Har hängt här länge och sugit in mycket nyttig fakta och informaion. Nu så är det dax för mig att skriva mitt första inlägg och hoppas på att få lite hjälp och tips på min uppgradring av mitt pannrum.
Idag så har jag en CTC 265 från 1966 med en Iwabo villa S1 pelletsbrännare och ett mafa veckoförråd. Till den gamla CTC pannan så har man på senare tid 70-80 talet installerat en extern elpatron som inte fungerar längre.
Har idag vanliga radiatorer men kommer iframtiden efterhand att uppgradera till golvvärme.
Jag tänkte försöka hitta en ny beggagnad panna gärna med möjlighet att elda med ved. I den skall jag sätta dit min "gamla" Iwabo pelletsbrännare som jag skall använda som huvudvärmekälla.
Till detta så tänkte jag koppla en 750liters ackumulatortank med solslinga i. I ackumulatortanken kommer det även sitta en elpatron som endast skall gå in i nödfall...
För att ladda ackumulatortanken så har jag tittat lite på "Laddomat 10" från Termolventiler AB.
Den har en laddningstemperatur på 72˚C kommer det att fungera bra med min pelletsbrännar eller är den bara till för vedpannor?
Nu kör jag med en manuell shunt som jag skruvar på med jämna mellanrum och tänkte ersätta den med en automatisk shunt ""Automix 20" från ACASO AB.
Någon som har något annat förslag på bra shuntstyrning så tipsa gärna här i tråden!
Val av ackumulatortank...
Ackumulatortanken skall ha minst 3 slingor, 2 för varmvatten och en för inkoppling av solfångare i framtiden.
Jag har tittat på tre olika tankar de är i och försig ganska lika men vilken är "bäst" och vet ni några kända för- / nackdelar med respektive tank.
Strömsnäspannan

TS 750 med 3 slingor och 90 mm formpressad pur-isolering
Varmvattenslinga 2 st ......?? m, Ø ?? mm
Solslinga 1 st ...................15 m, Ø 22 mm
Dalatanken

750-3i med 3 slingor och 90 mm formgjuten polyuretanisolering.
Varmvattenslinga 2 st ......12 m, Ø 22 mm
Solslinga 1 st ...................12 m, Ø 18 mm
LESOL solvärmetank
LESOL Solvärmetank 750 L med tre slingor och 90 mm polyuretanisolering.
Varmvattenslinga 2 st ......12 m, Ø 22 mm
Solslinga 1 st ...................12 m, Ø 18 mm
Dalataken och LESOL verkar vara rätt lika är det samma tillverkare??
Står ackumulatortanken direkt på det "kalla" golvet eller har man isolering i mellan?
Hoppas att ni kan hjälpa mig med mina frågor.
/ Jeppsson