Ska jag köpa en Viking B16?

Skriv svar
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Ska jag köpa en Viking B16?

Inlägg av TidlundNKPG »

Idag är det sista februari och sista dagen som detta erbjudande gäller http://www.energibiten.net/productssimple1.html. SKa jag slå till eller inte?

Ska egentligen inte installera brännaren förrän i sommar/höst, så det är ingen brådska på något sätt, men om det är ovanligt prisvärt så kanske man ska handla genast? Det som gör mig osäker är bl.a. att brännaren inte är P-märkt.

PS. energibiten får inte svara :) DS.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Ska jag köpa en Viking B16?

Inlägg av André »

TidlundNKPG skrev:Idag är det sista februari och sista dagen som detta erbjudande gäller http://www.energibiten.net/productssimple1.html. SKa jag slå till eller inte?

Ska egentligen inte installera brännaren förrän i sommar/höst, så det är ingen brådska på något sätt, men om det är ovanligt prisvärt så kanske man ska handla genast? Det som gör mig osäker är bl.a. att brännaren inte är P-märkt.

PS. energibiten får inte svara :) DS.
Jag tror iof inte att de ä sista erbjudandet du ser innan sommaren/hösten.. :wink:
Kommer nog kanpanjer hos fler märken i vår sommar när de blir mindre sug efter värme..
Och shuntstyrningen tar rinkabyrör 1985:- för
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

Ja, varför inte slå till när det är bra pris och bra tillbehör...
Var själv och köpte en B16 häromveckan som snart ska installeras i morsans panna när hon kört slut på oljan. Har kollat igenom den och gillar konstruktionen med enkla standarddelar som är lätta och billiga att få tag i om det behöver bytas något. Vad jag hört från andra B16 ägare, bl a på det här forumet, så ska den fungera utmärkt.
P-märkning är på gång vilken dag som helst, pratade med BioNordic och hittils har proven hos SP gått bra utan anmärkningar.

Sista dagen idag, och du har ju nära till Energibiten... :D
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Det kostar 14900 kr var en bra pris som idag, men fram till vår kan bli någon billigare eftersom ingen att behov ha pellets under varm dagar.
Kanske eller inte

Men fråga är vad kostar det imorgon då?
Kanske 15 900, 16500, 17900 kr och till sommar 13900 kr?

Vem vet!

Likadan när man fråga om aktier ska köpa nu eller vänta till den sjunka.
Gälelr att ha kallmagen och prata med EnergiBiten, han borde vet någon bakom. Hoppas han kan svara.
Senast redigerad av manin den mån 28 feb, 2005 13:05, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av TidlundNKPG »

Pelleplutt skrev: Sista dagen idag, och du har ju nära till Energibiten... :D
Det är ju det som är den STORA fördelen. Har ju fortfarande 12 timmar på mig att bestämma mig så. :)
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Fråga är:
Tror att man har rätt till 14 eller 30 dagar öppetköp.
Så köp det nu och öppnar inte paket förrän efter några dagar.
om det blivit dyrare så behållen den och skulle de sänka pris inom en vecka då har du möjlighet rätt till att få tillbaka pengar i mellanpris.
Jag är inte säker på det, men fråga först vad konsumentlag finns hos de åf.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

dom lanserar ju inom kort GL versionen so bland annat har automatisk urasknink av brännaren, värt att vänta på :wink:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
andreas123
Prima virke

Inlägg av andreas123 »

Normalpriset för en B16+matarskruv är 14900 (http://www.pelletseldning.nu/). Det erbjudande som Enerbigiten har (http://www.energibiten.net/productssimple1.html) ser att att vara att man får köpa till ett veckoförråd, askhink och rökgastermometer för 900 kronor.
Senast redigerad av andreas123 den tis 01 mar, 2005 09:18, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Total -81, E.K. Teknik Compact
Dalamange
Ungskog

viking b16 eller??

Inlägg av Dalamange »

hejsan ,jag har hållt på och letat vettiga grejjor i flera månader,har gått från hela installationer till självmontage och har bestämt mig för att montera själv i min panna(calmar v25) har nu bestämt mig för en viking b30 detta för att dom trodde att en viking b16 inte skulle räcka för mitt värmebehov som är 30kubik ved om året....??? det låter ändå vettigt med en B30 brännare som kan ge lite EXTRA när det behövs men vad vet jag tänkte få lite svar här kanske??
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

Vad skiljer B16 från B30? Större rosteryta och kraftigare fläkt, eller är det fler skillnader... Är du "storförbrukare" av värme så kan det ju vara idé att ta i lite extra - effekten är ju reglerbar. Men... betyder V25 beteckningen på din panna att den avger max 25 kW?
Förresten, finns B30 till försäljning nu, har för mig att det skulle dröja ett tag.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Pelleplutt skrev:Vad skiljer B16 från B30?
Storlek är avgör husets behov. Som 16kW eller 30kW.
Tyckte jag är vilktigast att kolla sitt husets behov än vad det kostar. Bättre att köpa rätt på effektiva på brännare än vad det står priset ...
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

TidlundNKPG skrev:
Pelleplutt skrev: Sista dagen idag, och du har ju nära till Energibiten... :D
Det är ju det som är den STORA fördelen. Har ju fortfarande 12 timmar på mig att bestämma mig så. :)
Blev det nån B16? Eller ska du avvakta...
Dalamange
Ungskog

Inlägg av Dalamange »

Pelleplutt>>>>Vad skiljer B16 från B30? Större rosteryta och kraftigare fläkt, eller är det fler skillnader... Är du "storförbrukare" av värme så kan det ju vara idé att ta i lite extra - effekten är ju reglerbar. Men... betyder V25 beteckningen på din panna att den avger max 25 kW?
Förresten, finns B30 till försäljning nu, har för mig att det skulle dröja ett tag.

jag värmer över 200 kvm och kommer att elda mot ack tankar det gör att 16kw känns liten under dimensionerat så därför har jag valt Viking b30
då har man ju det där lilla extra till -30 dagarna....sen behöver den inte gå lika hårt som dess lillebror :lol: antar att V25 står för 25kw effekt vid vedeldning för det är ju en ren Ved panna.
Japp B30 finns att köpa nu den som inte finns heter Viking b30GL skillnaden är automatisk uraskning ....känns skapligt onödigt tycker jag..har man sprungit i källaren 2-3gånger om dagen plus att man har hämtat in ved en gång varannan vecka känns en soting EN gång i veckan som semester!!!! :lol:
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Re: Ska jag köpa en Viking B16?

Inlägg av TidlundNKPG »

TidlundNKPG skrev:Idag är det sista februari och sista dagen som detta erbjudande gäller http://www.energibiten.net/productssimple1.html. SKa jag slå till eller inte?
För upplysnings skull så beställde jag ingen brännare. Kom underfund med att det nog är galen ekonomi i att lägga pengarna i en pryl som bara kommer att ligga i en låda i ett halvår.

Däremot så har jag ikväll beställt en Nibe Pellux-panna, så snart börjar elsäsongen i väntan på hösten. :)
Skriv svar