Tömma skruv och förråd

Skriv svar
M.A
Prima virke

Tömma skruv och förråd

Inlägg av M.A »

Det blir mycket sinter och aska i min brännare nu, vilket det inte har varit innan. Det hamnar dessutom lite oförbränd pellets i asklådan. Tidigare rensade jag brännarröret en gång var 5-6 dag, då var det väldigt lite rester. Nu har jag fått tömma varannan dag, då det ligger mycket sinter och aska i röret. Kanske en laddning med dålig pellets som orsakar detta, men jag tänkte i alla fall rensa förrådet och skruven från spån för att se om det hjälper.

Är det knöligt att ta isär skruven och tömma denna? Jag tror att det är en skruv från KMP, 1,7 m lång, ansluten till ett MAFA-veckoförråd. Klarar man detta själv, och vad bör man tänka på?
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vi har också ett MAFA veckoförråd, och på det finns det en bottenplugg i anslutningsrörets botten, under silon.

(Förutsätter tom silo..)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
M.A
Prima virke

Inlägg av M.A »

Jo, silon är tom, lät brännaren gå tills all pellets var slut. Bottenpluggen har jag hittat. Jag får väl ta bort den och skaka på skruven så att spånet trillar ner.
95 m2 + 95 m2 källare.
M.A
Prima virke

Inlägg av M.A »

Uppdatering:

Det var inga problem att tömma skruven, den var bara nedstucken i röret från förrådet, så det gick att dra ur och skaka ur allt spån. Så nu är pannan sotad, alla spån och annat bös borta från förråd och skruv och ny fräsch pellets påfylld. Jag har till och med torkat av pannan (pelletspannan alltså, inte min egen) och dammsugit golvet i pannrummet. Så himla duktig jag är. Nu ska jag belöna mig med en öl och Champions League-fotboll :)
95 m2 + 95 m2 källare.
Paddington
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Paddington »

M.A skrev:Uppdatering:

Det var inga problem att tömma skruven, den var bara nedstucken i röret från förrådet, så det gick att dra ur och skaka ur allt spån. Så nu är pannan sotad, alla spån och annat bös borta från förråd och skruv och ny fräsch pellets påfylld. Jag har till och med torkat av pannan (pelletspannan alltså, inte min egen) och dammsugit golvet i pannrummet. Så himla duktig jag är. Nu ska jag belöna mig med en öl och Champions League-fotboll :)
Kul att det blev bra. Tänk bara på att låta skruven gå en bra stund och mata fram pellets, så att matningen blir hyfsat jämn. Jag brukar i allafall tvångsköra så jag får ut 2 säckar (som jag häller tillbaks) innan skruven få jobba på "riktigt".
Animonhus på 103+103 m2 värms av Etna Duo (1989) som numera umgås med VB Viking Bio (2006). Neovapellets i 208 liters plasttunna.
Den kyliga årstiden stöttar vi upp med ved i en Andersen 8 täljstenskamin.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Kör du igenom två säckar?
Är det inte risk att man bränner motorn på skruven om man låter den gå konstant så länge?

Min blir väldigt varm redan efter en halv säck.
Har baronens orginalskuv kan jag tillägga.

Torka av pannan och dammsuga golvet gör jag varje gång jag sotar,
kan gå barfota inne i pannrummet utan att det synns på strumpan =)
deleted
HattSmugglarn
Fröträd

Inlägg av HattSmugglarn »

Man kan väl gå barfota överallt utan att det syns på sockarna? är inte det själva vitsen med att vara bar om fötterna?
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
M.A
Prima virke

Inlägg av M.A »

Skruven fick fylla drygt en halv säck, och jag lät motorn vila en stund också. Jag har läst nånstans att man inte ska låta motorn gå mer än tio minuter i sträck.
95 m2 + 95 m2 källare.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

HattSmugglarn skrev:Man kan väl gå barfota överallt utan att det syns på sockarna? är inte det själva vitsen med att vara bar om fötterna?
Jo man tycker det men vet att i vissa pannrum går det inte att gå utan nått på fötterna pga mycket sot.
deleted
Skriv svar