BRANDSKYDDSKONTROLL
Jag kan inte förstå varför ni klagar på att det är dyrt?
Om ni tänker efter lite vad det är som kostar så är summan ej hög.
Nu kan det skilja sig från kommun till kommun på någon hundralapp.
1. Personen jobbar 8 tim per dag.
2. Ca 8 kontroller sker per dag.
3. Kontrollen kan skilja sig från fall till fall i tid. (men stannar som oftast inom 1tim) + att man måste räkna in restiden till nästa kontroll.
4. Sotarfirman skall betala lön samt sociala avgifter för behörig person.
5. Bilen kostar i leasing,bränsle samt service.
6. Utrustning som kamera mm kostar.
Jag tror knappast att sotarföretaget går med en så stor vinst på det hela.
Jag tror knappast heller att kontrollanten hinner med så många fler klienter per dag.
Om ni tänker efter lite vad det är som kostar så är summan ej hög.
Nu kan det skilja sig från kommun till kommun på någon hundralapp.
1. Personen jobbar 8 tim per dag.
2. Ca 8 kontroller sker per dag.
3. Kontrollen kan skilja sig från fall till fall i tid. (men stannar som oftast inom 1tim) + att man måste räkna in restiden till nästa kontroll.
4. Sotarfirman skall betala lön samt sociala avgifter för behörig person.
5. Bilen kostar i leasing,bränsle samt service.
6. Utrustning som kamera mm kostar.
Jag tror knappast att sotarföretaget går med en så stor vinst på det hela.
Jag tror knappast heller att kontrollanten hinner med så många fler klienter per dag.
-
- Pannrumstomte!
Alla sotare är egna företagare vad jag vet.Shakespeare skrev:
Sedan är det så att vår sotare är egen företagare, han filmar skorstenar och sätter i insatsrör mm, han är bara inhyrd som sotare 2 dagar i veckan. Är det rätt?
Finns inga offentligt anställda sådana.
Alla sotare vad jag vet monterar insatsrör och filmar skorstenar och vissa säljer och monterar även oljebrännare, pelletsbrännare, pellets, shuntautomatik mm.
Så det är nog så rätt det kan bli.
mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumstomte!
Så om de behöver lite mer att göra så behöver de bara vara lite hårdare i sin bedömning.elvis skrev: Alla sotare vad jag vet monterar insatsrör och filmar skorstenar och vissa säljer och monterar även oljebrännare, pelletsbrännare, pellets, shuntautomatik mm.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Glöm inte att sotarn har ett regelverk att följa!
Som någon skrev tidigare om att sotaren inte godkände en firmas installationer mm så borde det företaget vända sig som vedprofilen skrev till räddningsnämnden, eller ännu längre i ledet för att få rätt.
Men det kan ju också vara så att firman är olämplig för installationer så att sotaren ser dom som en fara, och vill inte godkänna deras jobb.
Som någon skrev tidigare om att sotaren inte godkände en firmas installationer mm så borde det företaget vända sig som vedprofilen skrev till räddningsnämnden, eller ännu längre i ledet för att få rätt.
Men det kan ju också vara så att firman är olämplig för installationer så att sotaren ser dom som en fara, och vill inte godkänna deras jobb.
-
- Pannrumstomte!
Vår skorsten passerar genom två golvbjälklag och sedan ut genom yttertaket. I alla genomföringar ligger det trägolv/råspont ända intill murstocken. På två plan är dessutom murstocken tapetserad med papperstapet och en trävägg ansluter kloss intill på bv. Allt detta är ok enl reglerna, jag har frågat. Men en lös bräda, utan funktion som var fäst i takstolen med endast två spik i ena sidan låg parallellt med skorstenen med 4-5cm mellanrum mellan plankan och murstock. Denna bräda var jag tvungen att plocka ner och sedan betala för ombesiktning. Kan du förstå att jag tycker att DET är dyrt?Karla1 skrev:Jag kan inte förstå varför ni klagar på att det är dyrt?
Sån'a bedömningar känns helt orimliga, även om det är enligt reglerna. (Skulle det bli en skorstensbrand så kommer den iaf inte att sätta fyr på den brädan i första taget). Om han gör så ologiska anmärkningar så undrar man hur mycket man kan lita på resten av bedömningen. Man känner sig iaf inte säkrare, kan jag säga. Man undrar bara vad det blir anmärkning på nästa gång.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Pannrumstomte!
Men bedömningen är subjektiv. Är tex fogarna ok eller duger de kanske 2 år till, eller kanske 10 år? Inte lätt att veta.Karla1 skrev:Glöm inte att sotarn har ett regelverk att följa!
Karla1 skrev: Som någon skrev tidigare om att sotaren inte godkände en firmas installationer mm så borde det företaget vända sig som vedprofilen skrev till räddningsnämnden, eller ännu längre i ledet för att få rätt.
Mycket besvär och sedan vet man inte hur det blir nästa gång. Förhoppningsvis är sotaren proffessionell och gör sitt jobb men man vet ju inte. Man har hört skräckhistorier om hur folk blivit osams med sotaren.
Det är väl ändå jobbet han ska bedömma och inte firman? Du skrev själv att de har regler att följa. Om en sotare alltid underkänner medan en annan alltid godkänner denna firmas jobb så måste det vara något som är fel.Karla1 skrev: Men det kan ju också vara så att firman är olämplig för installationer så att sotaren ser dom som en fara, och vill inte godkänna deras jobb.
Har man som jag tappat förtroendet för sotaren så blir det så'na här frågor. Det är inte bra om sotarna är enväldiga och ev har dubbla intresse.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
När man läser igenom en hel tråd så lägger man inte på minnet vad varje person har skrivit. Jag reagerade främst den dåliga säkerhetsmentaliteten i ett antal inlägg.Andreas Hansson skrev: Alltså fattar du inte efter ha läst igenom hela tråden vad jag är sur på??
Nej, jag är elektronikkonsult.Andreas Hansson skrev: Är du sotare?
Det håller jag med om är tokigt. Vad tycker du om mitt förslag ett par inlägg upp om ett standardiserat inspektionsprotokoll?Andreas Hansson skrev: Det som är tokigt är ju att sotarna verkar ha noll koll villka regler som gäller? Dom skapar egna lagar och man kan inte ifråga sätta dom för det är dom som bestämmer?
Nu är det ju i och för sig mycket mer än så dom kollar. Det borde finnas beskrivet hos räddningsverket eller något. Nägon som har en lämplig länk?Andreas Hansson skrev: Och hur jävla vettigt är det det att dom ska komma och kolla min dörr vartannat år?? 20 minuters jobb a 1000 spänn
Minerit är bra. Enligt vad jag har fått upplyst så är en 8mm mineritskiva lika bra som en 13mm gipsskiva. Synd att det är så dyrt...Andreas Hansson skrev: Nu har jag varit och köpt mig en minerit skiva. 505 kr billigt
Jag har också minerit på insidan av min massiva trädörr.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Här var det inte speciellt preciserat, lite allmänt skrivet......zeylon skrev:Nu är det ju i och för sig mycket mer än så dom kollar. Det borde finnas beskrivet hos räddningsverket eller något. Nägon som har en lämplig länk?
http://www.raddningstjansten.goteborg.s ... 96996E1FF}
Detta är vad som gäller oss i Kungsbacka kommun. Lagen om brandskyddskontroll började väl gälla 1/1 -2005 (?) och skall ske med två års intervall. Verkar som om sotarna här i Kungsbacka inte är så snabba på att leva upp till detta. Har själv ännu inte haft min första kontroll.....
Nu kommer väl brevet om kontroll nästa vecka då jag har skrivit detta...

Edit: Hmmmm, varför blir inte länken "blåmarkerad"

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag googlade lite...
Här finns mycket läsvärt hos räddningsverket:
http://www.srv.se/templates/SRV_Page____5466.aspx
Här är en länk direkt till föreskriften om brandskyddskontroll:
http://www.srv.se/Util/getRSDoc.aspx?id=326
Här finns mycket läsvärt hos räddningsverket:
http://www.srv.se/templates/SRV_Page____5466.aspx
Här är en länk direkt till föreskriften om brandskyddskontroll:
http://www.srv.se/Util/getRSDoc.aspx?id=326
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Ved Profilen, sotaren menar att man kan "sudda bort" skador/ sprickor om man drar med viskan upp och ned några ggr, för det begriper ju jag med att är det nysotat så är det ju svårt att se det du nämnde, men iallafall, där har vi det igen, hur olika de kan bedöma saker i olika distrikt, även de som ger tillstånd till egensotning, alltifrån kurser till att det räcker med att man själv intygar att man är "arbetsför" på tak och att man har utrustning för ändamålet.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- Pannrumsnisse!
Nu tror inte jag att sotaren ser sprickor med kameran innuti rökkanalen oavsett om det är sotat eller inte, möjligen skiljeväggs fel mellan kanalerna. Sprickor ser man nog mera från utsidan.leifa.k skrev:Ved Profilen, sotaren menar att man kan "sudda bort" skador/ sprickor om man drar med viskan upp och ned några ggr, för det begriper ju jag med att är det nysotat så är det ju svårt att se det du nämnde, men iallafall, där har vi det igen, hur olika de kan bedöma saker i olika distrikt, även de som ger tillstånd till egensotning, alltifrån kurser till att det räcker med att man själv intygar att man är "arbetsför" på tak och att man har utrustning för ändamålet.
Men som sagt ,bedömmningen är olika om man gämför olika brandskyddskontrollanter. Det finns rötägg i alla yrkeskategorier. (Tyvärr).
En erfaren sotare som har varit med ett tag kanske bedömmer brandfaran mera relevant än en ny ut examinerad brandskyddskontrollant.
Som jag kan läsa om Lagen om skydd mot olyckor som visats i denna tråd, förstår jag att brandskyddskontrollanten måste ha högre kompitens för att utföra en brandskyddskontroll än en vanlig sotare.Jag fattar lagstiftningen som att vederbörande måste vara lägst Tekniker utbildad för att göra en brandskyddskontroll. Dvs. Sotarmästare utbildad.
Hur utbildningen för egensotning är upplaggd verkar vara olika från kommun till kommun.Här har man nog också en bedömmnings fråga som olika räddningsnämnder i olika kommuner gör.Detta är anmärkningsvärt..
Ved Profilen..
-
- Pannrumshärskare!
Att klä dörren med gips är inte godkänt i vissa sotare, måste vara minerit eller plåt.
Vissa sotare kräver minst 8mm minerit andra 12mm osv.
Håller med Andreas med flera att dom "hittar på" regler som det behagar dom.
Tycker inte att man ska tumma på säkerheten, men det måste ju finnas vettiga regler som gäller för alla.
Fick själv anmärkning på att dörr till pannrum (som inte är något pannrum enligt reglerna) saknas, då ändrades det till brancell helt plötsligt. Nu blir jag tvungen till att sätta dit en IE30 klassad dörr, kostnad cirka 3000kr om jag gör arbetet själv. Hade där suttit en gammal hemmaspikad trädörr hade det räckt att klä den med minerit. Vissa får inga anmärkningar på att dörrar saknas. Min granne använder en kökspanna som primär värmekälla..hela köket är i princip brännbart material...helt ok
.
Men håller med om att 3000kr är inget för att förhindra ev. brand att sprida sig. Hur nu en gnista skulle kunna skulle kunna flyga ut igenom pannan och runda ett hörn flyga ca:5m och sedan studsa upp i taket i förådet och antända detta.
Vissa sotare kräver minst 8mm minerit andra 12mm osv.
Håller med Andreas med flera att dom "hittar på" regler som det behagar dom.
Tycker inte att man ska tumma på säkerheten, men det måste ju finnas vettiga regler som gäller för alla.
Fick själv anmärkning på att dörr till pannrum (som inte är något pannrum enligt reglerna) saknas, då ändrades det till brancell helt plötsligt. Nu blir jag tvungen till att sätta dit en IE30 klassad dörr, kostnad cirka 3000kr om jag gör arbetet själv. Hade där suttit en gammal hemmaspikad trädörr hade det räckt att klä den med minerit. Vissa får inga anmärkningar på att dörrar saknas. Min granne använder en kökspanna som primär värmekälla..hela köket är i princip brännbart material...helt ok

Men håller med om att 3000kr är inget för att förhindra ev. brand att sprida sig. Hur nu en gnista skulle kunna skulle kunna flyga ut igenom pannan och runda ett hörn flyga ca:5m och sedan studsa upp i taket i förådet och antända detta.
-
- Pannrumshärskare!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Samma på min mobil, Men det kanske har samma betydlse som sagt..Andreas Hansson skrev:Jag skulle skriva SOTARE i min moblitelefon.
Då jag använder T9 dök ordet RÖVARE upp istället.
Det kanske är ett mer passande ord

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd