Första veckan med Bequemen

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Första veckan med Bequemen

Inlägg av André »

Ja vad ska man säga.. :lol: :lol:
Detta är nog bland de bästa jag köpt till huset..
Till att börja med kan ja berätta att de blev kallt den gångna veckan..
Tempraturen har varit mellan -9 o -13° dag tid o mellan -16 o -21° på natten...
Pellets förbrukningen har ett snitt på 29,5 kg/dyngn denna vecka el 200 kg.. :D
(bionan gick de 26 kg/dyngn vid 0°) :shock:
Ser inte ut att va några tändenser till att va någon sintring i brännar koppen... Askan är de väldigt lite av... :D :D Inga problem att köra i 2-3 veckor till fast de fortsätter va samma ute temp.. 8)
Kommer troligen inte få lika mycke aska som med bionan ändå = 13-15liter.. Bionan hade vid denna tempratur gått sina 45 timmar = ovan nämda askmängd efter ca 4,5 dyngn...
Brännaren har gått 78 timmar nu o allt är perfekt... 8) :D :D :lol:
Jag kan då verkligen rekomendera denna brännare... Särskilt till dom som vet att dom har dåligt drag.. (har själv bara 7 pa med kall pipa)
Sen så tycker jag de verkar va mycket bra att brännren håller reda på pellets förbrukning o kvarvarande mängd i förådet...
Och nu är de verkligen bra med larmen när de ä dags att aska/sota ur pannan/peta ur koppen när man kan köra 3-4 veckor i sträck... :wink:
Blir fränt å se hur de ser ut då de blir milt ute.. Hur länge kan man då köra?? :lol: :lol:
Sen så blir de inte mycke flygaska uppe i rökgångarna heller.. Så då kanske de inte va så dum panna heller..(va ju rätt billig 16000:-)
Så nu får väl framtiden vissa hur de ä med roli´s favoriter (slussvingarna) :wink:
Men efter de jag sett nu så kan ja gladeligen byta dessa om de så vore varje år... :D :D :D
Senast redigerad av André den mån 28 feb, 2005 12:49, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!

Re: Första veckan med Bequemen

Inlägg av manin »

André skrev:Ja vad ska man säga.. :lol: :lol:
Tempraturen har varit mellan -9 o -13° dag tid o mellan -16 o 21° på natten...
:D :D :D
...mellan -16 och 21 grader. Hrmmm... -16 grader till och med 21 grader. Har du blivit mardröm under natt och vilse utomland Monaco ? :lol: :lol: :lol:

Nej skoja bara, föresten glömt tecken binder före 21.

Ja det låter bra med thermia brännare och funger som det är. Må gott med din brännare. Glöm inte kela din tjej oxå, för annars hon blir avudas :lol: :lol:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Första veckan med Bequemen

Inlägg av André »

manin skrev:
André skrev:Ja vad ska man säga.. :lol: :lol:
Tempraturen har varit mellan -9 o -13° dag tid o mellan -16 o 21° på natten...
:D :D :D
...mellan -16 och 21 grader. Hrmmm... -16 grader till och med 21 grader. Har du blivit mardröm under natt och vilse utomland Monaco ? :lol: :lol: :lol:

Nej skoja bara, föresten glömt tecken binder före 21.

Ja det låter bra med thermia brännare och funger som det är. Må gott med din brännare. Glöm inte kela din tjej oxå, för annars hon blir avudas :lol: :lol:
Ok nu ä de fixat.. :oops:

O ja ska inte glömma tjejen... :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Hoppas på att få se bild på din panna. det skulle vara kul att se. :)
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

manin skrev:Hoppas på att få se bild på din panna. det skulle vara kul att se. :)
Jepp måste ner o fota lite så fort jag får tillbaka kameran från rep..
Dom tål inte mycke skoj... :evil: (ska nog inte ha kameran på party)
Tobben
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Fint att det fungerar för dig nu

(som en lite blänkare kan jag säga att min biona gått 75timmar nu.. och jag behöver inte aska ur än...)

Men jag gjorde det ändå eftersom jag var där nere, och det blev runt 4liter aska av det...

Men att den inte fungerade i din anläggning stod ju klart.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tobben skrev:Fint att det fungerar för dig nu

(som en lite blänkare kan jag säga att min biona gått 75timmar nu.. och jag behöver inte aska ur än...)

Men jag gjorde det ändå eftersom jag var där nere, och det blev runt 4liter aska av det...

Men att den inte fungerade i din anläggning stod ju klart.
mmm de va ju rätt klart.. Hur många kg/pellets har du kört upp på dessa 75 timmar??
Men hur som helst ä de ju nå som inte ä bra med bionan efter som att nu går de ju hur bra som helst... Enda skillnade ä att nu behövs inte rökgasfläkten.. :roll: á3500:- el =2,4 ton pellets :twisted: (har den av stängd)
Så av denna anledning avråder jag verkligen dom som funderar på att köpa biona att göra de...(om man inte tycker de ä kul att va i pannrumet o bygga om brännaren förstås :lol: )
Den verkar ha mycke outvecklat ännu (mycket ojämnkvalite)
För hur ska man annars tyda bara en sådan sak att man får hem två olika brännare som ger helt olika effekter?? (skillde 4,5 kw)
Sen kan man ju även ta att de blir ju varmt som f-n i pannrumet med bionan (har ju varit mycke skriverier om värme förluster här på forumet)
Bionan ä ju stek het utan på (fräser då man spottar på den) så de borde ju va en hel del kw värme som brännare strålar ut??
Under tiden som jag hade den gick den mellan 5,5-10 tim/dyngn...
Den ä då definitivt inte prisvärd den är ju bland dom dyraste brännarna...
De ä som om kia skulle lägga priset i nivå med BMW..
snillet
Pannrumstomte!

Ojämn kvalite

Inlägg av snillet »

Det måste bero på ojämn kvalité.

Temperaturen utanpå brännaren blir inte så hög så det fräser på min. Enda ombyggnaden jag för närvarande har gjort är ju att jag filat av kvarnhjulen lite på topparna samt svetsat inmatningsstosen istället för skruven den vart fäst med tidigare.

Man blir lite tveksam till att rekommendera den när folk får problem med den.... även om man är nöjd själv.

Ligger i pelletsförbrukning samma som med elpatronen plus sådär 10% på enn ungefär. Gjort av med cirka 2.8 ton sedan början av oktober. Förre ägaren brände 4.5 kubik olja per år
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

André
Det är mycket intressant att läsa om dina positiva erfarenheter av Bequem brännaren.
Jag måste ganska snabbt bestämma vilken brännare jag skall välja och mina huvudalternativ är Bequem eller Ecotec A4.
Jag har läst allt jag kan hitta om dessa båda här på forumet och i tillverkarnas broschyrer och förstår att dom är väldigt lika.

Var A4:an ett alternativ även för dig och i så fall vad avgjorde ditt val?

Jag är tacksam för all input om skillnader mellan dessa brännare och deras för eller nackdelar.

Mvh
Danne
snillet
Pannrumstomte!

gillar....

Inlägg av snillet »

Bequem är en bra produkt.

A4:an gillar jag pga möjligheten att få den med lambdastyrning.
A3:an verkar ju vara en hygglig produkt så A4:an bör inte vara direkt sämre.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Danne skrev:André
Det är mycket intressant att läsa om dina positiva erfarenheter av Bequem brännaren.
Jag måste ganska snabbt bestämma vilken brännare jag skall välja och mina huvudalternativ är Bequem eller Ecotec A4.
Jag har läst allt jag kan hitta om dessa båda här på forumet och i tillverkarnas broschyrer och förstår att dom är väldigt lika.

Var A4:an ett alternativ även för dig och i så fall vad avgjorde ditt val?

Jag är tacksam för all input om skillnader mellan dessa brännare och deras för eller nackdelar.
Mvh Danne
Visst jag hade a:4an i tankarna oxå.. Men då hittade jag detta på nätet så jag fick se mer ingående om finneserna.. (fick ej fram lika mycke information om a4:an)
http://www.mrpellets.com/thermia/Thermi ... %2015D.pdf
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktabl ... eboken.pdf
Sen ringde jag till Mr.pellets då fick jag veta att de va samma konstuktör som gjort Bequemen som ecotecen...
Sen så har inte thermian ringen på brännar koppen heller.. (konstruktören kan tydligen inte svara på varför den finns)
Thermian har övertryckssystem så den behöver nästan inget drag
+ att jag har två säljare för thermia 5 mil åt vardera hållet båda va lätt att prata med o att thermian ä billigare (19300:- inkl moms, 2 meter skruv, veckoföråd, montering o grovjustering,finjustering efter 2 veckor..
Men för mej blev de 21000:- då jag tog den större skruvmotorn o 5 metersskruv med en 90° böj

Jo de va väldigt nära i sista minuten att de blivit a4:an då thermian inte gick att ha acktanksstyrning på.. Men de håller dom på att ta fram nu (några åf kör de på prov nu)
Eller acktankstyrning vet ja inte om man ska kalla de för man kan ställa till o från slags temp när man har detta (så da funkar ju bra att köra så mot direkteldning oxå för att få lång gång tid...
Men ja vet inte vad som händer med den modulerande driften...
Skulle jag t.ex inte haft acktank skulle brännaren alldrig stanat i natt då de va -27° pga modulerande effekten..
Då går brännaren in i låg effekt i slutet på eldningsfasen o i detta läge ger brännaren bara 4 kw.. (detta läge kör ja utan nu)
Den går konstant på ca 12 kw hos mej nu..
Senast redigerad av André den tis 01 mar, 2005 15:45, redigerad totalt 1 gånger.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) hej Danne jag har nu kört Ecotek A-4 ett tag och den brinner fint,det problem som uppstått några gånger är att opti-vakten löst ut om det beror på injustering eller annat vet jag ej, men kolla ochså vad du får för feedback från tillverkaren det är ochså av vikt o jag tycker nog att
Ekotek:Shalin verkar vara ena tjuriga jv-lar ,och med tanke på att Andre är supernöjd och jag har själv bekant som är det vad gäller Bequembrännaren så är nog det nog ett bra(kanke bättre) val verkar ha lite mer funktioner ochså om jag förstått det rätt,tjuriga tillverkare skall man ge f-n i att handla av även om ev installatör är ok i sitt sinneslag.
skulle nog själv idag överväga valet baserat på ovanstående!
MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ub skrev:8) hej Danne jag har nu kört Ecotek A-4 ett tag och den brinner fint,det problem som uppstått några gånger är att opti-vakten löst ut om det beror på injustering eller annat vet jag ej, men kolla ochså vad du får för feedback från tillverkaren det är ochså av vikt o jag tycker nog att
Ekotek:Shalin verkar vara ena tjuriga jv-lar ,och med tanke på att Andre är supernöjd och jag har själv bekant som är det vad gäller Bequembrännaren så är nog det nog ett bra(kanke bättre) val verkar ha lite mer funktioner ochså om jag förstått det rätt,tjuriga tillverkare skall man ge f-n i att handla av även om ev installatör är ok i sitt sinneslag.
skulle nog själv idag överväga valet baserat på ovanstående!
MVH: UB
Instämmer helt.. De ä väldigt viktigt med vilken kontakt man får med säljaren/installatören...
Jag åkte 13 mil då jag byte ny bil senast för de va en dryg idiot som va försäljare som visste nada om bilen..(visste inte ens effekten på motorn) :twisted:
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

Tack för era snabba svar!
Det verkar vara lite + för Bequem så här långt.

Vad gäller säljare/installatörer här i Stockholmsområdet så är det antagligen lite annorlunda än ute i landet. Om man kontaktar någon större VVS firma så vill dom bara sälja bergvärme. Om man tjatar en stund kan dom möjligtvis gå med på att installera en pelletsbrännare fast dom aldrig gjort det tidigare.........inte så förtroendeingivande.

Pelletsanläggningar säljs av mindre firmor med den osäkerhet som det medför (finns dom kvar om ett år?)
De två jag har varit i kontakt med säljer både Ecotec och Thermia och båda verkar helst vilja sälja Ecotec till mig med argument som:
Ecotec är mer avancerad
Bequem är ett plagiat
En grön brännare till en grön panna (Eryl)

Hmmmmmm............ Tur att detta forum finns.
Magnus i E-tuna
Späd planta

Thermia-installatörer

Inlägg av Magnus i E-tuna »

Hej !

När jag installerade min panna/brännare anlitade jag
http://www.sofiaallvarme.se/
Denna firma finns både i Stockholm och Eskilstuna.
Min installation i Eskilstuna fungerade väldigt bra.

Här är en länk till alla Thermias återförsäljare i Stockholm.
http://www.thermia.se/html/aterforsalja ... bmit=S%F6k
MVH Magnus i E-tuna

Thermia Biomatic+ sedan sommaren 2003
Skriv svar