2 pannor en skorsten?

Skriv svar
puttee
Entusiast!

2 pannor en skorsten?

Inlägg av puttee »

Hej i värmen....

Är det nån här som vet ifall man får nyttja samma skorstenspipa till två stycken pannor?

Jag funderar naturligtvis på en pellets panna och en vedpanna, alltså med rökrören "gifta" innan skorstenen.

Jag har inte tänkt nyttja bägge pannorna sammtidigt men vill enkelt kunna växla mellan ved och pelletsdrift. (mot tank)
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag frågade sotaren om jag fick koppla på en braskamin på samma rör som pelletspannan men nix det får man inte enligt honom!
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Om man tänker använda samma rökkanal till två st olika eldstäder, finns det två krav som bör uppfyllas. Det ena är täthet, den andra är funktionen.Placerar man då en kamin i vardagsrummet på övervåningen på samma kanal som pannan i källarvåningen, då blir det problem med både täthet och funktion det går inte. Men två stycken pannor på samma rökkanal som dessutom står placerade i samma plan samt även är placerade i samma pannrum finns det nog inga hinder för att göra. Jag tycker att man kan kontakta den lokala skorstensfejarmästaren i kommunen man bor i så löser han eller hon detta på bästa sättet som förutsättningarna är i olika fastigheter.

Tänk bara på att funktionen bör uppfyllas Dvs. Pannorna bör inte kunna samköras utan man kanske kan lösa det med ett spjäll som altinerar antingen panna 1 eller panna 2.
Jag förstår inte varför man vill köra två st olika pannor??När det finns många bra pannor på marknaden i dagsläget, som klarar både pellets och ved med mycket bra prestanda, verkningsgrad samt miljöutsläpp.

Ved Profilen..
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Ifall din pipa är tillräckligt stor så går det bra att sätta in insatsrör till en utav pannorna..

Annars låter ovannämnda ide med ett spjäll som gör att endast en panna går att använda i taget, ganska vettigt.. men vad sotarmästaren säger är en annan sak.

Finns modulskorsten som är godkända att sammköra 2st värmekällor i men många sotarmästare godkänner det ändå inte.

Men hör med sotargubben, finns lösningar på allt.. våran sotare tyckte att jag skulle sätta upp helt nytt skorsten ifall jag ville ha kamin =(

//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Om pipan / Rökkanalen är tillräcklig stor så att man får ned ett insatsrör för att splittra kanalerna till två olika pannor i samma rökkanal är ingen höjdare. Då är vi inne på funktionen,det är ingen bra lösning.
För det första blir insatsröret utan isolering på utsidan så att rökgaserna till ena pannan kyls ned, som följd av detta kan det bli tjärsot i röret med sotbrand som följd,trots att man har bra förbränning.
Det andra problemet är att det blir sot på stora kanalens väggar samt att det blir sot utan på insatsröret när dessa går i samma kanal.Undrar då att sotaren säger stopp!!!! Funktions kravet som står skrivet i BBR (Boverketsbyggregler ) Om skorstenens utförande upp fyller då inte kravet..
Det är bättre att låta bägge pannorna mynna i samma kanal, om dessa är placerade i samma nivå och i samma pannrum.

Ved Profilen..
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Ved Profilen skrev:Om pipan / Rökkanalen är tillräcklig stor så att man får ned ett insatsrör för att splittra kanalerna till två olika pannor i samma rökkanal är ingen höjdare. Då är vi inne på funktionen,det är ingen bra lösning.
För det första blir insatsröret utan isolering på utsidan så att rökgaserna till ena pannan kyls ned, som följd av detta kan det bli tjärsot i röret med sotbrand som följd,trots att man har bra förbränning.
Det andra problemet är att det blir sot på stora kanalens väggar samt att det blir sot utan på insatsröret när dessa går i samma kanal.Undrar då att sotaren säger stopp!!!! Funktions kravet som står skrivet i BBR (Boverketsbyggregler ) Om skorstenens utförande upp fyller då inte kravet..
Det är bättre att låta bägge pannorna mynna i samma kanal, om dessa är placerade i samma nivå och i samma pannrum.

Ved Profilen..
Kan inte så mycket om pannor så vill ej motsäga dig, men våran överpetiga sotarmästare godkände denna lösning (inte i mitt hus) panna i källaren och kamin på ovanvåningen.
Dok vet jag inte ifall det var ett insatsrör till vardera värmekälla eller enbart till kaminen...

Men ifall man drar ett till varje panna så borde det väl funka, och verkumelit imellan rören???
men så vill det väl till att ha så stor skorstensarea så det funkar med 2st rör.

Men klart billigast är väl om sotargubben går med på din lösning
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Är kanalen så stor att det får plats med 2 st rör samt att bägge rören är isolerade finns det inga som hels problem med denna lösning.Förutsatt att rörena har rätt dimmension eller area som skapar rätt undertryck till eldstäderna så att funktionen upperätthålles......
Går det inte att lösa som skrivits ovan, måste nog sotargubben godkänna min rekomendation..

Olika hus har olika lösningar. (Fall till Fall)

Men fortfarande! Varför 2 pannor när det räcker med en???????

Ved Profilen.
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

Tack för alla svar.

Skälet till att det skulle vara interesant med två pannor är att jag ville helt automatisera bytet av bränsleslag...

Dvs två skilda pannor med automatik för att dela på rökkanal och ladomat..

Fick jag det att fungera skulle jag kunna elda när jag vill och strunta i det när jag vill. Ett ytterligare skäl är att jag tycker att själva frågeställningen är interesant.
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
SMOKIE
Prima virke

Inlägg av SMOKIE »

ä vel inklare åå byte te en tokendäre dybbelpanna dårå :pr: :pl:
CTC 1100 FAMILY -99 Vikingbio -05 Tigex25 +Lågeffekt
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

Enklare ja...

Men är det bättre????????
Den som söker han letar.

SMOKIE
Prima virke

Inlägg av SMOKIE »

Ja med en sk. dubbelpanna så har du tillgång till en eldstad för fastbränsle "ved-koks" samt en eldstad för brännare "olja-pellets"
i samma panna. Vilket ger en enklare hantering eftersom det då räcker med ett skorstensrör och det är lättare att automatisera förbränningen.
Det andra systemet tar över när det första stänger.
Jag har själv kört så med en CTC265 olja+ved och olja+flis(förugn) 8)
CTC 1100 FAMILY -99 Vikingbio -05 Tigex25 +Lågeffekt
Skriv svar