Systemskiss

Här diskuteras allt kring vedeldning
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Systemskiss

Inlägg av joeri91942 »

Nu börjar det närma sig inkoppling av mitt nya värmesystem men innan jag börjar kapa och löda tänkte jag be er här ta en titt på ritningen och komma med kommentarer... gärna "kanonlösning!" men hittar ni några fel så säg till, enklare att ändra nu än när det sitter på plats :-)

Skissen fins här http://www.twoalpha.com/pannrum.png

Föklaringar till hur jag har tänkt;
- pannan matar "tomma" tankar

- varmvatten värms i en tappvattenautomat och blandas ner till 55 grader, sen går det in (på kallingången) i en andra blandare som försöker blanda till 53 grader med hetvatten från en elberedare och kallvatten från TVAn. Detta borde göra att jag i första hand tar bara varmvatten från tankarna och om dom är tomma så får jag från elberedaren.

- värme till boyta blandas i en bivalent shunt som i första hand tar vatten från tankarna och om det inte räcker blandar i vatten från en elkassett. Denna del går att koppla bort så att den bara kör på elkassetten om jag skulle behöva riva nåt på vintern. Detta styrs av en Danfoss Danfoss ECL9310 med både inne & utegivare.

- värme till källaren blandas i en konstanttempblandare och går i egen slinga, ska göra så att jag kan få dräglig temp i källaren även vår & höst när boytan inte behöver nån värme.

En fundering jag har är om jag kommer att suga vatten både från tankar och panna när exempelvis TVAn går igång, i så fall kommer jag ju att få dålig värme på vattnet in i den när panan är kall :-(

Nån som har några ideer, tankar eller förslag?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Jägarn
Entusiast!
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 29 apr, 2007 20:46
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

HMM jag kan bara inte förstå detta avancerade system du tänker göra om du inte är har massa pengar rekomdera jag bergsvärem.....min först fråga är varför???? Är det 107 kvadrat du ska värma?...detta är under rubriken ved..så jag utgår ifrån att din panna är en vedpanna.....elpatron acktankar med en beredare i..räcker gott o väl..jag bojkottar solenergi det funkar bara bra under sommarn för varmvatten...varför dubbla värmeslingor ..en separat till källarn???...likså avtappningen på ditt system...inte dra du sparata rör för det...sätt en på tillloppet och en på returen i systemets lägsta punkt så lovar jag att du får ut vattnet när du öppar nån luftskruv uppe..aldrig en ventil mellan säkerhets ventilen och vvb...kommer aldrig godkännas hoss försäkringsbolaget om nån har stängt av ventilen och du sprängt beredaren..även du inte gör det så finns det alltid nån som kan göra det...Om du nu gör efter denna skiss ..så hoppars jag att du vet vad du gör :?
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Varför komplicerat? Därför att jag vill kunna prova en massa olika saker! Där för oxå separata avtapppningar, vill jag kunna stänga ner exempelvis en värmeslinga så vill jag inte tappa ur allt vatten och få in nytt vatten i hela systemet.

Pannan är en kombinerad pellets/ved så om jag får tag på billig pellets så vill jag ju kunna köra det, kanske till och med utan att använda ack-tankarna och då skulle ju en beredare inte funka så bra.

Anledningen till separat värmeslinga i källaren står i mitt inlägg. På vår & höst så kommer inte min styrning att mata ut nån värme till elementen och då blir det råkallt i källaren... med egen slinga dit blir det inga problem.

Naturligtvis har elberedaren en egen säkerhetsventil, jag har inte ritat in alla delar som ingår i vad jag ser som en färdig "modul". Dessutom... en 60 liters lågprisberedare, skulle jag blåsa den och behöva köpa ny så tror jag självrisken blir större än priset i affär. Pannrummet tål mycket vatten på golvet!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Systemskiss

Inlägg av BG »

joeri91942 skrev:
- varmvatten värms i en tappvattenautomat och blandas ner till 55 grader, sen går det in (på kallingången) i en andra blandare som försöker blanda till 53 grader med hetvatten från en elberedare och kallvatten från TVAn. Detta borde göra att jag i första hand tar bara varmvatten från tankarna och om dom är tomma så får jag från elberedaren.


/Jörgen
Föreslår att du istället kopplar in elberedaren i serie, på varmvattenledningen efter TVAn.. innan blandventilen....
Då kan du ställa in termostaten på elberedaren på den temp du abolut tycker är minimum...
Och då behöver du bara en blandningsventil...
Å elberedaren kommer bara att slå till när det är för låg temp i tanken..
Och så får du ombyte på vattnet i elberedaren hela tiden också så att det inte blir ståendes i den jättelänge när du blåeldar varje dag :lol:
varmvattnet kommer då

/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Jag antar att det inte är en cirkulationspump som du har ritat rakt till höger om pannan, på den röda ledningen .... Vad är det för något ????
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Systemskiss

Inlägg av BG »

joeri91942 skrev: - värme till boyta blandas i en bivalent shunt som i första hand tar vatten från tankarna och om det inte räcker blandar i vatten från en elkassett. Denna del går att koppla bort så att den bara kör på elkassetten om jag skulle behöva riva nåt på vintern. Detta styrs av en Danfoss Danfoss ECL9310 med både inne & utegivare.

- värme till källaren blandas i en konstanttempblandare och går i egen slinga, ska göra så att jag kan få dräglig temp i källaren även vår & höst när boytan inte behöver nån värme.


/Jörgen
Angående detta med två radiatorkoppel så har faktiskt jag också tänkt att dela, och ha källaren tör sig....
Periodvedeldare som jag är å tänker utöka det så kommer jag att göra en liten specialkoppling för källarslingan.....

en trevägsshunt får den MEN...... mellan shunten och T-röret, som sticker av mot returledningen, (tank) Så kommer jag att koppla in returledningen från det radiatorkoppel som är till resten av huset....
SÅÅÅÅ på det viset kommer jag att nyttja den returtemperaturen i källaren ( som jag heller inte vill ha lika varm som uppe)...
vilket oxkså leder till att tanken räcker längre eftersom jag inte behöver ta så mycket hetvatten till källarslingan...
returtempen till tanken blir då också lägre, vilket gör att jag utnyttjar tanken bättre , å kan elda längre tider när jag väl eldar, etc.

Till vad du också skrev................
På sommaren när du inte vill ha någon temperatur uppe i huset så har du den shunten på noll ... det innebär att det inte heller kommer att komma någon värme till källarslingan via uppeslingans retur,,,,,
DÅ är det bra med trevägsshunten till källarslingan som kan öppnas för att ge källaren lite värme....
Å den shunten kan ju också användas på vintern om man vill ha varmare i källaren än vad returledningen kan ge.

/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Systemskiss

Inlägg av BG »

joeri91942 skrev: En fundering jag har är om jag kommer att suga vatten både från tankar och panna när exempelvis TVAn går igång, i så fall kommer jag ju att få dålig värme på vattnet in i den när panan är kall :-(

Nån som har några ideer, tankar eller förslag?

/Jörgen
JA.... troligtvis

Det beror på vilken som det minsta motståndet.....

Kan du inte koppla in din TVA på ett eget uttag högt upp i tanken ??? Då skulle allting lösa sig...

Och om inte det finns så kanske du har något eget uttag lågt på tanken som du kan koppla in returen från TVAn på , så skulle det oxå lösa sig

/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Systemskiss

Inlägg av BG »

joeri91942 skrev: - värme till boyta blandas i en bivalent shunt som i första hand tar vatten från tankarna och om det inte räcker blandar i vatten från en elkassett. Denna del går att koppla bort så att den bara kör på elkassetten om jag skulle behöva riva nåt på vintern. Detta styrs av en Danfoss Danfoss ECL9310 med både inne & utegivare.


/Jörgen
Hmmmm .... den där elkasetten har ganska liten vattenvolym i sig va ???

Skulle faktiskt vilja föreslå att du helt enkelt bara kopplar in den i serie på framledningen efter shunten upp till raddarna....
DÅ slipper du att sätta in en fyrvägsshunt....
För du hade ju en fin styrning till den ,,,, så skall du då köra med elkasetten så är det ju bara att ställa shunten på noll och styra värmen med kasettautomatiken ....
Du skulle ju då också kunna ställa in den så att den så att den skulle kunna gå in och hjälpa till om du skulle vara borta så länge att värmen i tankarna tog slut innan du hann hem å eldade igen...

/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Mycket frågor blev det, lite svar här:

#1 Elberedaren i serie... hm, kan var en bra ide, ska fundera på hur jag ska koppla då så att jag enkelt kan ta ur den och byta när den går sönder (det är en gammal Nibe 60 liters just nu). Nu har jag iofs redan 2 blandingsventiler (och en extra i reserv) så där får jag ingen besparing :-)

#2 Cirkeln med en pil som sticker iväg i tangentens riktning ÄR en pump, skitprogrammet jag använder har bara amerikanska symboler för pumpar :-( I verkligheten så är den och trevägaren plus backventilen under ihopbyggda i ett laddkoppel.

#3 Källaren driver jag genom en trevägsventil som styrs av en "radiatortermostat" med dykrörsgivare, med den ställer jag en konstant temp på vattnet i framledningen till radiatorerna där nere.

#4 TVAns vattenintag, funderade oxå på att ta den på ett eget uttag men ev. kanske jag nån gång (om Gud vill och priserna sjunker) kanske elda pellets och det utan ack-tankar... svårt med TVAn på eget uttag då. Däremot så borde ju backventilen till pannnan bromsa lite....

#5 Förstår inte hur du menar där, jag vill att elkassetten ska gå in "automatiskt" om den behövs (exempelvis eldat upp ordentligt och sen åkt bort) men BARA när den behövs, om jag sätter den EFTER shunten så blir det väl helfel i det läget?
Dessutom, just min kassett har ingen automatik alls (med undantag för en termostat med dykgivare) tyvärr bommade jag att skriva in det, mitt fel, så om jag då sätter som du har sagt så kommer ju framvattnet att hålla som lägst elkassettens inställda temp.

Lite bättre blir att sätta den på framledningen från ackarna till shunten. Då kan jag ju ställa in elkassetten att hålla ex 40 grader och så länge det finns mer i ackarna så gör den inget, när dom sjunker under det så går elen in.... MEN om jag inte är hemma och kan justera så kan jag få outnyttjat i tankarna, säg att det är -25 när jag åker, vid den kylan behöver jag ca 45 grader på framledningen så jag slår på kassetten och ställer in den på 47 grader (lite marginal kan vara bra).
Innan jag åker så ser jag till att jag har fullt i tankarna, efter att jag har åkt så kommer ett väderomslag så att temperaturen stiger.. säg till -10, nu skulle jag egentligen klara mig med 34-37 grader på framledning men eftersom att kassetten är inställ på 47 så kommer den att spetsa med el innan det egentligen behövs.

I min ritning så kommer styrningen att vrida över så att den tar från kasstten först när det inte räcker till alls i acktankarna.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Har fått sidokommentar, om ni tycker skissen är liten och svårläst så det är den faktiskt inte :-)
Skämt åsido, om den är liten hos er så har ni nog Internet Explorer och har den iställd på att skala bilder så att dom ryms i fönstret.. och då blir den liten!

För att åtgärda det så endera högerklicka på den, spara ner och öppna i ett annat program eller gå in på Tools/Options/Advanced/leta reda på Multimedia och ändar Enable Automatic Image Resizing så att det är avslaget

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

#2 Det är altså en laddomat ... dom e bra....

#3 Jo men det kan du ha iallafall... mitt förslag är att minimera uttaget av hetvatten till källaren å istället använda det ljumma vattnet från bodelen till källaren...

#4 Det är inte att lita på att den bromsar tillräckligt mycket.... men du kan väl koppla in TVAn på rören som går mellan tankarna istället , så e chansen större att det cirkulerar där du vill.
å för att kunna köra den utan tankar kan du ju altid göra en förgrening å koppla in nära pannan oxkså med kulventil på båda ställena så du kan välja...

#5 Ok missade där .... fattade det som att den hade en bra styrning...
MEN .... om du sätter den på framledningen som jag skrev å sedan sätter en mikrobrytare på shunten så att den blir påverkad när den kommer i sitt maxläge.... Så kan den brytaren i sin tur dra kontaktorn till elkasetten... Å vipps så har du automatstyrning på elkasetten...
((( FÖR visst hade du en shuntautomatik)))
Händelse... när då inte värmen riktigt räcker till i tanken så dår shunten upp på max å brytaren blir då påverkad, elkasetten går igång... vattnets temperatur stiger och då känner shuntautomatikens givare av det och shunten stänger vilket resulterar i att elkasseten stängs av .... så kan det fortsätta å elkassetten slår till å från lite då och då ...
STÄLL in önskat effektläge på kassetten beroende på vilken årstid. Så att det inte blir onödigt snabba till å frånslag...
Vill man komplisera till det lite kan man sätta flera mikrobrytare som påverkas efter varandra som styr olika effektsteg....
OBS givaren som styr shuntautomatiken måste sitta efter elkasetten...

ok .... läste det du skrev om att sätta den på ledningen till shunten .... det funkar lika bra ....
MITT tips är då att sätta mickrobrytare på shunten som jag beskrev här ovan som till å frånslag för kassetten så e det ingen risk att den behöver gå i "onödan" Ekonomikoppling.... Du behöver då inte förutspå vädert innan du åker bort....
E DU ME ??? :?

///BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

BG skrev:#2 Det är altså en laddomat ... dom e bra....

#3 Jo men det kan du ha iallafall... mitt förslag är att minimera uttaget av hetvatten till källaren å istället använda det ljumma vattnet från bodelen till källaren...

#4 Det är inte att lita på att den bromsar tillräckligt mycket.... men du kan väl koppla in TVAn på rören som går mellan tankarna istället , så e chansen större att det cirkulerar där du vill.
å för att kunna köra den utan tankar kan du ju altid göra en förgrening å koppla in nära pannan oxkså med kulventil på båda ställena så du kan välja...

#5 Ok missade där .... fattade det som att den hade en bra styrning...
MEN .... om du sätter den på framledningen som jag skrev å sedan sätter en mikrobrytare på shunten så att den blir påverkad när den kommer i sitt maxläge.... Så kan den brytaren i sin tur dra kontaktorn till elkasetten... Å vipps så har du automatstyrning på elkasetten...
((( FÖR visst hade du en shuntautomatik)))
Händelse... när då inte värmen riktigt räcker till i tanken så dår shunten upp på max å brytaren blir då påverkad, elkasetten går igång... vattnets temperatur stiger och då känner shuntautomatikens givare av det och shunten stänger vilket resulterar i att elkasseten stängs av .... så kan det fortsätta å elkassetten slår till å från lite då och då ...
STÄLL in önskat effektläge på kassetten beroende på vilken årstid. Så att det inte blir onödigt snabba till å frånslag...
Vill man komplisera till det lite kan man sätta flera mikrobrytare som påverkas efter varandra som styr olika effektsteg....
OBS givaren som styr shuntautomatiken måste sitta efter elkasetten...

ok .... läste det du skrev om att sätta den på ledningen till shunten .... det funkar lika bra ....
MITT tips är då att sätta mickrobrytare på shunten som jag beskrev här ovan som till å frånslag för kassetten så e det ingen risk att den behöver gå i "onödan" Ekonomikoppling.... Du behöver då inte förutspå vädert innan du åker bort....
E DU ME ??? :?

///BG
BG. Hur kan du ge dina råd som du gör när du inte ens vet rördimesioneringar etc som inte är utritade på skissen??. Det är till och med en avstängningsventil till Elkasetten som inte får vara där. Expansions ledningen skall vara oavbrutet stigande till det fria.
Sedemera är det inte några pumpar utritade på skissen med flöden osv...

Hur vet du hur flöderna förder sig i detta system???

Ved Profilen..
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Ved Profilen skrev:
BG skrev:#2 ....


///BG
BG. Hur kan du ge dina råd som du gör när du inte ens vet rördimesioneringar etc som inte är utritade på skissen??. Det är till och med en avstängningsventil till Elkasetten som inte får vara där. Expansions ledningen skall vara oavbrutet stigande till det fria.
Sedemera är det inte några pumpar utritade på skissen med flöden osv...

Hur vet du hur flöderna förder sig i detta system???

Ved Profilen..
GOA professor vedprofil

Som när du använder din läskunnighet så torde du se att jag inte rekomenderar några avstängningsventiler till elkasetten utan jag istället rekomenderar att sätta den i serie å låta vattnet passera igenom den hela tiden...

Och om du då läser det han har skrivit så är det visst en pump utritad ....
å att han skall ha en pump på vardera rediatorslingan kan till å med en 7- åring räkna ut....
å det där med flödena borde till å med du förstå att det inte är någon garanti att det blir som man tänkt sig... därför så om du har läst texten så skrev jag att det finns stor risk att flödet tar vägen genom pannan ....

Å EN sak e jag iallafall väldigt säker på iallafall...
ATT om han nu tänker planera och ordna sin installation själv efter vad som passar honom bäst, så finns det där lite innanför pannbenet... :(

Jag tycker inte att du ska vara så nedlåtande om medmänniskorna på denna sida.... :shock:

VISA att du är bäst istället å ge honom de bästa råden....
Du e ju iallafall energirådgivare eller vad det nu stod.... menar att med en sådan titel så borde dina råd kunna bräda oss alla andra lätt, om det är värt namnet......

KOM med någonting konstruktivt....

MVH BG ( som ej gillar besserwissar) :twisted:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

BG skrev:
Ved Profilen skrev:
BG skrev:#2 ....


///BG
BG. Hur kan du ge dina råd som du gör när du inte ens vet rördimesioneringar etc som inte är utritade på skissen??. Det är till och med en avstängningsventil till Elkasetten som inte får vara där. Expansions ledningen skall vara oavbrutet stigande till det fria.
Sedemera är det inte några pumpar utritade på skissen med flöden osv...

Hur vet du hur flöderna förder sig i detta system???

Ved Profilen..
GOA professor vedprofil

Som när du använder din läskunnighet så torde du se att jag inte rekomenderar några avstängningsventiler till elkasetten utan jag istället rekomenderar att sätta den i serie å låta vattnet passera igenom den hela tiden...

Och om du då läser det han har skrivit så är det visst en pump utritad ....
å att han skall ha en pump på vardera rediatorslingan kan till å med en 7- åring räkna ut....
å det där med flödena borde till å med du förstå att det inte är någon garanti att det blir som man tänkt sig... därför så om du har läst texten så skrev jag att det finns stor risk att flödet tar vägen genom pannan ....

Å EN sak e jag iallafall väldigt säker på iallafall...
ATT om han nu tänker planera och ordna sin installation själv efter vad som passar honom bäst, så finns det där lite innanför pannbenet... :(

Jag tycker inte att du ska vara så nedlåtande om medmänniskorna på denna sida.... :shock:

VISA att du är bäst istället å ge honom de bästa råden....
Du e ju iallafall energirådgivare eller vad det nu stod.... menar att med en sådan titel så borde dina råd kunna bräda oss alla andra lätt, om det är värt namnet......

KOM med någonting konstruktivt....

MVH BG ( som ej gillar besserwissar) :twisted:
System lösningar!!

Det jag menar är att man skall vara försiktig med att lämna råd när man inte har korrekta ritningar eller skisser, man kan inte anta eller gissa..På detta forum är det ingen fara ,man står själv för vad man skriver men i verkliga arbetslivet kan det bli problem..
Det bästa är att konstruera ett värmesystem som är konsult ritat eller som man kan kalla det profsigt utfört..Det är ingen meningen med att göra detta själv.Det blir bara dyrare i längden..Tänkte mest på alla hem pulare!!
Jag kommer aldrig att komma med någon konstruktiv lösning på detta, när jag inte vet förutsättningarna.......
Dom råd du anget får du själv stå för !!!

Professor (Ved Profilen)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4204
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev:Jag kommer aldrig att komma med någon konstruktiv lösning på detta, när jag inte vet förutsättningarna.......

Professor (Ved Profilen)
Näe, du "backar" istället....... Se andra inlägg här under VED-rubriken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar