Skorstenrör mellan kamin och murstock?
-
- Frö
Skorstenrör mellan kamin och murstock?
Hej gott folk och eldare! Jag har fått en gammal kamin som jag ska installera i en kammare mot en murstock. "Utblåset" bakåt är hela 170mm, går det att få tag i en rörstump till detta? Ska man satsa på stål eller rostfritt? Jag tänkte man skulle kona ner röret till 110 mm, kommer nog se lite grovt ut annars...
Är jag på rätt väg? Vart kan man få tag i rörstumpar / konor etc? Tips mottages gärna.

Är det vettiga rökgastemperaturer efter kamin så duger något svart material, eller stål som du skriver. "Rostfritt" är dyrt, särskilt konor o.dyl. Visst går det att ta ned diam. på röret, det skall väl gömmas under isolering och kläs in snyggt, det är bara att kapa bort kilar i ena änden på röret, banka ihop och svetsa, skarva i med den diam. du vill ha, om du eller någon kompis kan fixa det så blir det billigt. Material finns på skrotgårdar. Annars går man till en "kaminbutik" och köper färdiga rör och övergångar, kostar mer men blir snyggast om de skall lämnas synliga. Tänk på om kaminen "tål" denna "strypning" av rökgasflödet! Om inget annat så kan det bli träligt när du skall öppna luckan vid påfyllning av ved, lätt att det ryker in.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Knuff på ämnet.....
Dags för mig med att fundera på rör, knackade ur det spruckna/mjuka ur golvet i pannrummet idag för att gjuta på nytt (gammal halvbrunnen krigstidscement!) så nästa steg efter det är klart är att bära in "nypannan"....
Men var i h-e hittar man rökrör, inmurningsstosar, knärör, stos för draglucka osv osv???? Til ett vettig pris dessutom
/Jörgen
PS. Om nån vill ha tips på hur man lagar upp gamlla spruckna betonggolv så kan jag nog ha ett och annat att komma med när det är klart.
Dags för mig med att fundera på rör, knackade ur det spruckna/mjuka ur golvet i pannrummet idag för att gjuta på nytt (gammal halvbrunnen krigstidscement!) så nästa steg efter det är klart är att bära in "nypannan"....
Men var i h-e hittar man rökrör, inmurningsstosar, knärör, stos för draglucka osv osv???? Til ett vettig pris dessutom

/Jörgen
PS. Om nån vill ha tips på hur man lagar upp gamlla spruckna betonggolv så kan jag nog ha ett och annat att komma med när det är klart.
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil