Första mätningen gjorde jag när jag inte var hemma en helg, så här:
* Först fyllde jag veckorförrådet till bredden och stängde av cirkulationspumpen och även en ventil för att undvika självcirkulation.
* När jag kom hem fyllde jag upp förrådet och vägde hur mycket det hade gått åt.
Omräknat till ett dygn så blev det 4kg. Det berodde kanske på att det var ganska många väldigt korta starter tänkte jag. Därför mätte jag på ett anna sätt istället.
* Först ställde jag upp termostaten lite över normal, lät brännaren gå tills den stannade av sig själv. Det blev 92 grader enl termometern.
* Sedan stängde jag av brännaren och väntade till den svalnat till 72 grader. (drygt 8 timmar)
* Sedan tog jag av matarslangen och handmatade brännaren till termostaten slog ifrån igen.
Omräknat till ett dygn blev det 4065g första gången och 4020g andra gångn. Ruskigt lika siffror båda gångerna. Det stämmer också exakt med den energimängd det åtgår för att värma den mängd vatten jag har i pannan vid 70% verkningsgrad (14kwh). Och ungefär med tiden (40 minuter) * effekten (9kw) -> 18kwh per dygn.
Det betyder i så fall att det går dubbelt så mycket energi till att hålla pannan varm som vi förbrukar i varmvatten

Jag har förutom pannan även en solvärmeanläggning med en acktank. Acktanken läcker bara 3kwh per dygn. Om man räknar med 5kwh per kilo pellets, 2:50kr per kilo, 70% verkningsgrad och elpris 1kr/kwh så kostar det 12kr per dygn att hålla acken varm med pellets men bara 3kr att hålla den varm med elpatronen. Om jag behöver 10kwh per dygn tillskott kostar det 13kr med el och 19kr med pellets. Vid 20 kwh/dygn blir det 23kr resp 26kr. Först vid 33kwh kostar el och pellets lika mycket (36kr). Dags att lägga pannan i malpåse över sommaren och köra med ack+ elpatron?
Jag har även mätt vid en panntemperatur på ca 50 grader och då går det bara 1800g per dygn (6,3kwh) för att hålla den varm men så låg temp är ju inte bra för pannan.
Någon annan som mätt på liknande sätt?
Tänker jag rätt?
Synpunkter?
mvh