Externa motorn läcker olja

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 160
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Externa motorn läcker olja

Inlägg av hajof70 »

Har någon annan råkat ut för att det läcker ut olja mellan elmotorn och "växellådshuset" på den externa skruven!? Märkte att det luktade varm olja i pannrummet igår och hittade till min förvåning en pöl med olja på golvet. Droppande kunde lokaliseras till motorn enligt ovan.

Kan inte riktigt se framför mig var denna mängd olja/fett skulle finnas!? Skulle säga att jag har ½-1 deciliter i pölen på golvet och det fortsätter att droppa.

Och slutligen kan man ju undra varför?! Det troligaste borde ju vara att motorn går varm av någon orsak. Har bytt till 6mm för en knapp månad sedan men det har blivit betydligt tystare i röret sedan dess vilket jag har tolkat som om att den går lättare...

Installatören kommer att få åtgärda den och lite andra garantisaker senare i veckan.
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

En packbox som är kass, fast det är lite udda att använda olja i en växellåda som går så långsamt, fett av något slag borde funka lika bra och läcker inte ut lika lätt.

Om det inte är så som du säger att den går varm av någon anledning men det borde ju kännas på utsidan av växellådshuset/motorn i så fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joachim A
Energiprofet!
Inlägg: 427
Blev medlem: lör 04 jun, 2005 13:11
Ort: Huskvarna

Inlägg av Joachim A »

Är det gammla typen av motor du har så är det fett i och det brukar vara för lite så det hamnar i hörnerna på växellådan och då kan jag tänka mig att det går varmt och fettet smälter det finns ingenpackning mellan växelådshalvorna. nya motorn vet jag ej hur den ser ut inuti.
Thermia Biomatic 20+
skåning
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 19 aug, 2005 23:15

oljeläckage

Inlägg av skåning »

Gick ut i pannrummet för att kolla min el motor om den också läckte!
och kan ni gissa,den jäveln läckte också efter endast 5,2 ton bränd pellets ca 970 timmars total gång vad gör man?inköpt 20050820.
skulle vara den nya typen av el-motor.var får man tag i en packbox,olja att påfylla.är det ett vanligt fel tro?

MVH stefan
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 160
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden

Inlägg av hajof70 »

Man får "gratulera"... Packboxar är normalt sett i standarddimension och brukar inte vara något problem att få tag på. Själv inhandlar jag dylika hos "min" Momentum-butik, SKFs gamla återförsäljare (http://www.momentum-industrial.com/). Finns säkert en sådan i din närhet eller beställ hos en järnhandel eller biltillbehörsfirma. De kan säkert också svara på vilken olja det kan vara, någon standardvariant av transmissionsolja säkert. Själv kan jag ju hävda garanti på min några veckor till :-)
Thermia Biomatic 20+ från 2006
Mafa 347S på tomten
Ulma Airmover vid pannan
65+65kvm, 1935, 21,5C
skåning
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 19 aug, 2005 23:15

oljeläkage

Inlägg av skåning »

skall tillägga att det på dom senaste 2-3 dagarna har kommit ett vibrerande oljud ifrån el-motorn eller kanske det är ifrån slusshjulet när det snurrar.Känns kraftigt när man håller på el-motorn och "slusshjulet"
men det vet man ju sen tidigare att det fortplantar sig så jag kan inte säga vilket det är till 100%.men misstänker att det är el-motorn pga ojeläckaget.men tittar man på axeln som mellanhjulet sitter på så är där metallkorn där
skåning
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 19 aug, 2005 23:15

Inlägg av skåning »

då gick man in igen i pannrummet och skulle titta till lite tyckte att jag hörde ett litet annorlunda ljud tittade lite med ficklampan och tjoo då är kuggarna till drevet på min el-motor nästan av "lövtunna på spetsen".
Har alltså endast gått ca 5,2 ton pellets,ej nått 1000 timmar än.
Är det någon annan som har varit med om liknade.[/img]
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Jag har haft samma fenomen med min elmotor.
Upptäckte lite feta fläckar på mitt nylagda klinkergolv(ja- det var bara efter 2-3 ton nånting) och upptäckte då en grönaktig olja som börjat läcka.
Inte så mycket men några droppar.
Installatören bytte motorn rakt av!
Kräv detta då det borde gå inom Pellsamgarantin??!
The sky isn´t the limit- ground is
Skriv svar