Kyla på sommaren

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Kyla

Inlägg av André »

jode skrev:Har du mekanisk tillluft så vore det väldigt bra läge att gräva ner en slang och skaff ett insug en bit iväg ( när jag säger slang så mnar jag lika grov som tilluft ledningen fram till fläkten) detta ger (om du kommer tillräckligt djupt sommartid en nedkyldtillluft som kyls av jorden utan brine eller annat samt vinter tid en luft som värms upp av jorden). Det blir jordvärme light naturligtvis inget som värmer huset, men du minskar dina förluster på vintern och du kan få in kallare luft på sommaren.
Här finns en tråd där det diskuteras förvärme via rör i marken http://www.byggahus.se/forum/ventilatio ... -mark.html

Som det verkar så har dom som kör med detta inget problem med kondens iaf..

En i Holmsund/Umeå som loggar luft tempen i anläggningen med markrör 3*18 meter i samma rörgrav men borde nog varit 1 meter mellan dom..
Vad jag såg i vintras så va det Knappt -4° in i vvx då det va kring -25° i en vecka men direkt det blev några grader varmare så va det + grader från röret i marken..

Verkar svårare att få nån kyleffekt därimot...
Länk till temploggning http://hem.bredband.net/b590256/

Man skulle nog haft som dom bl.a ska göra i Sundsvall på lassarettet, Dom kör snö på vintern till en bunker som är slangar under så dom får AC, Själv skulle man haft gropen under garageuppfarten med galler på så hade man sluppit skotta snö på vintern oxå.. :D
Lägga över gallren på våren med nån skiva av plast så snön inte smälter bara, Har sett nån skiva av plast i samma mått som en spånskiva nånstans.. Ev strö lite sågspån på snön så smälter den inte..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Andreas Hansson skrev:Vad tror ni om att köra endast kyla med den här
http://www.rusta.se/product.asp?produkt ... p=42500002

5400 kr.Kyl effekt 3.2 kw
Jag tror att både den och den allra enklaste modellen för 3495:- fungerar bra att kyla med. För värme kanske de inte är mycket att räkna med. Själv har jag en rejäl portabel modell på hjul. Nackdelen är att den för sånt fruktansvärt oväsen och det är egentligen inget vidare att ha den igång när man sover. Det är dock ett måste då det annars blir över 30 grader i vårt sovrum... I dagsläget hade jag nog valt att köpa exempelvis den allra enklaste typen av värmepump istället för att slippa allt oväsen. Ovan nämda kostar dessutom bara hälften av vad min mobila kostade för tre år sedan...

Tycker överlag att sortimentet för luftkonditioneringar här i sverige är ganska magert. Det finns svindyra anläggningar, de traditionella luft Vp samt på senare tid även vissa lågprismodeller som kanske duger att kyla med. Måste finnas fler än jag som vill kyla ex sovrummet, sommarstugan mm utan att behöva investera kanske 20 000 i en Vp eller störas av en portabel modell i oljudsklass som ett dieseldrivet elverk. Borde gå att importera billiga från Asien i prisklassen som rustas vp eller ännu billigare. Fast då kanske inte skiten håller...

Troligtis är värmesäsongen för kort här i sverige för att tillräckligt intresse ska väckas. Och dessutom bär många på missupfattningen om att luftkonditioneringar är extremt energislukande, vilket de bevisligen inte är.

EDIT 1:
Billigaste jag hittar nu. 2750 inkl moms. http://www.polo-ab.se/fujiaire_sida1.asp?m=26

EDIT 2:
Ringde en välkänd klimatfirma och bad om pris på en enkel billig luftkonditionering för fast installation. Från 18 000:- svarade de... hehe
Senast redigerad av johansjostrand den tor 14 jun, 2007 20:59, redigerad totalt 1 gånger.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Har oxå kollat in den på polo-ab. Problemet blir väl att hitta någon som vill installera den :(
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev: Problemet blir väl att hitta någon som vill installera den :(

Grannen köpte en L/L VP från citcop som han installerade själv utan problem, Han pratade med en som installerade VP som sa att det tar bara längre tid att lufta än om man vakuumsuger..

Pumpen har nu gått i sen hösten -05 utan problem så nu räknar han den som avbetald, Vet annars en som åker runt här uppe o installerar för 500:- svart på fritiden (jobbar med L/L installationer)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Varför inte plocka en AC från en skrotad bil och driva kompressorn med en elmotor? :idea:

Det borde vara rätt så enkelt att sätta förångaren i ett ventilationsrör och kondensorn utomhus samt koppla ihop dom med lite nya rör.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Gallringsobjekt

Inlägg av »

johansjostrand skrev:
wertok skrev:Var hittar du el för 30 öre/kWh?
elvis skrev:...den ger mycket billigare värme än pellets åtminstone 9 månader om året i Hela Sverige.
En luft Vp levererar värme för drygt 30 öre kWh vilket är ungefär halva pelletspriset. Detta är skäl nog för mig att investera i sådan. En luft vp är går även att använda som AC. Hur mycket den drar då vet jag inte, men elen kostar väl ca 1 krona /kWh även då...
Hej.
Det var en mycket effektiv luft-värmepump du hittat. En bergvärmeanläggning med en konstant framledningstemp. av 0° ger sällan eller aldrig en bättre utbytesfaktor än 3, och du har en luft-värmepump som trots den varierande framledningstemperaturen (läs lufttemperaturen) skulle ge 3.3? Om vi dessutom antar att pumpen är något underdimensionerad - vilket de brukar vara (om inte annat p. g.a problemen med värmespridningen) - måste du dessutom spetselda med direktel när det blir kallt. Har du även ett badrum, vilket de flesta hus brukar ha, kanske du dessutom vill ha en temp. som överstiger +12°C, trots stängd dörr, så är det bara att slå på direktelen konstant även där. Jag misstänker att en "utbytesfaktor" för ditt hus på 1.5 är närmare verkligheten, vilket ger ett värmepris på 70 öre/kWh, baserat på ett brutto-elpris på 45 öre/kWh exkl. moms, vilket ger en rörlig kostnad på 1.06 kr/kWh.

Att du i kombination med förbiseende av ovanståendedessutom köper pellets för 3 kr/kg, tyder på att du är i en mycket tveksam bransch - d. v. s. att du säljer värmepumpar själv. Den enda som blir lyckligatre av att någon ev. skulle följa dina råd är nog du själv!

Bygg ett bulkförråd, vilket ger en bekvämare lösning och pellets för mindre än 2 kr/kg. Anslut en brännare till bef. oljepanna vilket oftast ger en verkningsgrad på över 80%, så hamnar värmekostnaden på 50 öre/kWh, exkl. arbets-, ränte- och avskrivningskostnad

I ovanstående kalkyl har som sagt ingen hänsyn tagits till investeringarnas storlek och ej heller till deras ekonomiska livslängd. Investeringens storlek i VP-fallet kan säkert försvarare av den tekniken bidra med. För pellets-eldningen handlar det om mellan 30 - 40 tKr med ett bulkförråd, plus eget arbete. Dessutom har ingen hänsyn tagits till det faktum att pellets "kostar" arbetstid p. g. a. återkommande uraskning och rengöring av utrustningen.

När det gäller miljösamvetet vinner pelletsalternativet med hästlängder. Att skicka in 1 kWh högvärdig elenergi för att få ut 1.5 kWh lågvärdig värme, borde vara förbjudet - än mindre subventioneras. För denna 1.5 kWh värme får vi elda upp ca. 4 kWh brunkål i europa. Hoppsan, nu vart det bara 0.37 i utbytesfaktor! Snacka om suboptimering.

Nej, släng dessa VP i sjön och bannlys dem.
Hälsningar, pa.
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

på skrev:Bygg ett bulkförråd, vilket ger en bekvämare lösning och pellets för mindre än 2 kr/kg.
Har bulkförråd. Men var hittar JAG bulkpellets för mindre än 2 kr/kg.

Verkar vara lika "dålig" uppgift som den som DU klagar på............
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
HattSmugglarn
Fröträd

Inlägg av HattSmugglarn »

1.98 får man betala häromkring från bioenergi luleå iaf.
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

på skrev:
Hej.
Det var en mycket effektiv luft-värmepump du hittat. En bergvärmeanläggning med en konstant framledningstemp. av 0° ger sällan eller aldrig en bättre utbytesfaktor än 3, och du har en luft-värmepump som trots den varierande framledningstemperaturen (läs lufttemperaturen) skulle ge 3.3?

Att du i kombination med förbiseende av ovanståendedessutom köper pellets för 3 kr/kg, tyder på att du är i en mycket tveksam bransch - d. v. s. att du säljer värmepumpar själv. Den enda som blir lyckligatre av att någon ev. skulle följa dina råd är nog du själv!

Anslut en brännare till bef. oljepanna vilket oftast ger en verkningsgrad på över 80%, så hamnar värmekostnaden på 50 öre/kWh, exkl. arbets-, ränte- och avskrivningskostnad

Jaså ?

Ger en bergvärmepump aldrig högre än COP 3 vid KB 0 celsius ?
Ljuger alla tillverkare och SP mäter fel ?

Alla som ogillar Pelletspriserna och är tveksamma till lönsamhet är i VP-branschen ? Schyssta anklaganden på kända forummedlemmar....

Är du i pelletsbranschen när du gör lönsamhets-kalkyler på pellets som max 10% av befolkningen kan köpa pga geografin ?

Sedan när ger brännare i bef. oljepanna oftast en verkningsgrad på över 80% ?
Kan upplysa dig om att det knappast finns en enda oljepanna som ger "årsverkningsgrad" på 80 %. Inte ens vissa nya pelletspannor heller.
Det är skillnad på förbränningsverkningsgrad och "årsverkningsgrad"

Bannlysa VP ?
Det är nog det dummaste jag nånsin hört dryftas på detta forum.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

på skrev:Hej.
Det var en mycket effektiv luft-värmepump du hittat.

Pelletspriset räknade jag fram då en lokal handlare tar 2313:- /pallen och det blev i mitt fall med för hoppningsvis 90 % verkningsgrag ca 63 öre /kWh.

Den lvp erfarenhet jag har är en bekants Toshiba pump som i genomsnitt under 5 år sparat 60 % av elförbrukningen.

Min tanke var att köra lvp under mildvintern och pellets när det blir kallt. Men jag kanske har missat något?

Jag är i inte i Vp- branchen. Jag jobbar med verkstadmaskiner och robotar och jag har nyligen investerat i en mycket fin pelletsanläggning... Men det kanske är ett känsligt ämne det här med vp på detta forum kanske var dumt av mig att dra upp det, fast tråden handlade ju egenligen om kyla....
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det är inte dumt johan! att ta upp vp eller dyl tycker jag i alla fall.
Det är ju både för och nackdelar med allt ....själv förredrar jag pellets ,ved (för miljön och det är häftigt när det brinner :twisted:
men gillar iden med så många olika uppvärmningssätt man kan ha garderad till tänderna liksom 8) Men sen är dom ju inte allt för vackra och så på väggen LL vp men det är ju en annan femma...
Diggar själv också solpanelsframstegen som görs ,synd att man har så dåligt tak och har mest eftermiddagssol ... (påtal om miljön också)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

johansjostrand skrev: Pelletspriset räknade jag fram då en lokal handlare tar 2313:- /pallen och det blev i mitt fall med för hoppningsvis 90 % verkningsgrag ca 63 öre /kWh.
90% !?! Yeah right! :geek: :thumleft:
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Jaa, vet inte var PÅ har fått detta ifrån, min citcops panasonic förbrukar vid -15gr. max 1650w och värmer hela kåken....har i ärlighetens namn svårt att se vad som skulle vara billigare att värma med.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Shakespeare skrev: 90% !?! Yeah right! :geek: :thumleft:
Johan måste menat förbränningsverkningsgrad.
Det är dock inte så relevant för det når ju så gott som alla.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

HattSmugglarn skrev:1.98 får man betala häromkring från bioenergi luleå iaf.
Det hjälper ju inte mig..... Tror knappast att de är villiga att ge mig det priset om jag så gjorde en "jätte" beställning.......

När man skriver en massa uppgifter om effekt, kWh, pris per kg, mm, mm.
Så måste man ta hänsyn till att det kanske "bara" gäller en viss del av landet..... eller en viss typ av anläggning.

Sådana uppgifter måste också med, annars kan uppgifterna bli väldigt "snedvridna" och kanske i vissa fall missvisande istället för upplysande :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar