Framåtbrinnande brännare
-
- Prima virke
Framåtbrinnande brännare
Viking Bio, PX21 eller Eurofire, vilken är att föredra av dessa, kvittar det eller?
Det är nog en smaksak och om du inte ska installera själv, då tycker jag du ska välja en som "din" installatör känner till, dom är väl relativt likvärdiga annars.
Nedastående är helt personliga reflektioner som dessutom kanske är helt felaktiga eftersom jag aldrig pillat på en Viking eller PX21.
Vikingen tycker jag känns lite billig eftersom den är gjord av "slitdelar", brännarrör håller inte speciellt länge bland annat, Vikingägarna kommer säkert att skälla på mig om jag har fel
annars är ju detta en storsäljare så att säga.
PX21 är ännu "billigare" tycker jag (har i alla fall varit) sniket tändelement och billiga strömbrytare som lägger av efter ett tag med dom mest fantastiska felsymtom man kan föreställa sig, detta kanske är historiskt och dom kanske är mycket bättre idag, jag lär väl få skäll här också om jag har fel
Eurofire är rätt gedigen (en granne har en sådan), fotocellen är väl lite si och så vad det gäller montering, det jag inte gillar med den är att den inte har någon som helst renblåsning innan den drar igång exempelvis efter ett strömavbrott, om det ligger pellets och glöder där inne efter ett kortare strömavbrott så kan det smälla utav h$£%&£@e, det har jag sett med egna ögon, personligen tycker jag det är livsfarligt att bara dra igång brännaren utan renblåsning först, men det är som sagt bara min egen uppfattning.
Lycka till vilken de ens väljer, försök hitta någon i din närhet som har någon av de brännare du är intresserad så att du kan få lite verklighetsförankrad information så att säga om möjligt.
Nedastående är helt personliga reflektioner som dessutom kanske är helt felaktiga eftersom jag aldrig pillat på en Viking eller PX21.
Vikingen tycker jag känns lite billig eftersom den är gjord av "slitdelar", brännarrör håller inte speciellt länge bland annat, Vikingägarna kommer säkert att skälla på mig om jag har fel

PX21 är ännu "billigare" tycker jag (har i alla fall varit) sniket tändelement och billiga strömbrytare som lägger av efter ett tag med dom mest fantastiska felsymtom man kan föreställa sig, detta kanske är historiskt och dom kanske är mycket bättre idag, jag lär väl få skäll här också om jag har fel

Eurofire är rätt gedigen (en granne har en sådan), fotocellen är väl lite si och så vad det gäller montering, det jag inte gillar med den är att den inte har någon som helst renblåsning innan den drar igång exempelvis efter ett strömavbrott, om det ligger pellets och glöder där inne efter ett kortare strömavbrott så kan det smälla utav h$£%&£@e, det har jag sett med egna ögon, personligen tycker jag det är livsfarligt att bara dra igång brännaren utan renblåsning först, men det är som sagt bara min egen uppfattning.
Lycka till vilken de ens väljer, försök hitta någon i din närhet som har någon av de brännare du är intresserad så att du kan få lite verklighetsförankrad information så att säga om möjligt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Prima virke
Tack Micke!
Det var just en installatör som föredrog Eurofire mht bättre inställningsmöjligheter.
Detta med ingen renblåsning låter ju inte så kul om man är skotträdd. Dum fråga kanske men tar något skada av dyl smällar eller är det bara otrevligt för omgivningen?
Detta med ingen renblåsning låter ju inte så kul om man är skotträdd. Dum fråga kanske men tar något skada av dyl smällar eller är det bara otrevligt för omgivningen?
Tjena!
Det lär väl kanske bli lite sotigt i pannrummet(otäta luckor mm)
Och är man inte beredd på smällen ..så kan det även ske en olycka i "brallan"...
Förlåt....
Nya px-21 är väl hyfsat enkel att ställa in....?
Till och med jag kunde, nu med hjälp från kmp (trådar) Ställa min äldre
px-21..som i och för sig alltid gått som en klocka...(Jag funderar likadant
på om jag skulle byta panna (finns reservdel långt framåt i tiden, känt märke,=sålts många.(kan man byta nåt själv, enkel mm)
Fast det är ju du som väljer...Fast micke har ju helt rätt välj en installatör
som kan den valda brännaren som du fastnar för.
Lycka till ronald
Det lär väl kanske bli lite sotigt i pannrummet(otäta luckor mm)
Och är man inte beredd på smällen ..så kan det även ske en olycka i "brallan"...

Nya px-21 är väl hyfsat enkel att ställa in....?
Till och med jag kunde, nu med hjälp från kmp (trådar) Ställa min äldre
px-21..som i och för sig alltid gått som en klocka...(Jag funderar likadant
på om jag skulle byta panna (finns reservdel långt framåt i tiden, känt märke,=sålts många.(kan man byta nåt själv, enkel mm)
Fast det är ju du som väljer...Fast micke har ju helt rätt välj en installatör
som kan den valda brännaren som du fastnar för.
Lycka till ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Under normal drift så är det inga problem, det är bara i vissa extremfall som det kan gå åt skogen utan renblåsning, så ta det inte som något jättenegativt.
Mycket skitsnack av en del om PX21 som EJ har pillat på sånna.
Jag har haft min PX20 i över 5 år och totalt är jag inne på mitt tredje element om man räknar med den första som var av typen keramisk och det vet man ju att det var något som ej höll men dom vanliga elementen som nu används är det inga problem med ..och sedan att det skulle vara ett stort problem med strömbrytaren är skitsnack ..visst har några pajat men dock inget stort problem ..och sedan att det skulle vara problem med att styrkorten sitter på brännaren och skulle bli varma enligt en del är oxå skitsnack ..jag har mätit upp temperaturen intill kortet under flera dagar och tempen intill kortet var ej hög ..och att denna styrkort skulle ta skada av damm ..humm mitt kort har aldrig blivit så dammigt att den skulle ta skada av dammet i och med den stora rengöringen jag gör två gånger om året blåser jag rent brännaren med tryckluft ..och det damm som blir på kortet är faktiskt trädamm och trädamm är EJ el ledande.
Jag har haft min PX20 i över 5 år och totalt är jag inne på mitt tredje element om man räknar med den första som var av typen keramisk och det vet man ju att det var något som ej höll men dom vanliga elementen som nu används är det inga problem med ..och sedan att det skulle vara ett stort problem med strömbrytaren är skitsnack ..visst har några pajat men dock inget stort problem ..och sedan att det skulle vara problem med att styrkorten sitter på brännaren och skulle bli varma enligt en del är oxå skitsnack ..jag har mätit upp temperaturen intill kortet under flera dagar och tempen intill kortet var ej hög ..och att denna styrkort skulle ta skada av damm ..humm mitt kort har aldrig blivit så dammigt att den skulle ta skada av dammet i och med den stora rengöringen jag gör två gånger om året blåser jag rent brännaren med tryckluft ..och det damm som blir på kortet är faktiskt trädamm och trädamm är EJ el ledande.
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Tyckte i och för sig att jag var väldigt tydlig med att skriva att jag inte har pillat på någon och att det kanske också var historiska problem, så jag tycker det är att ta i lite väl att kalla det "skitsnack".Mycket skitsnack av en del om PX21 som EJ har pillat på sånna
Faktum kvarstår att dom har haft väldigt mycket problem om man tittar runt i arkivet jämfört med flera andra brännare, sen att det är bättre idag kan vara en sak och att din funkar bra betyder ju inte att alla gör det. Om man har en strömbrytare som i vissa fall, även om det är ett fåtal som slutar funka efter något år så tycker ju jag att det är ett stort problem i alla fall, men det är inte något som är unikt heller, om man kan köpa en billig sketen strömbrytare för ett par spänn mindre än en riktig som oftast håller garantitiden ut så gör många givetvis detta.
Vad det gäller tempen så är det svårt att avgöra, olika brännare har ju säkert olika temperatur, detta beror ju på draget i panna/skorsten osv och kan säkert orsaka problem i vissa kombinationer, många elektronikkomponenter är känsliga för värme och tycker livet är eländigt när man passerar runt 50 grader eller så, samtidigt så har andra tillverkare samma konstruktion så det är ju inget unikt.
Däremot är damm definitivt något som kan orsaka problem om kortet sitter helt öppet, och damm blir det runt omkring och i en pelletsbrännare givetvis, sen om det är ett stort problem eller inte är ju en annan sak, men att inte kapsla elektroniken ger ett väldigt billigt intryck och fungerar bara med "konsumentprylar" om du försökt installera en sådan konstruktion i en jämförbart skitig industrimiljö så hade du inte blivit insläppt.
PS: Allt damm kan bli ledande/orsaka kortslutningar, det har inget att göra med om det är trädamm eller något annat.
Min funkar bra så som du säger och även 5-6 andra i min närhet och även enligt polarn som är installatör så är det inga problem.micke_932 skrev:Tyckte i och för sig att jag var väldigt tydlig med att skriva att jag inte har pillat på någon och att det kanske också var historiska problem, så jag tycker det är att ta i lite väl att kalla det "skitsnack".Mycket skitsnack av en del om PX21 som EJ har pillat på sånna
Faktum kvarstår att dom har haft väldigt mycket problem om man tittar runt i arkivet jämfört med flera andra brännare, sen att det är bättre idag kan vara en sak och att din funkar bra betyder ju inte att alla gör det. Om man har en strömbrytare som i vissa fall, även om det är ett fåtal som slutar funka efter något år så tycker ju jag att det är ett stort problem i alla fall, men det är inte något som är unikt heller, om man kan köpa en billig sketen strömbrytare för ett par spänn mindre än en riktig som oftast håller garantitiden ut så gör många givetvis detta.
Vad det gäller tempen så är det svårt att avgöra, olika brännare har ju säkert olika temperatur, detta beror ju på draget i panna/skorsten osv och kan säkert orsaka problem i vissa kombinationer, många elektronikkomponenter är känsliga för värme och tycker livet är eländigt när man passerar runt 50 grader eller så, samtidigt så har andra tillverkare samma konstruktion så det är ju inget unikt.
Däremot är damm definitivt något som kan orsaka problem om kortet sitter helt öppet, och damm blir det runt omkring och i en pelletsbrännare givetvis, sen om det är ett stort problem eller inte är ju en annan sak, men att inte kapsla elektroniken ger ett väldigt billigt intryck och fungerar bara med "konsumentprylar" om du försökt installera en sådan konstruktion i en jämförbart skitig industrimiljö så hade du inte blivit insläppt.
PS: Allt damm kan bli ledande/orsaka kortslutningar, det har inget att göra med om det är trädamm eller något annat.
Olika KMP brännare har inte så värst olika temp i och med att kortet får luftning genom att brännarfläkten suger luft via höljet där kortet sitter ..och minns jag inte fel från mätningen jag gjorde så var det typ samma temp kring kortet som jag har i pannrummet.
Det dammet som samlas på kortet är obefintligt om man nu inte har mycket dammigt hemma ..och om nu damm skulle vara så förödande för elektroniken så skulle 50% av alla datorer vara stendöda på grund av damm (ni skulle bara se hur datorer oftast ser ut invändigt) ..jovisst dödar damm datorer men det beror på att damm sätter igen fläktar och datorn får värmeslag och cpu eller gpu pajar men övriga elektroniken överlever om nu inte cpu eller gpu skickar ut felaktig ström på grund av att den pajat.
Game datorer har ofta temp över 50 grader i chassiet och än högre på moderkort och grafikkort och dom funkar i alla fall

PS: Trädamm leder ej
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Trädamm och elektronik hör absolut inte ihop. Likadant är det med
mjöldamm och textildamm vid tvätterier. Behövs bara en gnista från
elektroniken så har man en dammexplosion. Att det brinner i en
pelletsfabrik ungefär en gång i kvartalet beror ju inte på att någon
illasinnad går och tänder på. Orsaken till bränderna får man nog söka i
alltför slappa elbestämmelser kombinerat med dålig rengöring på
sina håll så att damm har samlats kring elbrytare och liknande som
kan avge gnistor.
Till trådens huvudfråga så är det väl bara bra med konsumentupplysning.
Jag kan inte förstå varför man skulle köpa en grej som fungerar sämre
än andra om priset är detsamma. Fiat eller Toyota, valet är inte så
svårt om man vill ha ngt. som håller i 10 år.
mjöldamm och textildamm vid tvätterier. Behövs bara en gnista från
elektroniken så har man en dammexplosion. Att det brinner i en
pelletsfabrik ungefär en gång i kvartalet beror ju inte på att någon
illasinnad går och tänder på. Orsaken till bränderna får man nog söka i
alltför slappa elbestämmelser kombinerat med dålig rengöring på
sina håll så att damm har samlats kring elbrytare och liknande som
kan avge gnistor.
Till trådens huvudfråga så är det väl bara bra med konsumentupplysning.
Jag kan inte förstå varför man skulle köpa en grej som fungerar sämre
än andra om priset är detsamma. Fiat eller Toyota, valet är inte så
svårt om man vill ha ngt. som håller i 10 år.
-
- Prima virke
Framåtbrinnande Toyota eller Fiat
Tack alla som svarat 
Fast nu vet jag inte om jag blev så mycket klokare mht kärnfrågan. Vilken är då Toyotan i sammanhanget, Eurofiren? Eller tvärt om ma risken för knallar genom obefintlig renblåsning?
"BioNordic", är det samma produkt som Viking Bio, om inte - vilken är att föredra då, vad har ni för erfarenheter/ åsikter?

Fast nu vet jag inte om jag blev så mycket klokare mht kärnfrågan. Vilken är då Toyotan i sammanhanget, Eurofiren? Eller tvärt om ma risken för knallar genom obefintlig renblåsning?
"BioNordic", är det samma produkt som Viking Bio, om inte - vilken är att föredra då, vad har ni för erfarenheter/ åsikter?
Det är nog inte så stor skillnad på de olka brännarna, en del passar bättre i vissa pannor osv, sen som jag sa innan bör man kanske ta i beaktande vilka som kan tillhandahålla service i din närhet om du vill ha det, det finns ju dessutom fler än dessa tre brännare att väla på.
BioNordic är det företag som tillverkar en brännare som heter Viking B16 och Viking B16GL, Värmebaronen är ett företag som tillverkar en brännare som heter Viking BIO, detta brukar ställa till viss förvirring ibland."BioNordic", är det samma produkt som Viking Bio, om inte - vilken är att föredra då, vad har ni för erfarenheter/ åsikter?
Eurofire renblåser visst och funkar fint
Eurofire renblåser fint före start och fungerar i övrigt fint, lätt att ändra inställningar då det sker på display
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
I så fall har dom ändrat på det, alla Eurofire jag sett renblåser EFTER när brännaren stänger ner, helt ok i vanliga fall men kan orsaka elände om strömmen går.Eurofire renblåser fint före start och fungerar i övrigt fint, lätt att ändra inställningar då det sker på display