men andra kan faktiskt tänka sig att betala lite mer för bananerna - om de är kravmärkta. Det bästa man kan göra för såväl ekonomin som för miljön är trots allt att spara energi.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Marginalprissättning och dumhet i kombination med en marknad som alltid sätter pris efter dyraste konkurrenten (bristande konkurrenstryck).

Pellets är inte lönsamt annat än i en gammal panna.

Kollar man på blocket så börjar det dyka upp en del pelletsbrännare p.g.a byte till "annat system" eller FJV.

Min gissning är att de flesta bara slänger sina brännare med pannan, jag såg en installatör med ett par st begagnade pelletsb.

Så det ska bli intressant att se vart peletspriset tar vägen när fler och fler tröttnar på mecket, och sätter in VP. :?:

Priset har ju inte sjunkit fastän efterfrågan varit låg i vinter.

Gissningsvis så kommer man att ligga kvar på höga priser och låga volymer. Det brukar vara så i Sverige, vilket är samma sak som att marknaden inte fungerar.
Vilket är samma sak som formella eller informella pris överenskommelser.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Man kan även fråga sig: varför ska jag välja pellets om jag kan köra in fjärrvärme, om priset/kwh ligger nära varandra? Pellets innebär ju mer jobb. sure du är låst till en leverantör av fjärrvärme också, men det är man i princip på pellets också. Priserna diffar inte mkt lokalt alls, och såvida du inte kan dra hem pellets från utlandet eller andra delar av Sverige så känner man sig rätt "låst" ändå.

DESSUTOM så har kvaliteen på pelletsen sjunkit markant, samtidigt som priserna ökat. Detta om något är nått vi absolut inte ska glömma bort.
Vi får betala mer för sämre kvalite (mer spån, osv) ... Hade kvallan varit på topp hade det nog grymtats mindre i de svenska folkhemmen.
Vet att Skelleftebränslen här i stan inte är så nöjda på Solett tex, då den innehållit väldigt mkt spån på sistone. Dom har bilder på hela klumpar med spån som legat i bulkförråd hos kunder. (dvs det är spån redan i bulkbilarna och beror inte på inblåset).

Fast dom kanske tror vi ska börja göra egna pelletsar i källaren och levererar bara spån ? :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

En tanke som slog mej nu..

Att pelletsen håller sämre kvalite är för att det ökar marginalerna för tillverkarna, Det går mindre energi o blir mindre sitage på maskinerna om man gör löspressad pellets..

Alla värmeverk verkar ju gå över till pellets/träpulverbrännare, I den senare pressas bara spånet tillräckligt för att bilarna ska få full last o då blir det mindre slitage på pelletspressarna...
Priset på fjärrvärme ligger hyfsat lågt idag jämför med hur det börjar bli med pelletseldning, Värmeverken köper in pelletsen till halva priset mot vi villaägare..

Pelletslevarantörerna vet jag vill leverera så stora volymer som möjligt vid varje leverans vilket det görs till värmeverk..

Hur va priset på pellets för 6-7 år sedan?? Jo typ som fjärrvärmeverken betalar idag..

Vad händer, Jo folk överger pellets o tar fjärrvärme för det är billigt sen så skruvar pelletsleverantörerna upp priset för fjärrvärmebolagen som i sin tur bara höjer priset till kunderna..
Ger mej fan på att dom stora har strategin klar för sej redan..

Då är dom stora nöjda, Mindre noga för pelletstillverkarna med pelletskvaliten samt billigare tillverkning o få leveransställen med stora volymer.. Fjärrvärmebolagen har till viss del säkrat kunder o kan ta betalt för energin därefter vilket vilket vi villaägare kommer få lida för..

Sen sitter ju hela kedjan under samma tak som t.ex skelleftekraft som har både el pellets o fjärrvärme, Dom köper upp fjärrvärmeanläggningar lite över allt nu..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

André skrev:Alla värmeverk verkar ju gå över till pellets/träpulverbrännare, I den senare pressas bara spånet tillräckligt för att bilarna ska få full last o då blir det mindre slitage på pelletspressarna...
Har faktiskt pratat med en som jobbar på ett värmeverk och de ville faktiskt att pelletsen skulle vara löst pressad då de ändå mal sönder den innan de bränner upp den. Skulle tro att många stora anläggningar fungerar så och om det är de som är den prioriterade kundgruppen så är ju risken att vi kommer att få se ännu mer "mjuk" pellets i framtiden.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

Värmeverk skall väl för fasen inte elda med pellets utan med flis, de har ju anställd personal som kan övervaka förbränningen. Staten har lagt ut miljarder på odling av enegiskog för flisframställning.
Har någon sett Skanska eller andra byggbolag stå och fjutta med en 45 liters betongblandare för villaanvändare?
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Hur pris filosofin ser ut för FJV-bolagen/lpelletsleverantörerna varierar nog.

Däremot är det inte säkert att p.lev. kan höja hur som helst. Pellets är en internationell handelsvara. GBG-energi eldar med Kanadensisk pellets och kokosskalsspellets senast jag hörde ngt.

Pulvereldning är väl i konverterade oljepannor? Så där saknas alternativ till högkvalitetpellets.
Bygger man pannor enkom för pulverpellets undrar jag hur man räknar.

Sedan så är väl inte FJV så intresserade av kartellpriser (när de köper), så det kan ju bli en intressant strid mellan två mygelgrupper. :D
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Holger skrev:Värmeverk skall väl för fasen inte elda med pellets utan med flis, de har ju anställd personal som kan övervaka förbränningen. Staten har lagt ut miljarder på odling av enegiskog för flisframställning.
Har någon sett Skanska eller andra byggbolag stå och fjutta med en 45 liters betongblandare för villaanvändare?
Visst skulle dom elda med flis mm i deras anläggningar (går väl skicka in hela stubbar) men varför göra det så dom kan köpa löspresad pellets o elda i en träpulverbrännare, Den stora fördelen va just detta med anställda.. Det blir betydligt mindre jobb med en träpulverpanna än om dom eldar med flis = färre anställda...

Umeå energi måste ändå ha bästa affärslösningen då dom får betalt för sopor från norrland o norge som sedan eldas o säljs via fjärrvärme..

Satan va jag skulle elda om jag fick betalt för att ta imot pellets, Då vore det bara att fixa uppvärmd garageuppfart o pool direkt.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Sämre kvalitet på baltisk pellets?! ja jag vet inte men Telge energi har köpt/bygger en egen fabrik i estland tror jag det va,kan man tänka sig billigare pellets då?? nej tror inte det..lika dyrt som nu förmodligen,men frågan är hur det kommer att stå till med kvaliteten?!
I övrigt så gillar jag det här med att bränna pellets istugan men som en del andra har man nu efterfrågat offert på fjärrvärme, lite dyrare just nu men ingen hantering utan bara finns där med hur mycket tillgång som helst på tappvatten o värme,får väl se vart det hammnar,
Brännaren A-4:an har ju betalt sig vid det här laget, men vid ev övergång till fjv, så får pell-anl, iaf stå kvar för framtida bruk man vetju ej vartåt det barkar för svänger gör det ju.INSTABIL ENERGIPOLITIK I DETTA RIKE gör att man behöver olika system att växla emellan.
(skiter i å investera i ny panna)

ANDRE> din tanke har många poeng !! även ni andra.
mvh
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Inlägg av Checker »

Är inte anledningen till att man eldar pellets i fjärrvärmeverken den att man kan använda den befintliga pannan. Vad händer då fjärrvärmeverken byter ut pannorna, borde de inte övergår till en ren flispanna istället att slippa köpa pellets som man ändå mal för att göra om till spån igen?
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Lunboy
Fröträd
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 22 feb, 2006 09:29

Intressant diskussion

Inlägg av Lunboy »

det här.

En sak kan man ju vara ganska säker på och det är att om man står i behov av ny panna kan det knappast löna sig att köpa en ny pellets panna, den kostar ju, om man vill ha en automatisk som sotar sig själv osv., installerad och klar 80-90 tusen.
Värmepump, beroende på slag ca. 100-120, då skall man ju oxå väga in att pumpen inte kräver någon arbetsinsats!

Sen kan man ju alltid köpa en kamin att komplettera med.

Jag skulle tro att pelletsförsäljningen stigit så mycket pga. att man satt in brännare i gamla pannor pga av att man snabbt vill ha billigar energi och komma bort från olja, men när man kört några år och jobbat med sot, rökpuffar, damm och aska är det inte lika kul längre. När pannan sen skall ut följer brännaren med då det inte längre är ett alternativ, + att den redan betalat sig.

Driftkostanden efter installation (energin) lär ju inte vara så stor mellan pellets och el, fjärrvärme om räknar med fortsatt höjning på pelletspris och även väger in arbetsinsats och verkningsgrad osv.

Bygger man ett helt nytt hus skulle jag säga att man är rejält korkad om man idag sätter in en pelletspanna!

Funderar f**n på att slänga in oljebrännaren igen bara för att dj****s med pelletsleverantörerna, snacka om problemfri drift, bara ringa å beställa!!
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Intressant diskussion

Inlägg av Roli »

Lunboy skrev: Bygger man ett helt nytt hus skulle jag säga att man är rejält korkad om man idag sätter in en pelletspanna!
Tack ! Då tillhör jag den "skaran"............

För vi satsade på pelletspanna kompletterad med acktank och solfångare när vi byggde nytt för 9 år sedan.

Då hade pelletsen halva priset mot dagens priser, men de andra alternativen (el/olja) var ju också lite billigare än vad de kostar idag men differansen var större då än nu.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skeptisk
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 02 mar, 2007 12:10

Inlägg av Skeptisk »

Som det ser ut nu blir det förmodligen en ecoair dockad till ecoflexen. Känns som om att pelletspriserna kommer att fortsätta att skena iväg. Jag var beredd att jobba lite med säckar,sotning, askning m.m för att få en billigare uppvärmning. Men som det ser ut idag känns det lite som en felsatsning med en ny pelletspanna :x och är inget jag skulle rekommendera om nån frågar. Konvertera en befintlig oljepanna är nog ok, men att investera i en ny pelletsanläggning var nog ingen bra idé.
Smidigare att köpa pumpen och spetsa med pellets för min del.
Skriv svar