Tomgångsförbrukning 15 kwh per dygn

Shakespeare
Pannrumstomte!

Tomgångsförbrukning 15 kwh per dygn

Inlägg av Shakespeare »

Jag har mätt min tomgångsförbrukning till nästan 15kwh per dygn. Först trodde jag inte det var sant men jag har mätt på flera olika sätt så det stämmer nog.

Första mätningen gjorde jag när jag inte var hemma en helg, så här:
* Först fyllde jag veckorförrådet till bredden och stängde av cirkulationspumpen och även en ventil för att undvika självcirkulation.
* När jag kom hem fyllde jag upp förrådet och vägde hur mycket det hade gått åt.
Omräknat till ett dygn så blev det 4kg. Det berodde kanske på att det var ganska många väldigt korta starter tänkte jag. Därför mätte jag på ett anna sätt istället.

* Först ställde jag upp termostaten lite över normal, lät brännaren gå tills den stannade av sig själv. Det blev 92 grader enl termometern.
* Sedan stängde jag av brännaren och väntade till den svalnat till 72 grader. (drygt 8 timmar)
* Sedan tog jag av matarslangen och handmatade brännaren till termostaten slog ifrån igen.
Omräknat till ett dygn blev det 4065g första gången och 4020g andra gångn. Ruskigt lika siffror båda gångerna. Det stämmer också exakt med den energimängd det åtgår för att värma den mängd vatten jag har i pannan vid 70% verkningsgrad (14kwh). Och ungefär med tiden (40 minuter) * effekten (9kw) -> 18kwh per dygn.

Det betyder i så fall att det går dubbelt så mycket energi till att hålla pannan varm som vi förbrukar i varmvatten :shock:

Jag har förutom pannan även en solvärmeanläggning med en acktank. Acktanken läcker bara 3kwh per dygn. Om man räknar med 5kwh per kilo pellets, 2:50kr per kilo, 70% verkningsgrad och elpris 1kr/kwh så kostar det 12kr per dygn att hålla acken varm med pellets men bara 3kr att hålla den varm med elpatronen. Om jag behöver 10kwh per dygn tillskott kostar det 13kr med el och 19kr med pellets. Vid 20 kwh/dygn blir det 23kr resp 26kr. Först vid 33kwh kostar el och pellets lika mycket (36kr). Dags att lägga pannan i malpåse över sommaren och köra med ack+ elpatron?

Jag har även mätt vid en panntemperatur på ca 50 grader och då går det bara 1800g per dygn (6,3kwh) för att hålla den varm men så låg temp är ju inte bra för pannan.

Någon annan som mätt på liknande sätt?
Tänker jag rätt?
Synpunkter?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Under Juli månad 2006 med stängd shunt och cirkulationspumpen av gick det åt ca: 19,56kW/dygn för mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har inte kollat vad det går åt i pellets för oss. Men under sommaren 2004 när jag byggde om delar av värmeanläggningen och installerade solfångare så gick elpatronen i acktanken och höll de översta 300-400 litrarna i acken på strax över 60 grader för VV produktion. För att klara detta så förbrukade elpatronen strax under 8,5 kWh/dygn.

Kanske lite OT men ändå lite info.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
soltomten
Gallringsobjekt

Inlägg av soltomten »

Vart tar energin vägen? Ut genom skorstenen?
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Genom isoleringen skulle jag tro. Oftast med tanke på tempdiffen så brukar nog isoleringen vara i klenaste laget tycker jag.

Kompletterar lite: Har man mycket vatten (stor mantelyta, flera tankar) så kan även välisolerade tankar läcka mycket värme.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Icecap skrev:Under Juli månad 2006 med stängd shunt och cirkulationspumpen av gick det åt ca: 19,56kW/dygn för mig.
Stämmer ju överens med mina mätningar.
Roli skrev:Har inte kollat vad det går åt i pellets för oss. Men under sommaren 2004 när jag byggde om delar av värmeanläggningen och installerade solfångare så gick elpatronen i acktanken och höll de översta 300-400 litrarna i acken på strax över 60 grader för VV produktion. För att klara detta så förbrukade elpatronen strax under 8,5 kWh/dygn.

Kanske lite OT men ändå lite info.
Det stämmer ju oxå med mina mätningar. 5kwh till varmvatten och resten läckage.
leifa.k skrev:Genom isoleringen skulle jag tro. Oftast med tanke på tempdiffen så brukar nog isoleringen vara i klenaste laget tycker jag.
Det tror inte jag. Jag tror snarare det går ut genom skorstenen som soltomten skriver. Visserligen är det inte mycket isolering utan på pannan men inåt är det ingenting alls. Jag har ständigt 50 grader i skorstenen mätt strax efter dragbegränsaren. Inte så mycket att tjäna på att lägga mer isolering på utsidan då. Bättre att proppa igen rökröret och köra elpatron över sommaren.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Oops, sorry, tänkte bara på tankarna... glömde bort pannan, o där håller jag med, proppa igen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
whynot
Gallringsobjekt

Inlägg av whynot »

Jo en dålig affär att elda med pellets när det inte går åt någon värme till värmen. Provade själv första året, det gick 10 kg om dan för att hålla pannan varm. Vattnet till vb går igenom pannan så den kyls varje gång man tar varmvatten.
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Ingen som kör med pellets mot ack-tankar på sommaren? Borde ju vara mer effektivt att låta pannan elda pellets på "termostat" säg kanske en gång varannan dag och då ladda upp tankarna är att låta pannan gå hela tiden?

Försutsätter ju att man på nåt sätt kan skapa varmvatten direkt från acktank istf från pannan.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Dykarn
Prima virke

Inlägg av Dykarn »

Ingen som kör med pellets mot ack-tankar på sommaren?
Jo, på sätt och vis.
När det inte är sol (och jag har mycket pellets kvar från vintern) kör jag brännaren en gång vart annat dygn. Där emellan är den avstängd och dragluckan öppen. Skulle det vara lite sol värmer jag botten-mitten på tanken men detta används ju till förvärme av vv eftersom jag har dubbla vv-slingor. Mycket sol, ja då blir det het :lol:
Brännaren går ca 30 minuter när jag kör med en hysteres på 20 grader. ev. kör jag med 25 grader i år... Skulle jag ha ont om pellets eller inte vill mecka har jag en elpatron i tanken.

Att tänka på är att jag har tanken "kopplad" till skorstenen...
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

joeri91942 skrev:Ingen som kör med pellets mot ack-tankar på sommaren?
Gjord det för snart tre år sedan. Har inte sammanställt förbrukningen men tror inte det var speciellt effektiv eftersom min brännare "bara" har underhållsglöd, dvs saknar automatisk startfunktion.....

Numera stänger jag av brännaren när värmesäsongen upphör och låter solen stå för VV produktionen med elpatron som backup.

Förra året har jag för mig att elpatronen förbrukade omkring 50 kWh som backup mellan mitten på maj till mitten på september (jag tror eftersom jag inte kan kontrollera elsiffrorna just nu).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

whynot skrev:Provade själv första året, det gick 10 kg om dan för att hålla pannan varm.
10kg !?!? :shock:
joeri91942 skrev:Ingen som kör med pellets mot ack-tankar på sommaren? Borde ju vara mer effektivt att låta pannan elda pellets på "termostat" säg kanske en gång varannan dag och då ladda upp tankarna är att låta pannan gå hela tiden?
Håller med dig. Men jag räknade ju lite på det och det kostar 14kwh (4kg) att elda upp pannan från 20 grader till driftstemperatur (200 liter). Den energi finns upplagrad i pannan då den stannar och kommer att bli till förluster. Att bara elda varannan dag ger nog en hyfsad vinst men det är ändå billigare att elda acken direkt med el.

En annan sak att tänka på är att det tar drygt en timme för pannan att bli varm så när termostaten slår till så måste man ha tillräckligt med energi i acken för att dusha färdigt eller tappa upp badet etc. Trist att behöva vänta en timme på varmvatten.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
thias
Prima virke

Inlägg av thias »

Förra sommaren snittade jag ungefär 5-7kg per dag, lite beroende på hur mycket duchen användes. Cirkulations pumpen och shunten stängda.
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Magnus Olofsson
Fröträd

Inlägg av Magnus Olofsson »

Har själv tyckt att brännaren startar lite ofta. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa hur mycket som går åt vid tomgång. Det är inte helt enkelt att mäta när frugan är föräldraledig.

Om man inte har acktank, solpaneler etc. skulle det väl vara bra med antingen en lucka som stängs mellan panna och skorsten eller att dragluckan öppnas helt efter att brännaren stoppas.

Om man tänker på sotningen så kanske lösningen med dragluckan är att föredra.

Är det ingen på forumet som byggt något liknande?
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Magnus Olofsson skrev:Har själv tyckt att brännaren startar lite ofta. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att testa hur mycket som går åt vid tomgång. Det är inte helt enkelt att mäta när frugan är föräldraledig.
Jag stängde av den på kvällen och gick upp en halvtimme tidigare på morgonen :sunny:
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar