Bequem 20 D, svag fyr

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JAL
Späd planta
Kontakt:

Bequem 20 D, svag fyr

Inlägg av JAL »

Hejsan,

var ett tag sedan jag skrev något, nu har jag haft en BioMatic 20+ med BeQuem 20 D brännare i ett halvår. Började med Laxåpellets, men snålade lite och köpte Svanpellets. Nu efter sotning plockade jag ut stora koksbitar ur brännarskålen (ja, sådana hade jag även första sotningen med Svanpellets, detta var sotning 2). Har aldrig haft panna förr i mitt liv, och vet inte riktigt vad jag skall ta mig till. Ty detta verkar inte bra.

Nu efter sotningen passade jag på att göra rent tittglaset också, och det jag ser är en "svag" glödrand bara. Är det som så att Svanpellets är för små i jämförelse med Laxå och att det blir för mycket pellets i skålen?

Har ju ingen lust att hacka koks varje gång jag sotar (vid pallbyte, ca 850 kg). Någon med något konkret åtgärdspaket?
---
Bequem 20 D & BioMatic 20+
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Svanpellets är mycket lösare pressad och väger mindre per volymenhet.
Du behöver alltså mindre luft till samma fart på brännaren när du kör Svan om brännaren är korrrekt inställd för ex Laxå.

Om detta är orsaken till dina problem med koksning kan jag inte uttala mig om.

hett tips - Håll dig till en sort om du inte vill mekka och trixa.

mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
JAL
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av JAL »

Såg inte att det var "skit" i tittröret. Finns en brand. Men, det kan ju vara så att om det är lättbrunnet och mycket syre tillförs kan det ju bli såpass hett att det "koksar". Skall jag bara ta reda på hur man sänker fläkthastigheten.

Lite får man väl mecka med maskinerna? Skall ju ha nån anledning att gå ner i källaren själv..... :wink:
---
Bequem 20 D & BioMatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

JAL skrev:
Skall jag bara ta reda på hur man sänker fläkthastigheten.

Lite får man väl mecka med maskinerna? Skall ju ha nån anledning att gå ner i källaren själv..... :wink:
Håll in båda pil knapparna så kommer du in i under menyn sen blädrar du med höger pil tills det står effekt där väljer du (5) med plus knappen då är du inne i effektmenyn genom att trycka på höger pil, OBS vänta tills 5:an slutat blinka..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar