Styr ni på yttertempraturen eller innetempen
Styr ni på yttertempraturen eller innetempen
Själv har jag en
http://heatingportal.danfoss.se/pcm/pre ... ePID=10181
Den styr på utetempen, men blir det inte för snabba svängningar då. Om tempen går ned ute från 0 till -10 på en par timmar så rasar ju inte huset i samma hastighet.
Dessutom tycker jag det blir svårt att få till en bra inställning, speciellt kring några få plusgrader. Det blir helt enket för kallt inne, men så fort tempensjunker till en par-tre minusfunkar det med samma värmekurva. Vill inte öka kurvans lutning för det blir det för varmt när det blir ned mot fem-tio minus. Nu går jag och justerar när det är slaskväder ute.
Hur är bäst att lösa?
//Jocke
http://heatingportal.danfoss.se/pcm/pre ... ePID=10181
Den styr på utetempen, men blir det inte för snabba svängningar då. Om tempen går ned ute från 0 till -10 på en par timmar så rasar ju inte huset i samma hastighet.
Dessutom tycker jag det blir svårt att få till en bra inställning, speciellt kring några få plusgrader. Det blir helt enket för kallt inne, men så fort tempensjunker till en par-tre minusfunkar det med samma värmekurva. Vill inte öka kurvans lutning för det blir det för varmt när det blir ned mot fem-tio minus. Nu går jag och justerar när det är slaskväder ute.
Hur är bäst att lösa?
//Jocke
Enbart utereglering är inte bra, den kan aldrig justera framledningen optimalt eftersom den inte känner till innetemperaturen som beror av solinstrålning, vind, snö, vädring, användning av elapparater osv.
Enbart innereglering är inte heller bra eftersom husets tröghet gör att den inte hinner justera bra efter utomhustemperaturen vid häftiga svängningar.
Det bästa är därför att ha ett styrdon som tar hänsyn till både ute- och inomhustemperatur och justerar framledningen efter det. Dessutom stabiliserar de bägge givarna i viss mån varandra.
Nu vet jag att de finns de som hävdar att man bara skall gå efter utetemperaturen för att justera framledningen och låta radiatorventilerna stå för inomhusdelen, men jag vill hävda att det inte är optimalt eftersom man tjänar energimässigt på att ligga rätt (så lågt som möjligt) i framledningen, och det klarar man inte utan inomhusgivare.
Enbart innereglering är inte heller bra eftersom husets tröghet gör att den inte hinner justera bra efter utomhustemperaturen vid häftiga svängningar.
Det bästa är därför att ha ett styrdon som tar hänsyn till både ute- och inomhustemperatur och justerar framledningen efter det. Dessutom stabiliserar de bägge givarna i viss mån varandra.
Nu vet jag att de finns de som hävdar att man bara skall gå efter utetemperaturen för att justera framledningen och låta radiatorventilerna stå för inomhusdelen, men jag vill hävda att det inte är optimalt eftersom man tjänar energimässigt på att ligga rätt (så lågt som möjligt) i framledningen, och det klarar man inte utan inomhusgivare.
RÄTT
Vill bara hålla med.
Jag har just nu innegivare, hade förut utegivare vilket inte va....nä, blev aldrig riktigt bra temperaturstabilitet på de tyckte jag.
Med innegivare ligger det stadigt å fint utan större bekymmer.
Hade jag dessutom haft både inne och utegivare så hade ju utegivaren kunnat ge en "hint" till shuntstyrningen vid extrema växlingar t:ex.
Men över lag funkar innegivare mkt bra hos mig själv.
(termomatic rsc)
Jag har just nu innegivare, hade förut utegivare vilket inte va....nä, blev aldrig riktigt bra temperaturstabilitet på de tyckte jag.
Med innegivare ligger det stadigt å fint utan större bekymmer.
Hade jag dessutom haft både inne och utegivare så hade ju utegivaren kunnat ge en "hint" till shuntstyrningen vid extrema växlingar t:ex.
Men över lag funkar innegivare mkt bra hos mig själv.
(termomatic rsc)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- Lärjunge!
-
- Pannrumshärskare!
Innegivare med ThermOmatic RS sedan 4 dagar......
För kort tid för att ha någon uppfattning, verkar bra än så länge.
För kort tid för att ha någon uppfattning, verkar bra än så länge.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Har nu läst lite om ThermOmatic och alla verkar helnöjda trots att den "bara" styr på innetempraturen. Vad finns det för alternativ som styr på båda så man kan läsa sig vidare.
Känns som man är helt fel ute med den Danfoss som man har
Det skall ju gå att koppla innegivare till den också, men inte listat ur hur det skall kunna fungera att köra den mha instruktionsboken!!??
Någon som har en likadan?
//Jocke
Känns som man är helt fel ute med den Danfoss som man har

Det skall ju gå att koppla innegivare till den också, men inte listat ur hur det skall kunna fungera att köra den mha instruktionsboken!!??
//Jocke
Jag har sådan Danfoss se min bild http://www.freewebs.com/viking_manin/rkgastempshunt.htm) med ute- och innegivare och tyckte inte haft nån fel eller problem.joa skrev:Känns som man är helt fel ute med den Danfoss som man har![]()
//Jocke
Förutom handbok var "fattig" det står bara hur man kopplar in och förklaring vad det är här och där.
Sen är upp till sig att prova olika alternativ och justerar.
Då jag tvunge kontakta med säljare och fick förklaring till detta mer detalj. Så gick enkel att justera sig vad man vill ha.
Som min kan man ställa manuell eller automat med spar på dag eller natt. Inställa tid när man vill ha starta uppvärmning och stäng av fler gånger.
Till exempel som jag har nu är sänka på dagen eftersom inte mycket inne på vardagar eller man rörlig mycket på dagen och ibland skiner sol så blir hus varmare. ( många fönster ligger mot söder så har jag sol från kl 9 till 15)
På natten vill ha värm och skön ev på morgonen. Slipper ha mössa och socker på sig när man sova.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Styr på ute temp. Har golvvärme. Har 19.5 - 20 grader 1.20 m från golvet. Efter som fötterna är theromstaten, är det varmt och gött om fötterna, men huvudet är kallt. Regering har bestämt. Har en självbyggd PLC som regelerar framledningen.
-20 = 36 FL
12 = 23 FL
över 12 stopp på pump, motionerar bra c.a 1 minut per dygn.

-20 = 36 FL
12 = 23 FL
över 12 stopp på pump, motionerar bra c.a 1 minut per dygn.

Hejjoa skrev:Har nu läst lite om ThermOmatic och alla verkar helnöjda trots att den "bara" styr på innetempraturen. Vad finns det för alternativ som styr på båda så man kan läsa sig vidare.
Känns som man är helt fel ute med den Danfoss som man har :cry:
//Jocke
Har en likadan som jag kör på enbart utetemp. Kopplade in den för ca 1,5 år sen och är nöjd med hur den fungerar. Har dock för mig att det ska gå att få med en innetempgivare, men behöver läsa på.
:lol: Jag återkommer. / Magnus
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
Svanpellets i småsäck
Är själv inte nöjd eftersom tempraturen inne pendlar mellan 17-20.5 med den kurva jag har nu. Hur jag än ställer om får jag diffar på ca 3 grader beroende på väderlek och vind. Vill ligga på runt 19-19.5 konstant.Hej
Har en likadan som jag kör på enbart utetemp. Kopplade in den för ca 1,5 år sen och är nöjd med hur den fungerar. Har dock för mig att det ska gå att få med en innetempgivare, men behöver läsa på.
Jag återkommer. / Magnus
Blir nog till att ringa Danfoss för att få hjälp. Instruktionsboken är ju riktigt fattig på info i just detta ämne.
//Jocke
Snackade med Danfoss idag och hans råd var att inte kompletera med en innegivare (hade inte ens någon själv). Att bara köra med innegivare + utegivare utan "styrpanel" inomhus tyckte han inte var något vidare eftersom den tex inte reagerar förrän vid en tempskillnad på 2 grader mot inställt värde. Det är ju ganska kasst.
Den billigare panelen klarar inte av att kompensera/överrida kurvan uppåt utan bara sänka tempen om den överstiger inställt värde.
Den dyrare (2500+moms) fixar det om jag minns rätt, men han tyckte inte det var någon vidare affär.
Nu var det igen säljare jag pratade med utan en tekniker (tror jag). Det kan ju förklara bristen på säljiver
Blir nog till att titta vidare på Thermomatic
Den billigare panelen klarar inte av att kompensera/överrida kurvan uppåt utan bara sänka tempen om den överstiger inställt värde.
Den dyrare (2500+moms) fixar det om jag minns rätt, men han tyckte inte det var någon vidare affär.
Nu var det igen säljare jag pratade med utan en tekniker (tror jag). Det kan ju förklara bristen på säljiver

Snackade med Danfoss idag och hans råd var att inte kompletera med en innegivare (hade inte ens någon själv). Att bara köra med innegivare + utegivare utan "styrpanel" inomhus tyckte han inte var något vidare eftersom den tex inte reagerar förrän vid en tempskillnad på 2 grader mot inställt värde. Det är ju ganska kasst.

Hallo Joa, människa har inte fyra ögon som du har dubbel inlagt, kanske du har två skärmar framför digjoa skrev:Snackade med Danfoss idag och hans råd var att inte kompletera med en innegivare (hade inte ens någon själv). Att bara köra med innegivare + utegivare utan "styrpanel" inomhus tyckte han inte var något vidare eftersom den tex inte reagerar förrän vid en tempskillnad på 2 grader mot inställt värde. Det är ju ganska kasst.
Nu var det igen säljare jag pratade med utan en tekniker (tror jag). Det kan ju förklara bristen på säljiver![]()

Jaha, jag har själv Danfoss och är båda ute och innegivare. Jag tycker att den min funkar bra eftersom den håller jämn innetemperatur och funkar även med time. Men utegivare är inte någon vidare påverkar rycker jag. men kan tänka mig att koppla bort från utrgivare och testa om det är någon skillnad.
Har man sådan installera på shunten, så skall alla element vara fullöppna, medan för mig har ventil på ovanvåning, annars blir för varm uppe eftersom varm stiger upp från båda nere och källare ( har öppet hall alla våningar.
Och det där innegivare bör sitter på vägg mot söder pga sol skiner genom fönster och bli varmt söder innerum. så det bli någon sänka under tiden. Det märkt jag och mindre förbrukning så småning. Den köpte jag kompletter Dandoss för 3100 kr inkl moms

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
funkar bra
Termomaticen med innegivare fungerar mycket bra.
Största tempdiffen jag får är ca 0.7 grader i ena "hörnet" av huset.
När jag inte kördagsänkning
.
Vilket jag gör nu.
Största tempdiffen jag får är ca 0.7 grader i ena "hörnet" av huset.
När jag inte kördagsänkning

Vilket jag gör nu.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.