Dessutom var det inte det jag frågade efter utan jag frågade efter synpunkter och påpekande på sånt som jag hade bommat, för det hade jag ju

Korrigerat men ej ändrat på den uppladdade ritningen är:
- lilla expansionskärlet bredvid elkassetten sitter naturligtvis "innanför" elkassettens avstängare, det var felritat. Det kärlet är till för att jag ska kunna köra på bara el om jag, viket Gud förbjude, skulle behöva tömma panna och acktankar pga pannläckade eller liknande mitt i vintern... för det är ju då pannan går sönder om den överhuvudtaget går sönder

- elberedaren kommer nog att ta kallvatten in genom TVAn, spar lite när jag slipper värma hela vägen från 4 grader. Behöver bara fundera ut hur jag ska sätta kranar så att jag vid behov kan få vatten till den även om TVAn är bortkopplad av nån anledning.
- stigare till stora expansionskärlet (som sitter på vinden) tas från kalla ledningen och inte från varma.
- Stora ändringen.... pannan kommer, med stor sannolikhet, att mata tankarna på framsidan högst upp, varmvatten till TVA och radiatorer tas sen ut från toppen av tankarna. Blir iofs två varma rör men då slipper jag risken att pumpa kallt vatten från pannan in till TVA & radiatorer. Gäller att ha lite framförhållning om man ska fylla badkaret bara så att man börjar elda lite tidigare än just före

- iden med att låta elkassetten starta/stoppa via mikrobrytare är inte så dum alls. Kommer dock att kräva lite räkning på det så att man inte får ett hysteriskt system som slår på, vrider shunt, fortfarande kallt, vrider mer, kassetten ger hetvatten, ajajaj för varmt vrid ner shunt, fortfarande för varmt vrid ner mer, mikrobrytare slår av, kallt, vrid upp, mikrobrytare slår på, fortfarande inte varmt, vrid upp mer, kassetten ger hetvatten, ajajaj för varmt vrid ner shunt, fortfarande för varmt vrid ner mer, mikrobrytare slår av, kallt osv osv osv.
Är i grunden utbildad tryck&pys (styr och regler mot processindustri) så självsvängande system har jag sett nog av både i lab och verklighet, inte kul när det händer!
Alternativet är nog att låta elkassetten styras av tempen på vattnet från acktankarna, när det sjunker under 42-45 grader drar den igång, då har jag 2-3 grader till att utnyttja innan jag "behöver" elspetsen och så fort jag får in varmvatten igen i acktankarna slår elkassetten av. Med det elvärmda vattnet in på ingång 2 på shunten så kommer automatiken då oxå att blanda det korrekt utan risk att shuntvridningarna slår till eller från elen.
/Jörgen