Och är det bättre att ha 2 mindre tankar än 1 stor ?
Bakgrunden til frågorna är att jag, i syfte att göra mitt system så enkelt som möjligt, valde en varmvattenberedare. Jag har överdimensionerade solfångare (8 kvm Lesol 3AR), som jag reducerar effekten på genom att täcka över 1 eller 2 moduler runt högsommaren.
Det jag har märkt är att systemet svarar mycket snabbt på sol och eftersom det sällan är helt mulet/regn i mer än två dagar i sträck där jag bor, så går sällan elpatronen in. I maj har vi hittills förbrukat 0 kWh i elpatrondrift och 7,8 kWh i cirkpumpdrift. Märkligt.
Många gånger har jag tänkt att "Vad bra det vore med en stor tank", men på något sätt klarad det sig ändå. En låg temp i botten gör att solfångarna laddar även vid halvtaskigt väder.
Jag har ett tidur som spärrar elpatrontillslag mellan kl 05:30 och 14:00. Elpatronen är kopplad 1-fas 1kW för att enklare kunna följa förbrukning via en enkel kWh-räknare. Styrtempen på elpatronen är ca 53 grader.
-Skulle det allra bästa vara 2 mindre tankar ? Då får man snabbt varmvatten och en stor buffert på samma gång...Grubbel, grubbel...

MVH/Perpetum