Så jag gjorde det för mitt hus som jag trott har funderat på att satsa lite mer förbättring på min huset som tak, yttervägg och har funderat på att göra först med dräning runt ut om mitt huset eftersom det funger inte så bra.
Men håller på först med byte fönster, ska göra själv byta fönster o är spanna efter bra och kvalitet samt bra pris, helst svenska standard, jaja i tyskland o polen med underhållfri med plast eller aluminium, men fel vänd. Garanti får man inga om man köper utomland, men finns säljer i sverige men då blir lite lika pris som trä standard finns i sverige lämnar 10 år och finns en tillverkar lämna 20 år.
Så jag har läst olika företag såsom Isodäran, Platon, Jackson o andra för att studera mig lite om dessa alternativ eventuell läs på byggforum.
Men till sist
Då så gå in på Paroc och fanns beräkning tablån. Kul och nyfiken !!!
Jaha börja med tak att tillägg som jag trott är störst bov. Nää knappt att satsa på tak och sparar mig 1000 kr/år
Okey nästa yttervägg med 70 mm extra tillägg, nähä hellre knappt bara 1300 kr att spara.
Okey okey vad då blir att tillägg isolering utifrån källare vägg som ligger under mark.

Så förstår jag inte riktig, men efter en tag det kan jag acceptera att min källare är bara betonghål och är under marken är alltid kallt så att element i källare blir kyla sig eftersom de element ligger ju hänga på betongvägg. Då förstår att det kan vara sant eller ???
Eventuell har tänkt och ska byta fönster när somhelst, det sparar jag 3800 kr/år har räknat av offert. men källare

Jag ska kontakta med Paroc ev. byggexpert, energimyndighet nästa vecka om källare.
Så jag bryr inte om att tillägg tak och yttervägg. det bästa med källare och fönster, och eventuell lite att justera isolering på taket. så hoppas jag att jag får lite rejäl minska pelletsförbrukning om det är sant.
Ja här länk till http://stenull.paroc.se/tillaggsisolering/index.php