Dräneringsproblem
Dräneringsproblem
Köpte för två årsedan ett hus med källarebyggt -65, på baksidan är det platonmatta.
I våras vid snösmältningen började det rinna vatten i ett inrett rum i källaren, ut med hela golvkonstruktionen och lufta plattan.
Vattnet försvann och det har legat nere sedan dess, tidigare i veckan när varningen om mycket regn kom började jag riva väggbeklädnaden och blottade cementväggen, där var det inte alltför snyggt men det ser ut som om det hållit på några år.
Pratade idag med förre ägaren och han berättade att när han satte upp platonmattan så bytte han ej dräneringsrören och därför är det de gammla tegelrören som ligger där.
Då undrar jag
Då är det väl ganska troligt att det har delat på sig någonstans, vattnet sipprar in vid skarv golv-vägg.
Är det ett sk. dolt fel?
När det nu skall grävas och göras iordning vilket är bäst, platon eller isodrän. Kanske finns det mer märken och system på marknaden.
Försökte få med så mycket som möjligt och det dyker nog upp mer frågor och funderingar.
I våras vid snösmältningen började det rinna vatten i ett inrett rum i källaren, ut med hela golvkonstruktionen och lufta plattan.
Vattnet försvann och det har legat nere sedan dess, tidigare i veckan när varningen om mycket regn kom började jag riva väggbeklädnaden och blottade cementväggen, där var det inte alltför snyggt men det ser ut som om det hållit på några år.
Pratade idag med förre ägaren och han berättade att när han satte upp platonmattan så bytte han ej dräneringsrören och därför är det de gammla tegelrören som ligger där.
Då undrar jag
Då är det väl ganska troligt att det har delat på sig någonstans, vattnet sipprar in vid skarv golv-vägg.
Är det ett sk. dolt fel?
När det nu skall grävas och göras iordning vilket är bäst, platon eller isodrän. Kanske finns det mer märken och system på marknaden.
Försökte få med så mycket som möjligt och det dyker nog upp mer frågor och funderingar.
Fukt underifrån
I de flesta äldre hus är dräneringen sämre del för att inga krav fanns samt tidens tand
Om du hittar ritningarna på grundarbetet se efter hur högt dräneringen går, i dagens standarder skall grunddränering vara under sockelplintens nivå.
En sak som oftast har gjorts fel vid husbyggen i vårt land av äldre datum är kapillärisk sandfyllning i en grop som grävts ner i en åker... Utan avrinning...
Idag görs husgrunden med grovt krossgrus utan fint material från 1m under sockelplinten inklusive dränering= dyrt men effektivt
Om du har ekonomiska möjligheter, gräv upp runt huset under nedre golvnivå, dränera med ordentliga rör samt fyll upp med grovt kross samt ventilerande isolering mot husgrunden.
Har du intel tillräckligt fall ut till ett dike blir du nog tvungen till en grundvattenpumpstation= gör själv av ett grovt rör och en hyfsad sänkpump
Regnvatten skall alltid vara åtskilt= egna rör
Om du hittar ritningarna på grundarbetet se efter hur högt dräneringen går, i dagens standarder skall grunddränering vara under sockelplintens nivå.
En sak som oftast har gjorts fel vid husbyggen i vårt land av äldre datum är kapillärisk sandfyllning i en grop som grävts ner i en åker... Utan avrinning...
Idag görs husgrunden med grovt krossgrus utan fint material från 1m under sockelplinten inklusive dränering= dyrt men effektivt
Om du har ekonomiska möjligheter, gräv upp runt huset under nedre golvnivå, dränera med ordentliga rör samt fyll upp med grovt kross samt ventilerande isolering mot husgrunden.
Har du intel tillräckligt fall ut till ett dike blir du nog tvungen till en grundvattenpumpstation= gör själv av ett grovt rör och en hyfsad sänkpump
Regnvatten skall alltid vara åtskilt= egna rör
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Pettson skrev:Det med en pumpstation har jag funderat lite på.
Igår var det plaskblött i gräset på baksidan och då blir det ju ganska högt tryck mot huset.
Hur grovt rör pratar vi om och vilken typ?
Hej
Lite om hur jag har löst o skall lösa min dränering....
Jag skall själv hand gräva om min dränering runt mitt hus som jag byggde för 40 år sedan och dräneringen funkar bra än..
Men jag skall inte göra det i år...
Nuvarande dränering är utförd alltså för 40år sedan i år....
Består av dränerplaströr in köpt år 1967 Jabo plast i Ljung
Utsidan av grundmuren är fuktskyddad med sika vattentätning i putsen och sedan asfalttjära i kombination funkar mycket bra än !!!
Men allt är ju inte evigt bestående...så min plan är att gräva nästa år..
Och det som jag tänkt att göra om då... är ny dränerslang + platonmatta
+ 100mm isolering utan för platonmattan....
Sedan får man ju se om asfalttjäran går att bevara oskadad eller stryka på ett nytt lager... asfalttjära som är en beprövat och bra fuktskydd....
200mm under bottenpalattan är dräner röret placerat i singel som är fyllt
upptill 400mm under marknivån
Alla 4 väggarna har så kallade "kattgluggar" ventiler för god luftväxling...
110 mm Dränerningsslang är det som normalt används
Sådan slang som har slitsade dräner hål för att vatten ska läcka in
i dränerslangen....
Som i mitt fall med extremt utsatt läge måste jag ta hänsyn till detta !!!
Berg slänt på 10 meter höjd och ca 100 meter längd, avståndet mellan hus och slänten är ca 40 meter och marken lutar mot huset ....men det blir mängder av regnvatten som tomten får som skall vidare....
Lösningar får görs ifrån fall till fall hur djupt det behöver vara ... 100 mm eller djupare under bottenplattans lägsta nivå för ett bra resultat....
Vad för sorts fukt o värmeisolering som är bäst beror på vad för krav man har på källarens inne klimat.... om vad källaren skall användas till..
Men all fukt som finns i luften kommer kanske inte utifrån grunden o golvet.... Dusch o tvätt avger också fukt..... luftavfuktare hjälper till att hålla fukten på lägre en nivå...
MVH
Ruben
Re: Dräneringsproblem
Tegelrör, han har väl inte gjort rensat inre. Så är att tegelrör har samlat sand inre så det blir bromsa. Jag har själv tegelrör när jag dräne, så det var nästa halv sand inre i röret hellre trädrötter har krympt inre. Vilken innebär uppstår problem med flytande vatten. Då får man gräva upp och rensa röret, och fylla med makadam eller köpa plast dränerör som finns två olika metod.Pettson skrev: Pratade idag med förre ägaren och han berättade att när han satte upp platonmattan så bytte han ej dräneringsrören och därför är det de gammla tegelrören som ligger där.
Står det friskrivning på avtalpapper när ni spekulera affär eller muntlig att säljare har talat om problem eller inte. Annars talar med din mäklaren som du köpte.Pettson skrev:Då undrar jag
Är det ett sk. dolt fel?
Platon är att skydda mot vatten och cellplast är att håller värme källare. Isodräne är som både enlig folk. Finns att läsa www.isola.se www.paroc.se www.isodran.sePettson skrev:
Isola (platon+cellplast) är lite mer arbeta än isodräne och paroc. Jag har offert på priset då, det visade några tusen skillnad. Men handlar hos byggmax är mycket billigare och cellplast kan man göra själv om man har hand-fräsmaskin och göra egen mall, så bara kör randig spår. Annars cellplast med färdiga spår är billigare hos K-raute ( för två månad sedan). då hade man sparat 7000 kr mot Isola paket. eller själv fräs spår på cellplast då sparar man mera.
Finns att läsa på byggforum om platon vs isodräne.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Tack för alla svar!
Men hur kan vattnet krypa upp mellan Platonen och väggen, är mattan skadad eller släppt på något vis? Det syns bara på ett sställe i källaren.
Har samma problem med bergmot huset som "Olle45" med berg mot huset, skall på kommunen om att gräva dräneringsdike mellan husen och berget.
Men hur kan vattnet krypa upp mellan Platonen och väggen, är mattan skadad eller släppt på något vis? Det syns bara på ett sställe i källaren.
Har samma problem med bergmot huset som "Olle45" med berg mot huset, skall på kommunen om att gräva dräneringsdike mellan husen och berget.
OM inte dränskitet (singeln) och / eller avvattningen (rören/slangen) gör det som de skall kommer ju vattentrycket att stiga och risken finns att det trycks upp bakom platonmattan. Vitsen med mattan är ju att eventuell fukt skall rinna längst mattan ned till dränskiktet och ut i avvattningen. Om fukten bara lagras i dränskiktet så kryper den ju upp igen förr eller senare. Mer NÄR än OM.Pettson skrev:Tack för alla svar!
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.