Uppgraddering av JJeppssons värmeanläggning...

Skriv svar
JJeppsson
Späd planta

Uppgraddering av JJeppssons värmeanläggning...

Inlägg av JJeppsson »

Hej

Har hängt här länge och sugit in mycket nyttig fakta och informaion. Nu så är det dax för mig att skriva mitt första inlägg och hoppas på att få lite hjälp och tips på min uppgradring av mitt pannrum.

Idag så har jag en CTC 265 från 1966 med en Iwabo villa S1 pelletsbrännare och ett mafa veckoförråd. Till den gamla CTC pannan så har man på senare tid 70-80 talet installerat en extern elpatron som inte fungerar längre.

Har idag vanliga radiatorer men kommer iframtiden efterhand att uppgradera till golvvärme.

Jag tänkte försöka hitta en ny beggagnad panna gärna med möjlighet att elda med ved. I den skall jag sätta dit min "gamla" Iwabo pelletsbrännare som jag skall använda som huvudvärmekälla.
Till detta så tänkte jag koppla en 750liters ackumulatortank med solslinga i. I ackumulatortanken kommer det även sitta en elpatron som endast skall gå in i nödfall...

För att ladda ackumulatortanken så har jag tittat lite på "Laddomat 10" från Termolventiler AB.
Den har en laddningstemperatur på 72˚C kommer det att fungera bra med min pelletsbrännar eller är den bara till för vedpannor?

Nu kör jag med en manuell shunt som jag skruvar på med jämna mellanrum och tänkte ersätta den med en automatisk shunt ""Automix 20" från ACASO AB.
Någon som har något annat förslag på bra shuntstyrning så tipsa gärna här i tråden!

Val av ackumulatortank...
Ackumulatortanken skall ha minst 3 slingor, 2 för varmvatten och en för inkoppling av solfångare i framtiden.
Jag har tittat på tre olika tankar de är i och försig ganska lika men vilken är "bäst" och vet ni några kända för- / nackdelar med respektive tank.

Strömsnäspannan
Bild
TS 750 med 3 slingor och 90 mm formpressad pur-isolering
Varmvattenslinga 2 st ......?? m, Ø ?? mm
Solslinga 1 st ...................15 m, Ø 22 mm

Dalatanken
Bild
750-3i med 3 slingor och 90 mm formgjuten polyuretanisolering.
Varmvattenslinga 2 st ......12 m, Ø 22 mm
Solslinga 1 st ...................12 m, Ø 18 mm

LESOL solvärmetank
Bild
LESOL Solvärmetank 750 L med tre slingor och 90 mm polyuretanisolering.
Varmvattenslinga 2 st ......12 m, Ø 22 mm
Solslinga 1 st ...................12 m, Ø 18 mm

Dalataken och LESOL verkar vara rätt lika är det samma tillverkare??

Står ackumulatortanken direkt på det "kalla" golvet eller har man isolering i mellan?

Hoppas att ni kan hjälpa mig med mina frågor.

/ Jeppsson
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Jag beställde ursprungligen LESOL:s tank, men pga leveranssvårigheter (de fick inte tag i kamrörsslingor) blev det ett lagerex av Dalatanken istället. De skall i princip vara identiska enligt min ÅF, och jag har själv inte observerat någon skillnad.

Enligt mitt tycke uppfyller LESOL/Dalatanken alla krav på flexibilitet vid installationen. Hur Strömsnästanken är konfigurerad vet jag inte i detalj. En tanke du bör ha med dig vid din jämförelse är att det finns ett definitivt syfte med att kamörsslingorna i LESOLs och Stocksbros tankar är "utdragna" i höjdled - nämligen att man vill bråka så lite som möjligt med skiktningen. De dubbla batterierna för varmvatten möjliggör dessutom dubbla blandingsventiler med samma resultat. Ser det annorlunda ut på Strömsnästanken bör du således vara skeptisk. I övrigt får du titta på Strömsnästankens anslutningar ur praktisk synpunkt (man kan t.ex. ansluta prio2 till en bivalent 4-vägsshunt på laddröret i topp eller en liten bit ner på tanken - beroende på om man vill prioritera värme eller varmvatten tidigt i laddningsprocessen - och tanken bör ju medge det du fastnar för).

Laddomat 10 funkar alldeles utmärkt med pellets.

Vad gäller shuntautomatiken ser ditt förslag ut att vara likvärdigt med en ERA 10 (se på http://www.termoventiler.se). Det kanske är priset som får avgöra? Alldeles oavsett har jag tidigare erfarenhet av system med ute/framledningsgivare, och jag tycker nog att rumsgivaren som jag har nu ger en betydligt stabilare inomhustemperatur.

Och ja, tanken står direkt på golvet med isolering ända ner.
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
JJeppsson
Späd planta

Inlägg av JJeppsson »

Tack så mycket för ditt svar proforma.

Jag var i kontakt med Stocksbro Energi AB idag och passade på och fråga ut dom lite.

Dom berättade att det är dom som tillverkar både Dalatanken och LESOLs tank. Rättare sagt det är solgruppen som har köpt in Dalatanken och döpt om dom till sitt egna namn LESOL.
Allså är det samma tank.

Jag har även varit på Strömsnäs panna om lite mer information om deras tankar då jag tycker att den informationen som finns på deras hemsida är väldigt begränsad.
Nu är det bara till att vänta och hoppas på att de skall skicka någon info.

Angående Shuntautomatiken så har jag kollat både på Automix 20 och ERA 10 men fassna för Automix 20 dels för att du har möjlighet till nattsänkning om man nu vill köra det. Samt att på deras manöverpanel får man lite mer information om shunten öppnar, stänger om man kör i natttemp. och dyligt.

Man vill ju ha koll på värmesystemet även om man nu inte råkar befinna sig i pannrummet. :)
JJeppsson
Späd planta

Inlägg av JJeppsson »

Tänkte ha en EL patron i systemet som sista utväg om man reser bort eller liknande så att den kan ta över.

Vilken effekt bör man ha på elpatronen i en 750liters acktank?

Hur styr man den? Med den inbyggda termostaten?

Man kanske vill tilllåta lite dippar it temp om solfångaren laddar fast tempen är under normal tillslag för elpatronen, hur löser man detta?

/
Jeppsson
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Antar att du ska ha nån sorts shuntautomatik?

I så fall skaffa en bivalent shunt (sök här på forumet så hittar du en tråd med djupare info) där du kopplar in en elkasset på "hög-pris ingången" och din ack-tank på "låg-pris ingången".

Då kommer shunatautomatiken att använda låg-pris värme så länhe det finns och när den tar slut kommer den att dra över på hög-pris och sen förstås backa tillbaks när du eldar igen.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

Jag måste ju medge att jag inte själv vet varför, men min leverantör försåg mig med en 6 kW patron till Stocksbros 750-literstank. Har inte precis funderat över vilken temp den bör stå på, eftersom den inte ens är inkopplad ännu.

Som jag ser det ställer den mest till problem, om jag inte manuellt väljer att den ska gå (t.ex. när pelletsbrännaren är trasig, eller nå´t). Att få den att verkligen fungera som automatisk backup verkar nämligen komplicerat (som bäst) eller omöjligt (som värst).

För det första: Åker du hemifrån sommartid ser jag inget egentligt behov av att ha patronen på (huset behöver inte värmen och du själv behöver inget varmvatten).

Vintertid däremot skulle det kanske vara bra om patronen fungerade som automatisk backup, inställd på något slags önskvärt minimivärde, så den går in när inte pelletsbrännaren vill. Att komma fram till detta värde är dock inte helt lätt.

Hur hög framledningstemperatur behöver ditt hus, t.ex.? Du kan iofs nöja dig med svalare inomhusmiljö när du inte är där, men hur vet du (från Mallorca) att den bör vara si eller så?

En annan sak att beakta, som jag inte alls känner till, är att patronen kanske jobbar effektivare i vissa temperaturintervall?

Slutligen - och det är här jag får mest problem: Om du, som jag, har en brännarstyrning med start-givare högt i tanken så kommer patronen kommer att gå in även när pelletsbrännaren "väntar", eftersom skiktgränsen passerar patronen först. I sådant fall bör patronens starttemperatur ligga lägre än returtempen om den inte ska börja bråka (och då kommer tempen i huset att sjunka när den går in). Och - igen - hur kan du bedöma detta från Mallorca? För att undvika detta kanske man kan - via en förlängning - montera patronens kännare högre upp i tanken? Men då jobbar den å andra sidan mot ett mindre magasin, vilket borde leda till effektivitetsförluster?!

... nä, någon annan får nog ta över här... :wink:
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
proforma
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av proforma »

joeri91942:

Smart! Lösningen finns inte alltid där man tror att den finns (i det uttag som är avsett för en patron, vill säga)... :wink:

Men jobbar inte patronen ganska inneffektivt mot en så liten vattenvolym?
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

JJeppsson skrev: Hur styr man den? Med den inbyggda termostaten?
Beror väl lite på vad du ska ha den till? Om den bara ska vara frostskydd när du åker på vintersemester så ställ termostaten på 30 grader och slå på den när du kör hemifrån. Om du ska ställa av pelletsbrännaren sommartid och köra sol/el så kan du styra patronen med solstyrningen. Se till att du får en styrning med den funktionen. Den kan styra brännaren också om du vill. Det finns t.o.m. styrningar med "solprio" som fördröjer elpatronen och ger solen en chans att höja tempen först.

Jag tänkte låta min solstyrning kalla på tilskottsvärme när det behövs. På sommaren blir det el och på vintern pellets.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Man behöver helst en elkasset med en vettig styrning, alltså nåt med 5-9 effektsteg. Då kommer den bara att tända så många slingor som behövs för att hålla värmen på den lilla mängden vatten som rymms. Lågt flöde = 1-2KW, kallt som attan och ingen pellets = många KW

Dessutom har dom oftast givare för strömmen som sätts vid elcentralen så att man dels undviker att skjuta säkringar PLUS att vissa av styrningarna håller koll på snedbelastning så att dom i första hand slår på slingor som drar från faser med låg last. Mycket bra om man har stora förbrukare som drar från bara en fas (220V) och går igång då & då.. typ vv-beredare, svets, högtryck etc

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar